Hej!
Finns det nåt sätt att se om detta ställdon är en NO eller NC.
 
  • Hand håller ett Thermotech ställdon nära kameran mot en otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett ställdon med etikett, synlig ledning, oklart om det är NO eller NC.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett ställdon med etikett och specifikationer synliga mot en bakgrund av trä och tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du komma åt och resistansmäta det?
 
Absolut. Men den har fastnat i draget eller intryckt läge. Om det ställer till det?
 
E ElCapitano skrev:
Absolut. Men den har fastnat i draget eller intryckt läge. Om det ställer till det?
Ok, då vet jag inte.
 
Min erfarenhet är att om det är ett ställdon för värme, bör det vara strömlöst stängd, alltså NC. Oftast är nyare ställdon också konstruerade så att dom ställer sig i "mittenläge" vid fel, typ halvöppet.
 
O
S Skaren skrev:
Min erfarenhet är att om det är ett ställdon för värme, bör det vara strömlöst stängd, alltså NC. Oftast är nyare ställdon också konstruerade så att dom ställer sig i "mittenläge" vid fel, typ halvöppet.
Värmeställdon skall oftast vara NO. Så om nått går sönder så ökar värmen och inte fryser sönder.
NC är bäst för kyla.

Dock finns det flera märken som kör NC på värme.

Om du trycker på fördelaren öppnar eller stänger flödet när du pressar ner spindeln?
 
O
Och termotech är en av de som kör NC...
Ring dem och fråga så får du rätt svar
 
O Ovation skrev:
Värmeställdon skall oftast vara NO. Så om nått går sönder så ökar värmen och inte fryser sönder.
NC är bäst för kyla.

Dock finns det flera märken som kör NC på värme.

Om du trycker på fördelaren öppnar eller stänger flödet när du pressar ner spindeln?
Det stänger då flödet. Så golvet blir kallare. Har upptäckt att när den kallar på värme så skickas det ut en 24 v signal till ställdonet och när temp är uppnådd så är det spänningslöst så i min värld känns det nu som en NC funktion om jag inte tänker fel?
 
O
E ElCapitano skrev:
Det stänger då flödet. Så golvet blir kallare. Har upptäckt att när den kallar på värme så skickas det ut en 24 v signal till ställdonet och när temp är uppnådd så är det spänningslöst så i min värld känns det nu som en NC funktion om jag inte tänker fel?
Om du tar bort strömlöst ställdon från fördelaren får du då värme på slingan?

Låter som NC ställdon.
 
Hej
det är inte så att du kan se hur den rör sig om du vrider på termostaten eller slår av/på strömmen?
i vårat golvvärmesystem går den "bakåt" så att säga dvs öppnar helt om man stänger av spänningen till reglerutrustningen. (dvs den del som trycker på ventilen går lite granna tillbaka)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.