Bor i villa med kommunalt, lätt trycks avlopp (LTA), d.v.s. vi har en pump som pumpar vårt avlopp till kommunens reningsverk. Pumpen matas från husets elcentral via en 5x1.5m^2 kabel. Kopplingsschemat är som följer:
Kopplingsschema för LPS 2000 apparatskåp med varningslapp "Pumpen får ej torrköras".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag tolkar det rätt, och gissar lite, så är det en 400V pump som är kopplad mellan L och 1 på schemat. Samt att där ska vara en larmlampa kopplad mellan 2 och N, förslagsvis inne i huset så att man ser det. Nu är det så att vi inte har denna lampa, förmodligen monterades den bort när elen renoverades för 10-15 år sedan. Fram till nyligen så låg istället ledaren för lampan (2 på schemat) löst inne i centralen (förvisso oskalad, men ändå).

Så, kanske något retorisk fråga, men ändå, är detta något jag borde komplettera? Om ja, någon som har en rekommendation på en diskret larmlampa som kan monteras bredvid centralen och som inte kostar skjortan. Lite inne på en av dessa, monterad i en kopplingsdosa.

Kan ju tillägga att kabeln från pumpen kommer in i en dosa på insidan av huset. Från dosan gick den sedan vidare till centralen någon meter bort i form av en löst hängande RDOE eller RV-K kabel med tveksam dragavlastning. Det är alltså en av ledarna i denna kabel som låg löst inne i centralen. Fixade det igenom att koppla bort den ledaren i kopplingsdosan och terminerade med wago.
 
richardtenggren
Hos oss ska vi ha en röd blixtlampa på fasad eller stolpe, samt ett larm inomhus. Ring kommunen?
 

Bästa svaret

J JSten skrev:
Bor i villa med kommunalt, lätt trycks avlopp (LTA), d.v.s. vi har en pump som pumpar vårt avlopp till kommunens reningsverk. Pumpen matas från husets elcentral via en 5x1.5m^2 kabel. Kopplingsschemat är som följer:
[bild]
Om jag tolkar det rätt, och gissar lite, så är det en 400V pump som är kopplad mellan L och 1 på schemat. Samt att där ska vara en larmlampa kopplad mellan 2 och N, förslagsvis inne i huset så att man ser det. Nu är det så att vi inte har denna lampa, förmodligen monterades den bort när elen renoverades för 10-15 år sedan. Fram till nyligen så låg istället ledaren för lampan (2 på schemat) löst inne i centralen (förvisso oskalad, men ändå).

Så, kanske något retorisk fråga, men ändå, är detta något jag borde komplettera? Om ja, någon som har en rekommendation på en diskret larmlampa som kan monteras bredvid centralen och som inte kostar skjortan. Lite inne på en av dessa, monterad i en kopplingsdosa.

Kan ju tillägga att kabeln från pumpen kommer in i en dosa på insidan av huset. Från dosan gick den sedan vidare till centralen någon meter bort i form av en löst hängande RDOE eller RV-K kabel med tveksam dragavlastning. Det är alltså en av ledarna i denna kabel som låg löst inne i centralen. Fixade det igenom att koppla bort den ledaren i kopplingsdosan och terminerade med wago.
Klockan är lite för mycket för att jag ska sätta mig in i kopplingsschemat men LPS2000 är en enfas pump. Att det är trefas fram till pumpen är för att larmkretsen ska fungera om det blir fel på pumpen. Du bör ha någon form av indikering på att pumpen inte går, om du sedan placerar den inomhus eller utomhus spelar mindre roll. Jag antar att du har kommunalt VA? Hör med VA-huvudmannen vad de har för krav. Med lite tur kanske de kan bidra med en lampa eller en summer som levereras med pumpstationer som köps nya idag.
 
Tackar så mycket för svaren. Pratade med kommunen, de blev förvånade att vi inte hade någon och det räckte med att ha en monterad så att man såg den dagligen. I vårt fall blir det bredvid elcentralen som sitter vid huvudingången. Hur som helst, det var bara att svänga förbi reningsverket och hämta det som behövs. Sagt och gjort, kom hem med en xenon ljussignal(QBS-0017). Gratis var den också (eller ja, man betalar ju va-avgift i slutändan, så har nog betalt den ett par gånger om). Återstår att koppla in den.

