Vi kommer under våren att bygga en fristående bastu. För att matcha resten av byggnaderna på tomten blir det faluröd lockpanel. På insidan kan vi använda lite mer vad vi vill och där har jag inte riktigt landat. Inifrån sett så klart bastupanel, men bakom den har jag möjlighet att sätta ett lager grövre plank, eller isolera i facken i regelverket. Det verkar finnas en hel del olika skolor vad som är bästa sättet att bygga en bastu och jag har lite beslutsångest. Så jag tar gärna emot synpunkter. Isolera eller bygga någon grövre variant av plankväggar? Jag har materialet, så det spelar ingen roll ur kostnadssynpunkt.
 
Har en bastu med lockpanel på utsidan och tunn bastupanel på insidan och det är en vanlig regelstomme. Det enda jag har isolering i är taket.
Det fungerar fint även kalla vinterdagar (-20)
Sitter ett vedeldat aggregat i bastun. Betonggolv utan isolering men på golvet ligger trall.
 
Redigerat:
Kör isolering i väggarna och mycket i taket. Även i golvet beroende på hur mycket vatten ni kastar eller om ni ska ha plastmatta eller klinker.
 
H HiScore skrev:
Vi kommer under våren att bygga en fristående bastu. För att matcha resten av byggnaderna på tomten blir det faluröd lockpanel. På insidan kan vi använda lite mer vad vi vill och där har jag inte riktigt landat. Inifrån sett så klart bastupanel, men bakom den har jag möjlighet att sätta ett lager grövre plank, eller isolera i facken i regelverket. Det verkar finnas en hel del olika skolor vad som är bästa sättet att bygga en bastu och jag har lite beslutsångest. Så jag tar gärna emot synpunkter. Isolera eller bygga någon grövre variant av plankväggar? Jag har materialet, så det spelar ingen roll ur kostnadssynpunkt.
Med isolering = snabbare uppvärmning, mindre energiåtgång, möjlighet till högre temperatur, jämnare temperatur, högre komfort

i princip isolerar man en bastu av samma anledningar som ett vanligt bostadshus. Det kostar inte mycket att göra, så ganska självklart i mitt tycke
 
H
När jag byggde min fristående bastu så tänkte jag så här. Om jag isolerar bastu som för det mesta står kall och sedan värmer upp den samt håller hög fuktighet inne i bastun när jag bastar så kommer fukten att stanna kvar mycket längre i en isolerad bastu mot en oisolerad bastu med ev problem med mögel som följd. Så jag byggde min oisolerad och köpte ett större ved eldat agregat i stället.
 
  • Gilla
whak och 2 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
När jag byggde min fristående bastu så tänkte jag så här. Om jag isolerar bastu som för det mesta står kall och sedan värmer upp den samt håller hög fuktighet inne i bastun när jag bastar så kommer fukten att stanna kvar mycket längre i en isolerad bastu mot en oisolerad bastu med ev problem med mögel som följd. Så jag byggde min oisolerad och köpte ett större ved eldat agregat i stället.
Jag har samma tänk.
Min bastu värms ca 25-35 gånger per år. Resten av tiden är den ouppvärmd....
En tändning och ett vedinlägg ca 70 grader på sommaren.... På vintern ett extra vedinlägg...
Fungerar fint tycker jag i alla fall.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
En liten bastu på så där 10 m3 och tillgång till gratis ved kan man nog ha oisolerad med ett överstort aggregat. Vi har 18 m3 volym, stort fönster och glasdörr. Vi valde isolering i väggar och tak. otätt golv. Harvi 20 pro som bastuugn. Med 10 grader kallt ute tar det 40 minuters hård eldning att komma upp i 50 grader - utan isolering hade det nog tagit timmar. Har läst många bastutrådar men ännu har jag inte stött på att någon fått problem med mögel i en fristående bastu - kanske för att man inte skriver om det!?
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Min bastu är på ca 8m2.
Vet att om jag eldar hårt så sticker mycket av värmen ut i skorstenen... Och mycket ny (kall) luft måste sugas in i bastun.... Samt att det går åt onödigt mycket ved...


Jag eldar endast hårt tills elden tagit sig bra =max 5minuter. Sedan får elden lugna ner sig lite genom att strypa luften och ett till vedinlägg lite före det bara är glöd... Totalt uppvärmningstid varierar mellan 45minuter till 1tim & 15min...
Effekt på aggregat vet jag ej men den räcker..

Har jag blöt ner bastun mycket så fyller jag på ved innan jag lämnar bastun, då torkar bastun fint och kan jag torka handukar mm.
 
Har startat en tråd som efterfrågar rapporter på mögelväxt i bastu. Det kanske inte är ett problem i verkligheten även om man isolerar. Ännu ingen rapport inkommit. Har hittat en tråd med mögel - men då verkar det vara i en oisolerad bastu som är felkonstruerad (plyfatak).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.