K karlmb skrev:
Bättre för kunden.
Att tex Android slagit igenom totalt i både mobiler, tv-boxar, bilar mm är just för att det är en öppen standard som många jobbar med och kan göra produkter för.
BT är förstås också en sådan, men Plejd har valt fel radioteknik pga den korta räckvidden samt valt properitärt protokoll så att de bara kan sälja kompatibla produkter själva.
Plejd är helt klart bäst för Plejd...
Lite haltande jämförelse då android bara delvis är/var öppen. Java är numera licensiering vara, Google har ensamrätt på att avgöra vad som finns i appstore, flertalet forkar av android finns etc.
Är du inte certifierad hos Google kan du tex inte styra en lur, vilket numera dessutom endast göra via deras mol tjänster etc Men i jämförelse med Apple så är de delvis öppna.
I mina ögon är båda vinnare. De stor förlorarna var i sammanhanget de öppna operativen som tex när Symbian blev opennsource, eller i jämförelse tom Microsoft (vem kunde tro det)där man som apptillverkare kunde släppa och styra vad som helst.
Men i det här sammanhanget och framförallt idag så är det ofta ur engineering synpunkt öppna standarder en bra väg
Problemet i tråden är att ni jämför plejd med zigbee och zwave, där endast zigbee för övrigt är en öppen standard. En vettigare jämförelse borde vara bluetooth mot zigbee. Eller plejd mot en annan produkt/tillverkare.
När det gäller dessa typer av dosdimmer och enklare styrningsprylar är iaf för mig hårdvaran viktig och jag får uppfattningen att plejd är ganska bra där, men det kanske elektriker i tråden kan svara på?
 
Redigerat:
  • Gilla
bingoberra och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ok, jag ska erkänna att jag inte är expert på ZigBee eftersom jag varken jobbat med det eller har några egna enheter. Men att alla tillverkare som använder ZigBee måste fungera med varandra trodde jag var en del av kravet från "The ZigBee alliance". Har du någon länk eller liknande som ger exempel på problemet?

Och detta påverkar ju inte min ståndpunkt angående Plejd det minsta. Stängda protokoll och APIer är något som bör undvikas. Och om det finns tillverkare som medvetet gör sina produkter inkompatibla med andra ZigBee-produkter är de lika illa som Plejd (om inte värre). Jag har för mig att Ikea hade något fuffens för sig när de lanserade sin Trådlös-serie och inte fungerade ihop med HUE. Det fick de så vitt jag vet åtgärda rätt snabbt.
Finns hur mycket info som helst på nätet som förklarar det som jag skrev om Zigbee och Z-Wave, så enklast är att bara googla på. Ett exempel är t.ex: https://www.the-ambient.com/guides/zigbee-vs-z-wave-298
 
R
gol gol skrev:
Finns hur mycket info som helst på nätet som förklarar det som jag skrev om Zigbee och Z-Wave, så enklast är att bara googla på. Ett exempel är t.ex: [länk]
Fast nu förstår jag att vi pratar om olika saker. Eller jag tror i.a.f. det. Du citerade mig när jag skrev att alla ZigBee-enheter måste kunna delta i samma mesh. Jag inget i din länk som säger något annat.

Du verkar prata om att utbyta information på en högre nivå. D.v.s. att en lampa ska kunna utbyta mätdata med en energimätare. Då verkar man behöva använda enheter med v3.0 eller högre. Äldre version kan dock fortfarande delta i själva nätverket och vidarebefordra trafik.

Har jag fel?
 
R RoAd skrev:
Fast nu förstår jag att vi pratar om olika saker. Eller jag tror i.a.f. det. Du citerade mig när jag skrev att alla ZigBee-enheter måste kunna delta i samma mesh. Jag inget i din länk som säger något annat.

Du verkar prata om att utbyta information på en högre nivå. D.v.s. att en lampa ska kunna utbyta mätdata med en energimätare. Då verkar man behöva använda enheter med v3.0 eller högre. Äldre version kan dock fortfarande delta i själva nätverket och vidarebefordra trafik.

Har jag fel?
Vet inte om vi verkligen behöver ned på den detaljnivån eftersom jag mest avsåg att belysa missuppfattningen att Zigbee i sig skulle vara mer framtidssäkert än någon annan teknik. (Jag tog faktiskt mer ett inlägg i högen av alla dina inlägg). :oops:
Men för att nu ändå svara på din specifika fråga: Grundkravet för att enheter ska kunna tillhöra samma nätverk (samma "mesh") är att de kan inkluderas med en controller som kan hantera den/de profiler som enheterna har. Hue-bryggan t.ex, har jag för mig, kunde till en början bara hantera profilen Light Link (enbart belysningsenheter) men har nu uppgraderats till den mer generella 3.0. Sedan krävs även att controllern på applikationsnivå kan hantera enheten (t,ex med ett GUI, automationsstöd) annars har man ingen större glädje av den. Om du tar exemplet Yale Doorman så har de en helt egen profil (troligtvis bara ändrat några nycklar) som gör att du inte kan inkludera den i några andra Zigbee-controllers än deras egna eller partners.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
gol gol skrev:
Om du tar exemplet Yale Doorman så har de en helt egen profil (troligtvis bara ändrat några nycklar) som gör att du inte kan inkludera den i några andra Zigbee-controllers än deras egna eller partners.
Jag hittar ingenting om att Doorman skulle stödja Zigbee hos Yale, eller hos Zigbee Alliance, och hade för mig att dom pratade 868 MHz?
Är du säker på att det är Zigbee?