Åter igen, tack för svaren!
 
Redigerat:
richardtenggren
Då skiljer det nog mellan olika kommuner, vi har samma blixtljus, men den måste sitta synlig från vägen som jag fick förklarat. Samt att larmet ska sitta inne i bostaden, då det inte var okej med att placera det i garaget.
Vi fick ju allt besiktigat av kommunen vid inkoppling också.
 
I princip alla LTA eller LPS pumpstationer är pumpen 1-fas och vid inkoppling av dito så drar man en 5 ledare fram till EL-centralen. Där 2 faser går ner till pumpgropen 1 till pumpen och 1 till larm I lådan, Det är separat larmutgång och den kopplas till en larmlampa eller akustisk signal. Det är den som installerat elen .som fatalt missat eller av okunskap inte kopplat som det ska vara. Bara göra om och gör rätt.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Då skiljer det nog mellan olika kommuner, vi har samma blixtljus, men den måste sitta synlig från vägen som jag fick förklarat. Samt att larmet ska sitta inne i bostaden, då det inte var okej med att placera det i garaget.
Vi fick ju allt besiktigat av kommunen vid inkoppling också.
Tja, ribban ligger nog ett par snäpp lägre i vår kommun. Förvisso fick jag nog inte hjälp av han som var expert på LTA pumparna, men dialogen gick ungefär såhär; "Ja, XXX sa att det var någon av dessa du skulle ha", efter lite funderande och vridande och vändande på det som jag tror var ljuslarm respektive ljudlarm, så blev det "ta denna, och om det inte fungerar så hör av dig". Ham var dock noggrann med att påpeka att den skulle monteras synligt i bostaden och inte längst in i en källare.
J jonaserik skrev:
I princip alla LTA eller LPS pumpstationer är pumpen 1-fas och vid inkoppling av dito så drar man en 5 ledare fram till EL-centralen. Där 2 faser går ner till pumpgropen 1 till pumpen och 1 till larm I lådan, Det är separat larmutgång och den kopplas till en larmlampa eller akustisk signal. Det är den som installerat elen .som fatalt missat eller av okunskap inte kopplat som det ska vara. Bara göra om och gör rätt.
Min teori är att allt var korrekt monterat när den installerades på 90-talet. Men, run 2005 så renoverade tidigare ägare utrymmet där matningen kommer in samt
där elcentralen sitter. När detta skedde så gissar jag att de bytte central och "tillfälligt" kopplade in pumpen med en lös kabel så att resterande ytskikt kunde målas och fixas. Sen återställdes inte detta när det var klart och lampan monterades aldrig tillbaka. Eller så var det så enkelt att den gamla lampan inte passade den nya och fina normcentralen så de skippade den ;)
 
Hur många säkringar i centralen är markerade för avloppet om det finns några, annars en EL-gubbe som kollar upp det med antal ledare och ordnar till så pump och larm får var sin säkring samt larm indikering. Har du kollat vem som äger pumpenheten, normalt i dagens läge så är kommunens VA-avdelning ägare av den och har till uppgift att åtgärda fel efter anmälan från dig.
 
J jonaserik skrev:
Hur många säkringar i centralen är markerade för avloppet om det finns några, annars en EL-gubbe som kollar upp det med antal ledare och ordnar till så pump och larm får var sin säkring samt larm indikering. Har du kollat vem som äger pumpenheten, normalt i dagens läge så är kommunens VA-avdelning ägare av den och har till uppgift att åtgärda fel efter anmälan från dig.
Jodå, den är korrekt kopplad, om vi utgår från kopplingsschemat i mitt ursprungsinlägg så är L och 1 kopplade till var sin 10A säkring som sitter bredvid varandra i centralen (d.v.s kopplade på olika faser). Vilket enligt mig ser korrekt ut. Dock så de två säkringarna markerade som reserv i gruppschemat, så den som byggde den nya centralen glömde nog bort den.
Det stämmer, kommunen äger anläggningen och jag är skyldig att rapportera fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.