Närbild på en datummärkning på en Grohe duschblandare med reflektion av en mobilkamera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närgräns av en Grohe duschblandare med synlig märkning och en hand som håller i den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på Grohe duschblandare med synlig vattenrest vid utloppet och en del av tillverkningsmärkningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag beställde en Grohe duschblandare från sida på nätet men anar att jag fått en gammal..

Skulle gärna få det bekräftat av någon kunnig innan jag reklamerar.

Jag drar slutsatsen eftersom det kom lite vatten ur utloppet och även att märkningen på baksidan antyder att den är tillverkad 2017 om jag tolkar rätt?
 
Har du inte fått den blandarmodell du beställde? Eller är det fel och skador på den?
 
Jo jag har fått rätt modell. Dock blir jag skeptisk när det kommer vatten ur den och den om jag tolkar rätt är fyra år gammal..

Hade en liten repa på sig men det har man ju sett på nya med i vissa fall.

Den fungerar säkert men känns tveksamt att installera en begagnad om man betalat för en ny.
 
Med största sannolikhet har de provtryckt blandaren vid tillverkning, därav vattnet.

Repor kan ligga över och under förkromningen, hur är det med din?
 
Ja det tänkte jag också men jag blev fundersam över tillverkningsdatumet i kombination med detta...

Repan ser ut att vara ytlig.

Som sagt så vill jag mest säkerställa att jag inte betalat för en gammal eller använd produkt.
 
Är det konstigt att en blandare, eller liknande produkter, är 3 år gamla (genuin fråga)?
 
Det kan ha med mönsterskydd el design el dylikt att göra också, "datumet" på kranen..

För tillverkaren är ju detta fullkomligt ointressant (när den tillverkades alltså) eftersom garanti och sånt räknas från inköpsdatum
 
R
A AndreasBrodd skrev:
Jo jag har fått rätt modell. Dock blir jag skeptisk när det kommer vatten ur den och den om jag tolkar rätt är fyra år gammal..

Hade en liten repa på sig men det har man ju sett på nya med i vissa fall.

Den fungerar säkert men känns tveksamt att installera en begagnad om man betalat för en ny.
Säkert bara Provtryckt.

Du såg väl hur den låg i kartongen.

Va kartongen bruten?
Såg blandaren ut att ha varit utplockat?
 
Tillverkningsdatum har ju mer att göra med spårbarhet tillbaka till produktionsprocessen än garanti etc att göra. Idag är ju närapå allt märkt med tillverkningsdatum/vecka så jag vill ändå tro att det är detta som syns här ihop med tillverkningsland.

Hade jag trott den var nyproducerad hade jag inte grubblat över vattnet från den, men det är kombinationen jag blir lite brydd över.
 
Ang förpackningen fanns ingen plombering eller liknande så någon annan kan absolut ha varit inne i förpackningen. Låg i en öppen plastpåse i kartongemballage så enkelt att placera den identiskt igen.

Med andra ord kan jag enkelt packa ihop det så det ser ut som jag fick den.
 
Troligen en retur som tillåts via Distansköpslagen. Tidigare ”köpare” kan ju även ha monterat blandaren lite försiktigt men ångrat sig.

Det här borde alla som köper byggvaror via internet ha varit med om tidigare.
 
A AndreasBrodd skrev:
Tillverkningsdatum har ju mer att göra med spårbarhet tillbaka till produktionsprocessen än garanti etc att göra. Idag är ju närapå allt märkt med tillverkningsdatum/vecka så jag vill ändå tro att det är detta som syns här ihop med tillverkningsland.

Hade jag trott den var nyproducerad hade jag inte grubblat över vattnet från den, men det är kombinationen jag blir lite brydd över.
Det där är dock alldeles för lite information (om det står för ett datum) för att tillverkaren ska ha någon nytta av det vid någon form av tillverkningspoblem/defekt.
Tänk dig att de kanske tillverkar ett par hundra blandare (eller mer) om dagen, vilken nytta har de då att bara få reda på datumet?
 

Bästa svaret

R
B Boende45 skrev:
Troligen en retur som tillåts via Distansköpslagen. Tidigare ”köpare” kan ju även ha monterat blandaren lite försiktigt men ångrat sig.

Det här borde alla som köper byggvaror via internet ha varit med om tidigare.
Så är de ju.
Men ts som köparen har absolut ingen skyldighet att acceptera att i sin tur få en "tidigare returnerad vara". Personligen så känns de som en begagnad vara. Så enkelt är de.

Media markt kör med något liknande. Klisterlappar som visar att varan har varit hos kund men är "kontrollerad". Skulle aldrig köpa en sån vara.

Tycker man kan strama åt alla konsumentskydd så slipper man sånt här. Är varan hel, så är de "köpt"
 
R Rörmokaren84 skrev:
Så är de ju.
Men ts som köparen har absolut ingen skyldighet att acceptera att i sin tur få en "tidigare returnerad vara". Personligen så känns de som en begagnad vara. Så enkelt är de.

Media markt kör med något liknande. Klisterlappar som visar att varan har varit hos kund men är "kontrollerad". Skulle aldrig köpa en sån vara.

Tycker man kan strama åt alla konsumentskydd så slipper man sånt här. Är varan hel, så är de "köpt"
Jag håller helt med.

Problemet idag är att många firmor i VVS, el och verktyg är väldigt små. De har helt enkelt svårt att ta förlusten av en retur och mycket små möjligheter att sälja ett ”returex” med 30% avdrag. Det finns ingen köpare till detta och varan blir liggande.
 
R
B Boende45 skrev:
Jag håller helt med.

Problemet idag är att många firmor i VVS, el och verktyg är väldigt små. De har helt enkelt svårt att ta förlusten av en retur och mycket små möjligheter att sälja ett ”returex” med 30% avdrag. Det finns ingen köpare till detta och varan blir liggande.
B Boende45 skrev:
Jag håller helt med.

Problemet idag är att många firmor i VVS, el och verktyg är väldigt små. De har helt enkelt svårt att ta förlusten av en retur och mycket små möjligheter att sälja ett ”returex” med 30% avdrag. Det finns ingen köpare till detta och varan blir liggande.
Känner en butikschef på ett bauhaus varuhus.

Han berättade om när Gbg bytte kartonger på ts blandare.

Dem hade 1 st kvar av gamla kartongen. Dem ställde den längst fram, sänkte priset med flera 100. Ändå la folk den åt sidan o tog en bakom. Kartongen va obruten o oskadad.
Exakt samma blandare

Ville bara dela med mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.