Hej!

Har nyligen köpte en excenterslip, Bosch GEX 125-150 AVE som jag har haft en del problem med.
Jag upplevde att jag ej kan styra slipen utan att det är den som styr mig när jag försöker att slipa.
Den lever så att säga sitt eget liv.
Har skickat in den för service till Bosch och då böt de ut rotorn, sliptallriken, kullagret samt fläkten för maskinen.
Hämtade ut slipen i slutet av förra veckan och testade slipen i helgen, problemet kvarstår, förvisso är det bättre, men ändå. Det är inte jag som styr slipen utan den mig, särskilt vid låga hastigheter.
Att kunna föra slipen med ett finger så som i reklamen är bara att glömma.

Min fråga till er som har samma slip är, upplever ni samma fenomen?
 
T
Jag vet inte vad problemet beror på men så ska det inte vara. Har samma maskin och tycker den är super, inga problem att köra med en hand.
 
T TeeMan skrev:
Jag vet inte vad problemet beror på men så ska det inte vara. Har samma maskin och tycker den är super, inga problem att köra med en hand.
Tack för svaret!

Upplever du någon skillnad på slipen om du kör med hög eller låg hastighet?
 
T
Jag har hittills upplevt maskinen som lätt att hantera i alla hastigheter jag använt. Så jag tycker absolut att du ska gå på Bosch igen för när den fungerar som den ska är det en grym slip.
Det är ju inte heller någon budgetmaskin direkt.

Hoppas att det löser sig i slutändan!
 
Om man har dammsugare kopplad till maskinen kan den suga fast lite för mycket i underlaget, vilket ger en nervös gång. Lösningen är då att minska farten på dammsugaren eller att låta den dra tjuvluft någonstans på vägen.
 
Jag har testat både med och utan dammsugare med samma resultat.
Slipen har precis som du skriver en nervös gång.
Jag får kontakta Bosch imorgon...
 
Lånar tråden;

Jag har nyss införskaffat en 125-150 AVE och jag upplever att när man slipar med den så beter den sig som om underlaget vore knöligt? Är det normalt?
 
A
Har lyckats ha sönder min gex 125-150 på Max 10-15 timmars slipning , ser ut som godset gått för det är gängor på båda sidor och det mörka är väl rost är jag rädd så då är det väl nåt dom varit från början
Förutom det så har en slippplatta rensat splinsen på några timmar så Bosch har nog en del kvalitetsproblem
 
  • Slipmaskins insida med synlig skada och rost på gängorna, tecken på kvalitetsproblem enligt användaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna gängor på en slipmaskins komponent med synlig rost och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.