Men ja, sen kan jag tycka att Zigbee inte börjar likna "färdigt" fören vid 3.0
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jag hittar ingenting om att Doorman skulle stödja Zigbee hos Yale, eller hos Zigbee Alliance, och hade för mig att dom pratade 868 MHz?
Är du säker på att det är Zigbee?

Men ja, sen kan jag tycka att Zigbee inte börjar likna "färdigt" fören vid 3.0
Jo det är allmänt känt att de använder Zigbee, men som sagt, i en nedstängd variant, så de vill inte skylta med det för mycket. FYI så säljer Yale utomlands även en Z-Wave modul till sina lås. Passar dock ej till Doorman. Denna kan inkluderas med godtycklig Z-Wave-controller. Det är faktiskt så att Z-Wave's licensregler förbjuder att Z-Wave används nedlåst. Så i detta fall är faktiskt Z-Wave mer öppet (för slutkund) än Zigbee.

Men häng inte upp er på det, var bara ett exempel för att visa att öppna protokoll inte per automatik innebär öppna API:er för systemintegratörer och slutkunder.

3.0 är bara en högst tillfällig milstolpe. Som sagt, är målsättningen för Zigbee Alliance att komma över till Thread och CHIP så snart som möjligt. De allra modernaste Zigbee-enheterna kommer i bästa fall att kunna uppgraderas till Thread, men de lite äldre Zigbee-enheterna kommer inte att fungera i det nya ekosystemet.

Kan ju även tillägga för intresserade, att Thread Group, som leds av Google, har hållit på med att ta fram radioprotokollet Thread i över 6 år nu. Hittils har detta bara resulterat i en handfull konsumentprodukter. Så snabbt går det sannerligen inte. Produkter baserade på CHIP räknar man med ska komma tidigast i slutet av detta är,
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
R
gol gol skrev:
Vet inte om vi verkligen behöver ned på den detaljnivån eftersom jag mest avsåg att belysa missuppfattningen att Zigbee i sig skulle vara mer framtidssäkert än någon annan teknik. (Jag tog faktiskt mer ett inlägg i högen av alla dina inlägg). :oops:
Men för att nu ändå svara på din specifika fråga: Grundkravet för att enheter ska kunna tillhöra samma nätverk (samma "mesh") är att de kan inkluderas med en controller som kan hantera den/de profiler som enheterna har. Hue-bryggan t.ex, har jag för mig, kunde till en början bara hantera profilen Light Link (enbart belysningsenheter) men har nu uppgraderats till den mer generella 3.0. Sedan krävs även att controllern på applikationsnivå kan hantera enheten (t,ex med ett GUI, automationsstöd) annars har man ingen större glädje av den. Om du tar exemplet Yale Doorman så har de en helt egen profil (troligtvis bara ändrat några nycklar) som gör att du inte kan inkludera den i några andra Zigbee-controllers än deras egna eller partners.
Ok, du svarade tokigt på ett inlägg. Det har jag också gjort någon gång :) Men det verkar fortfarande som om du påstår just det jag inte hittar något stöd för. Att alla ZigBee inte fungerar ihop rent nätverksmässigt.

Du menar alltså att en ZigBee som hanterar profil "A" kan inte mesha med en enhet som tillhör profilen "B"? I.s.f. har jag lärt mig något nytt idag för jag trodde faktiskt att alla ZigBee kunde vidarebefordra varandras trafik.

Hur som helst så är det fortfarande inte något vidare motargument mot min kritik av Plejds stängda protokoll. Oavsett om ZigBee med olika profiler kan prata med varandra direkt eller behöver en kontroller som kan samordna kommunikationen så är det fortfarande inga problem att lösa, det är ju som sagt öppna, dokumenterade protokoll. Så på vilket sätt skulle enheterna som sitter monterade i fastigheten inte vara framtidssäkra?

Om Yale väljer att implementera en stängd profil ovanpå ZigBee så är de på samma "shitlist" som Plejd i min värld.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ok, du svarade tokigt på ett inlägg. Det har jag också gjort någon gång :) Men det verkar fortfarande som om du påstår just det jag inte hittar något stöd för. Att alla ZigBee inte fungerar ihop rent nätverksmässigt.

Du menar alltså att en ZigBee som hanterar profil "A" kan inte mesha med en enhet som tillhör profilen "B"? I.s.f. har jag lärt mig något nytt idag för jag trodde faktiskt att alla ZigBee kunde vidarebefordra varandras trafik.

