Måla vitt precis som på bilden ovan!
Måla med vattenbaserat och glöm inte shellack på kvistar.
Betsa inte för guds skull. Är det ngt man tröttnar på ännu mer än ren furu så är det vitbets, men det kanske bara är jag.
/CC
 
chris47 skrev:
Måla vitt precis som på bilden ovan!
Måla med vattenbaserat och glöm inte shellack på kvistar.
Betsa inte för guds skull. Är det ngt man tröttnar på ännu mer än ren furu så är det vitbets, men det kanske bara är jag.
/CC
Måste man stryka på shellack på kvistarna även fast det är sedan -68 träet? Kryper kvistarna fram så småningom ändå?
Jag har sett någon stuga som har varit vitbetsad alternativt att dom bara har orkat stryka en gång... Det var inte vackert och jag tror som du att man lessnar fortare på det betsade.
Det känns lite "smutsigt" på nå't vis...
 
Mitt inlägg i debatten... Målad med Beckers Grepp Grundfärg och sedan Beckerplast tak- och väggfärg.

Mvh
 
  • Före_Efter_Stuga.JPG
  • Gilla
Fbygg
  • Laddar…
Tack för bilderna!
Det är precis sådana fönster i vår stuga också! Bara det att vi har öppet ända upp till nock.
Jag ser VERKLIGEN fram emot våren och sommaren så jag kan sätta igång!
 
chris47 skrev:
Betsa inte för guds skull. Är det ngt man tröttnar på ännu mer än ren furu så är det vitbets, men det kanske bara är jag.
icon_word.gif
 
....Klokt val att måla vitt. Furu är verkligen vidrigt.... :)
 
Furu är verkligen vidrigt, var inne på sjuttiotalet och har överlevt i en och annan sunkig sportstuga. Snälla, gör dig själv och världen en tjänst, MÅLA!!!

Ett annat tips är att sätta upp 6 mm gips över furun, så kan du även tapetsera om du vill.
 
Undrar vad det står i detta forum om 20 år...hur vidrigt vitt är och hur känslokalla folk var som förstörde den vackra furu looken kanske ?? ;)
 
Snyggt eller inte, det handlar förstås om smak och moden. Men vad vi än tycker om 20 år går det inte att komma fram att gammal furupanel är MÖRK. Inte kul om man gillar en ljus och luftig känsla. Sitter den dessutom i taket får man en tryckande känsla. Vår hjärna tolkar det instinktivt som att ljust över huvudet = luft, mörkt över huvudet = grotta.

Jag har just grundat halva furutaket med vitt i ett rum. Det blir en väldigt lustig synvilla p g a ovanstående. Om man står i ena änden av rummet och tittar längs med taket men inte direkt på, så ser det ut som att taket är skevt - den omålade halvan hänger ner jämfört med den målade.
 
Mikael_L
Är du/ni sugen på att måla vitt så gör det!!...
Du behöver inte fråga oss om lov :D ;) ;)

Vi pratar väl inte heller om något 400 år gammalt kulturhus som det vore synd att förändra originalutseendet på ?

Fast här kan väl vän av ordning påpeka att hur ska kunna ha några sommarstugor med 100% furuinredning kvar om 100 år, om alla målar ... :rolleyes:

Nä, måla... Om du känner dig väldans osäker så börja med att bara måla en yta t.ex. taket och känn er fram på det viset.
 
Kritvit färg bör nog undvikas. Blanda i en skvätt grå eller liknande i den vita färgen.
 
MÅLA! säger jag..vi har kräkts på furu sedan början av 70-talat.:eek: Furu finns inte på vår karta fortfarande efter 30 år.Vi skulle aldrig någonsin ta in NÅGOT i furu i vårt hem.:eek: Så om du inte gillar det nu så tror jag inte du kommer at göra det sen heller.:)

Lycka till! :)
 
Nej det är en sportstuga från -68.
Och kritvitt tror inte jag heller på... Så nu sitter jag och kollar olika vita kulörer... Det är ett jättejobb bara det. Men jag har ju någon månad till på mig innan det börjar vara dags att sätta igång!
 
Spar åtminstonde golvet till sist. Tycker personligen att furu på väggar inte är det samma som på golv. På golvet kan det vara riktigt snyggt, men på väggen blir det 70-tals sportstuga av det hela...
 
Håller med Roslagen. Måla med en svagt bruten vit på väggar och tak men behåll trägolvet som det är. Ett trägolv blir en visuellt "stadig bas" i ett i övrigt ljust hus.
Blir kanonfint!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.