Finns redan en tråd ang olika betongtyper.
Vi har tittat på priser att bygga med olika stenmetoder.
Y-tong, leka (finns en annan som är billigare), till slut bestämde vi oss för sandwich metoden med vanlig betong och isolering. Färdiga väggar.
Total priset blev billigare.
Vårt hus kommer att kosta c:a 30000 mera än att bygga med trä.
 
Vad kul med någon som bygger / ska bygga i lättbetong. Jag har samma planer själv men har inte hittat så många hustillverkare som bygger i lättbetong. Hittade en hemsida där en kille byggde det mests själv. Kolla in på:

http://husbygget.lovskog.com/

Jag har för avsikt att göra så mycket så möjligt själv.
Om det finns några av er där ute som har tidigare/egna erfrenheter av att bygga (själv) i lättbetong så är jag mer än tacksam för tips, synpunkter m.m.
Allt är av intresse. Byggsätt, material, byggtid, byggkostnad, ja allt som kan hjälpa mig på traven. Eller kanske få mig att inse att jag är ute och cyklar.
 
Utöver lövskog finns inte många som har byggt själva här i Sverige. Här är mest vanligt med trähus.
Där man bygger mycket på det sättet är i Norge har jag sett.
Man kan kontakta Leka i Sverige, dom har broschyrer från Norge med jätte vackra hus, jag har fått en gång från dom.
När jag ringde sa dom att dom säljer jätte mycket till Norge för villabyggarna men inte alls i Sverige.
Gå till www.optiroc.no
där finns massor av bilder och idéer om hur man bygger med leka.

 
Håkan.

Du menar väll inte att 100000:- räcker för material till väggar ?????
Visst sparar man en hel del genom att vara envis och bygga själv, men det här tycker jag låter väldigt lite. Men å andra sidan har jag heller inte satt igång att börja räkna. Kanske vill jag inte det för jag vet inte om jag skulle fortsätta mina drömmar om att bygga själv.
Hur ser din totalkalkyl ut ???? Gärna uppspaltad: Platta, stomrest, tak, osv ????


Jag har en fix ide om att bygga ett 2 plans hus med källare och allt i lättbetong. Hoppas som sagt att jag kan göra så mycket som möjligt själv.
 
Vi har gjort den beräkningen innan vi bestämde oss för att ta betongblock.

Grunden 149 m2 yta
Takhöjd 260
vi räknade bara på Ergoblock från Finja betong (billigare än Lekas isolerblock)
Vi hade bestämt oss för bara yterväggarna i sten, alla innerväggarna i trä.
Resultatet:
Ergoblock = 96000 kr. (bara antal X pris) tillkommer murnings material för att sätta ihop dom.
Bentongblock färdiga väggar (sandwich metoden) = 146000. Vi valde dom.

Betongblock = 5cm betong, 20 cm cellisolering, panel, 13mm gips.

 

Hej alla "sten" fans!

Kul att vi är ett par personer som är intresserad av att göra en hel del själva och detta i sten/betong/lättbetong.

Kanske dags att byta e-mail adresser för att hålla kontaketn inför framtida/pågående bygge?

stefan_janpar@hotmail.com

saidlasf: Vi har planer på att bygga precis som du. 2 plan med källare och garage i huset. Söker nu information om olika väggmaterial och försöker samtidigt få ett hum om prisbilden för de olika delarna.

Kanske vi kan hjälpas åt för att leta riktpriser till följande?

Platta på mark
------------------
Med allt underarbete: ~1200-1700kr/m2

Stomme (olika material)
------------------------------
Ytong: ?
H+H Celcon: ?
Leca: ?
Ergoblock: ?
Betongblock: ?
Trä (för jämförelse): ?

Innerväggar (olika material)
------------------------------
Ytong: ?
H+H Celcon: ?
Leca: ?
Ergoblock: ?
Betongblock: ?
Trä (för jämförelse): ?

Mellanbjälklag (olika material)
-------------------------------------
Ytong: ?
H+H Celcon: ?
Leca: ?
Ergoblock: ?
Betongblock: ?
Trä: ?

Tak:
-----
Material: ?
Hantverkare: ?

El
--
Material: ?
Hantverkare: ?

VVS
----
Material: ?
Hantverkare: ?

Uppvärmningssystem
---------------------------
Bergvärme: 120000-150000 kr (?)
Annat: ?

Kök
----
Material:
Hantverkare: ?

Mvh Stefan :D
 
Ah, pudelns kärna;

Varför är allting så dyrt i Sverige?

Du stoppar faktiskt perngar direkt i din egen ficka när du gjör jobbet själv. Annars kommer entreprenörerna och hantverkarna att med glädje skinna dig på dina surt lånade sekiner. Och inbaka i detta ligger statens olika pålagor, moms, skatter, arbetsgivaravgifter osv osv.

Så materialkostnaden är relativt rimlig. Kan du sen övertala släkt, vänner, arbetskamrater och grannar att ställa upp (för lite mer än vatten och bröd) så kan du komma hyfsat billigt undan.
 
Undrar om det skulle fungera att ex.vis hyra murare / snickare / elektriker från Manpower el liknande för att låta dem bygga huset per timme s.a.s? Vad kan timkostnaden för att hyra personal ligga på tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.