Var tvungen att få bort denna inbyggda tvålkopp då duschkabin ska in.
Jag högg bort den själv men tätskiktet rök.

Dumt jag vet, och svårt få tätt mot gamla tätskiktet (lite äldre badrum). Men hur kan jag fixa detta bäst i detta läge? Kommer inte riva ner hela badrummet och göra om från scratch.

Har köpt nya plattor redo att sättas på plats men vill ha tätt bakom.
Är inne på detta:
Skrapa rent och gjuta plant med gipsputs. Sen Kilto K1 och K2. Kanske silicon mot kanterna mot gamla tätskiktet.

Tacksam för alla råd!
 
  • Hörn av ett badrum med borttagen tvålkopp, synliga rör, och förberedelse för ny duschkabin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i badrum med borttagen tvålkopp, synligt hål och skadade plattor, samt bråte på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakelvägg med borttagen inbyggd tvålkopp och synligt skadat tätskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska kabin in spelar de väll mindre roll då de aldrig kommer vatten där.
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Sant! Men tänker att jag ändå vill ha det så rätt och tätt som det går. Man vet ju aldrig om folk tar bort duschkabinen i framtiden osv eller om det ändå kommer vatten där.
 
Slipa rent och laga skadan sen bara pensla på och sätt kakel, den dan nån ska duscha där blir det till att göra om.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tätskikt? Är det över huvud taget något tätskikt bakom det gamla kaklet? Tveksam, eventuellt nått tunt man rollade på, men oavsett inget som på något vis uppfyller dagens krav.
 
  • Gilla
Yom och 1 till
  • Laddar…
Bra fråga. Jag utgår från att det är någon typ av tätskikt ändå, annars hade det väl inte hållit tätt så pass länge? Har varit duschutrymme i detta utrymme fram tills nu. Nu åker kabinen in där.
 
Dagens regler är för både hängsle, livrem och missbruk.
Täta så som du tänkt så är jag säker på att det kommer hålla tillräckligt tätt för normal användning även om duschkabinen tas bort.

Den dagen badrummet görs om så kommer det i värsta fall vara en liten mörk fläck bakom den Kakelbiten.
 
  • Gilla
Moltaz1 och 1 till
  • Laddar…
Ser inte ut som nåt tätskikt, bara fix, spackel och gips....
 
  • Gilla
hp73 och 1 till
  • Laddar…
Vill du ändå göra det bästa som går så tror jag såhär:
Skrapa rent allt så att det går att spackla slätt. Spackla med typ kakelfix, husfix eller något som inte är gipsbaserat/vanligt väggspackel. Primer. Sen limma dit kakel med polymerlim t ex Bostik maxi bond seal. Se till så att limmet täcker hela ytan. Mvh
 
Tack för tipset Micke R. Så du tror att Bostik maxi bond seal är bättre än att köra Kilto K1 och K2 i detta fall?
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
G Gagas skrev:
Sant! Men tänker att jag ändå vill ha det så rätt och tätt som det går. Man vet ju aldrig om folk tar bort duschkabinen i framtiden osv eller om det ändå kommer vatten där.
Hej! Kan bara berätta att jag bott i en lägenhet i 18 år med ren. badrum -84 helkaklat ända upp men inget tätskikt alls (det hade turligt hållt i alla år dedan -84.....) visade det sig när vi nu fick köpa lägenheterna och jag renoverade badrummet enl. bestämmelser.....mvh G
 
Hoppas det är en villa för ni måste bygga ett helt nytt hus...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hör med ert försäkringbolag om deras åsikt och för som de föreslår. Då är ni hemma om blir vattenskada, besiktning vid försäljning etc.
 
B Blauvinge skrev:
Hör med ert försäkringbolag om deras åsikt och för som de föreslår. Då är ni hemma om blir vattenskada, besiktning vid försäljning etc.
Hur skulle det kunna bli det utan att hela badrummet rivs och byggs upp från grunden enligt gällande normer ?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Bor du i lägenhet eller eget hus?
Om du bor i lägenhet är rådet att du gör om badrummet enligt konstens alla regler så att du inte utsätter dina grannar för risk att få vattenskadat från dig, dessutom är det då din skyldighet att hålla lägenheten i gott skick,
(vissa rör och stam kan vara fastighetsägarens ansvar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.