Vi har tänkt att bygga en fristående altan på tomten, tanken från början var i trä med nåt mysigt (inte allt för inbyggt) tak över alt segelduk. Nu såg jag en jättefin uteplats in en tidning där dom hade klinker... det var lite utländsk känsla.
Då måste man väl gjuta en grund och lägga klinker på, det skulle nog gå att ordna.

Men nu börjar jag fundera på nackdelar, om det blir obehagligt kallt att gå på, om klinkern klarar vinterkylan mm.
Kommer ni på fler nackdelar (eller fördelar!) med klinker på altanen?
 
Klinkersen ska klara kylan om ni ser till att det är en sort med tillräckligt låg vattenabsorption. Det vet de i affären.
 
ok, ja då var det problemet löst... =)
vi får klura lite på komforten då...
 
Det är rätt dyrt att gjuta plattan. Räkna med 25'000 för 50 kvm om ni gör mkt av jobbet själv. Därtill kommer klinkers.

En träaltan kostar ca 15'000.

Jag är lite ouppdaterad på priser, men jag föreslår att ni gör en kostnads och tidskalkyl på hela jobbet och låter det ingå i beslutsunderlaget.
/CC
 
Blir det inte sabla halt där om det regnat? Risk för fall-olyckor känner jag...
 
Det finns olika plattor med mer eller mindre risk för halka. Det finns även speciella halkskyddade plattor. Men du vet, man har klinkers i badrum, och där går man dessutom barfota. Så det ska nog inte vara ett problem.
 
Vi har lagt ett ljust klinker (med struktur (badrumstyp) på ytan) på vår altan/balkong runt huset.
Jag tycker inte det är mycket halare än trä. Dock har vi impregnerat med försegling/halkskydd och det gjorde skillnad.

Komfort att gå på är kanon, det är givetvis svalare (och hårdare) än trä (på gott och ont) men det är rent, inga djur trivs och man kan gå in och ut ur huset i sockar/barfota utan att man blir smutsig.

Vid tvätt så blåser vi av det med högtryck och sedan en bred duschskrapa. Normalrengöring vatten+duschskrapa (10 minuters jobb).

Inga problem ännu (första vintern), men Göteborg har inte varit kallt i år.

Vi är nöjda med vårt val.
 
Hemmakatten
I vårt förra hus fanns det klinker på en altan. Det har legat där sedan huset byggdes 1964. När vi flyttade därifrån för några år sedan var det fortfarande jättefint. Skönt att gå på och enkelt att rengöra.
 
Visst har Hemmakatten rätt. Mitt barndomshem, funkisvilla byggt 1939 i Sthlm, hade klinkad balkong och klinkad terrass. De där 'vanliga' mörkbruna rektangulära klinkerna. Jag besökte huset för ett antal år sedan (såldes -96) och ytbeläggningen var fortfarande intakt och fin. Kommer ihåg att murare ngn gång på 80-talet bytte ut ett par enstaka skadade plattor. 70 års hållbarhet ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.