Hur som helst så är det fortfarande inte något vidare motargument mot min kritik av Plejds stängda protokoll. Oavsett om ZigBee med olika profiler kan prata med varandra direkt eller behöver en kontroller som kan samordna kommunikationen så är det fortfarande inga problem att lösa, det är ju som sagt öppna, dokumenterade protokoll. Så på vilket sätt skulle enheterna som sitter monterade i fastigheten inte vara framtidssäkra?

Om Yale väljer att implementera en stängd profil ovanpå ZigBee så är de på samma "shitlist" som Plejd i min värld.
Precis. De som väljer att stå utanför gemenskapen kommer naturligtvis att gå samma öde till mötes som Plejd.
 
G guggen skrev:
Lite haltande jämförelse då android bara delvis är/var öppen. Java är numera licensiering vara, Google har ensamrätt på att avgöra vad som finns i appstore, flertalet forkar av android finns etc.
Är du inte certifierad hos Google kan du tex inte styra en lur, vilket numera dessutom endast göra via deras mol tjänster etc Men i jämförelse med Apple så är de delvis öppna.
I mina ögon är båda vinnare. De stor förlorarna var i sammanhanget de öppna operativen som tex när Symbian blev opennsource, eller i jämförelse tom Microsoft (vem kunde tro det)där man som apptillverkare kunde släppa och styra vad som helst.
Men i det här sammanhanget och framförallt idag så är det ofta ur engineering synpunkt öppna standarder en bra väg
Problemet i tråden är att ni jämför plejd med zigbee och zwave, där endast zigbee för övrigt är en öppen standard. En vettigare jämförelse borde vara bluetooth mot zigbee. Eller plejd mot en annan produkt/tillverkare.
När det gäller dessa typer av dosdimmer och enklare styrningsprylar är iaf för mig hårdvaran viktig och jag får uppfattningen att plejd är ganska bra där, men det kanske elektriker i tråden kan svara på?
Även om Zigbee är mer framtidssäkert än Zwave bla pga den senares licenskostnader , som ju redan syns i de billigare Zigbee priserna, så är ju poängen att även de som investerat rätt mycket i ett Zwave system kan fortsätta att använda det parallellt med nyare varianter som Zigbee, bara genom att skaffa en tillsats för Zigbee eller i värsta fall en ny controller som klarar båda varianterna.
Har du massa Plejd så kan du aldrig styra det hela med en enda controller eller app ifall du vill köpa nyare system som Zigbee parallellt . Och vill du komplettera med en extra brytare nånstans så blir det till att hoppas att Plejd finns kvar och du har råd med en tusenlapp till.
 
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
nikasp
R RoAd skrev:
Nej det lär inte hända. Förstod jag det rätt så var deras inställning mot att öppna upp anledningen till varför Schneider sålde av sitt innehav i Plejd och de gick skilda vägar.

När ett så etablerat företag (inom elektrikerbranschen) som Schneider anser att man gör fel val borde det vara ett varningstecken att ta på allvar.
Det där har jag missat, när hände det? Wiser ser klart intressant ut, måste kollas upp.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Jag hade helt missat att Schneider sålt av sina 14% av Plejd redan förra våren. Då vete fasen om de finns kvar om 10 år.

”– Vi har haft ett positivt kunskaps- och erfarenhetsutbyte. Vi har lärt oss mycket om vikten av enkelhet och användande för slutkunden. När det gäller möjligheterna till integration har det varit en mer komplex fråga eftersom Plejd använder ett eget proprietärt system och vi använder Zigbee som är ett öppet protokoll. Vi tror att marknaden kommer vilja ha öppna system inom alla typer av slutkundsegment framöver.”

https://www.elinstallatoren.se/inne...ierna-marknaden-kommer-vilja-ha-oppna-system/
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag blir inte helt klok på Wiser-utbudet.

Har dom alltid haft både Bluetooth och Zigbee, men bara skyltat med den ena?
Eller hade om tidigare enbart BT, men nu enbart ZB?

Någon som kan ge lite, klarhet, och även bidra med exakta artikelnummer?

(är så otroligt på alla kommentarer i stil med "Det står tydligt om man letar")
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jag blir inte helt klok på Wiser-utbudet.

Har dom alltid haft både Bluetooth och Zigbee, men bara skyltat med den ena?
Eller hade om tidigare enbart BT, men nu enbart ZB?

Någon som kan ge lite, klarhet, och även bidra med exakta artikelnummer?

(är så otroligt på alla kommentarer i stil med "Det står tydligt om man letar")
Enligt följande artikel så har enheterna både BT och ZB. BT för kommunikation med Mobilen och ZB för komunikation med en evt controller:
https://etn.se/index.php/reportage/66801-ta-med-dig-hemmet-i-handen.html
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
gol gol skrev:
Enligt följande artikel så har enheterna både BT och ZB. BT för kommunikation med Mobilen och ZB för komunikation med en evt controller:
[länk]
Tack, synd att dom inte själva kan speca tydligare :p

Tycker serien ser klart intressant ut. Kontoret ligger bokstavligen ett stenkast ifrån Schneider, hade det inte vart pandemi och hemmajobb så hade jag kunnat traska över på lunchen och kikat ifall dom har nåt showroom eller liknande!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.