Hej. Är snart klar med bygget - 1pl villa 207kvm boyta (varav 90km med ryggåstak), Stockholms län lantligt, FTX på på plats, blir luft-vatten VP. (så inomhus + utoimhus del). Min röris rekommenderar starkt CTC och jag vet att hans bolag nästan bara jobbar med det märket så han tjänar väl även bäst på det , å andra sidan vill jag gärna jobba med honom som vi haft i flera år. Men ser inte att CTC har fått ngn bäst i test och tycker inte om utedelen då den är svart/grå o klumpig - men går att måla över så klart - funktion är ju mkt viktigare än utseendet. Har fått offert från andra bolag - IVT + Panasonic varav den senare mkt lågt pris, men tror det kan tillkomma kostnader för att bära in VP som exemple -mkt i den finstilta texten. Har gott om plats i tvättstugan för VP så behöver inte ngn smidig inom-hus del. Tacksam för all tips/feedback.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
CTC är ju ett mycket välkänt företag gör produkter med hög kvalitet. Även om deras modell inte fått bäst-i-test så klarar deras luftvatten ner till -22 °C och det räcker mer än väl till Stockholmstrakten som har en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på ca -16 °C. Jämför också storlek och vikt på olika modeller så kommer man fram till att det sitter rejäla komponenter i, såsom stor värmeväxlare för nordiskt klimat. Att få bra installation och service vid behov är värt mycket.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
OK tack, då blir det nog en CTC :)
 
I skrivande stund installeras en CTC 610M hos mig. Snart får jag se vad den går för.
 
  • Gilla
KarinK och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
I skrivande stund installeras en CTC 610M hos mig. Snart får jag se vad den går för.
Hur stort hus har du? Uppvärmd yta?
Var i landet?
 
B Boende45 skrev:
Hur stort hus har du? Uppvärmd yta?
Var i landet?
109 kvm + källare delvis uppvärmd. Nordvästra Skåne, DVUT -11 grader.
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
Personligen tycker jag det är väldigt viktigt med närhet och tillgänglighet till service. Vi har en gammal CTC värmepump som nog är precis lika bra som alla andra, men i Skåne finns det bara 3 auktoriserad servicetekniker. Så får vår del skulle jag aldrig välja CTC igen. Jag är mycket tveksam till att installatörerna är tillräckligt bra på att göra servicen. Vår pump är 15 år och jag tittar runt lite för att vara berömd när den lägger av och idag hade jag aldrig köpt en värmepump av någon som inte också har auktoriserad service på dem. CTC verkar vara det märke som ”alla” får lov att sälja, jag vet inte hur det ser ut med de andra, men IVT verkar vara rätt restriktiva.
 
hlph hlph skrev:
Personligen tycker jag det är väldigt viktigt med närhet och tillgänglighet till service. Vi har en gammal CTC värmepump som nog är precis lika bra som alla andra, men i Skåne finns det bara 3 auktoriserad servicetekniker. Så får vår del skulle jag aldrig välja CTC igen. Jag är mycket tveksam till att installatörerna är tillräckligt bra på att göra servicen. Vår pump är 15 år och jag tittar runt lite för att vara berömd när den lägger av och idag hade jag aldrig köpt en värmepump av någon som inte också har auktoriserad service på dem. CTC verkar vara det märke som ”alla” får lov att sälja, jag vet inte hur det ser ut med de andra, men IVT verkar vara rätt restriktiva.
Har du haft mkt problem?
 
G guggen skrev:
Har du haft mkt problem?
Vi bytte kompressor för 4 år sedan. Kompressorn gick fortfarande men var sliten, vilket gjorde att den stannade när det var riktigt kallt ute och sen var effektivitet dålig. Servicetekniker som gjorde bytet var jätte bra, så jag har absolut inga problem med servicen jag fick och jag tror inte heller det är något fel på kvaliteten på CTC. Men när värmepumpen stannar är det bråttom att få igång den igen, det kan ju bli väldigt dyrt att bara köra med elpatroner, och då tror jag det är väldigt viktigt med en bra och tillgänglig serviceorganisation. Pumpen var 10 år när vi köpte huset och det visade sig att det var några rätt allvarliga fel med installation som handlade om hur man kopplat säkerhetsventilerna. Sen gjorde förra ägaren en service av värmepumpen ett par år innan vi köpte huset, nu i efterhand kan jag se på mätvärdena att kompressorn var dålig redan då. Jag tror inte att det hade hänt om servicen hade gjorts av en auktoriserad servicetekniker. Jag är kanske lite negativ och det är kanske bara vi som haft otur med installation m.m
 
Blir alltid lite roliga grejer vid en installation. CTC hade levererat en 3 bar säkerhetsventil för tappvattnet. Det blev lite blött när vi drog på vattnet. Snabbt byte till standard 9 bar som de råkade ha i bilen. Elnissen hade kopplat pumpens nolla till fel neutralskena vilket gjorde att 2 jordfelsbrytare löste ut...

Jag har 3 jordfelsbrytare varav en är en typ med fördröjd utlösning som går till pump och innedel enbart. Kan vara värt att tänka på när ni installerar värmesystem.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.