Hej,

Vi fick hem ett erbjudande från mockfjärdsfönster på deras fönster "supervarm". Priset var ganska rimligt. Totalpriset inklusive montering för sju fönster skulle landa på 53 000 kr över 8 år med 5.95% ränta. Nu är frågan om man vågar anlita dom för installationen och hur kvaliten är på fönstrena. Har googlat runt lite och sett blandade omdömen på Mockfjärdsfönster och deras åtaganden. Man vill ju inte köpa grisen i säcken så om någon har anlitat dom vill jag gärna höra om det. Motivera gärna varför dålig eller bra kritik.
 
Tror du kan vara lugn med montage från Mockfjärdsfönster. Visst finns det skillnad på montörer o montörer det du skall göra med montörerna innan dom åker därifrån är ju en besiktning av arbetet. Skulle du inte vara nöjd så skriver du ju inte på besiktningsprotokollet. Sen lämnar ju mockfjärd 2 eller tre års garanti på montaget o tio år på fönsterna. Priset var ju verkligen bra !! vad ingår då ?
Är det med lister,smygar, utv foder/inklädnad ? Är det karm i karm montage ? eller montage med komplett utrivning och nytt montage ? 7 fönster fullt färdigt och monterat med smygar lister mm...är gjort på 2 dagar med två erfarna montörer.
 
Glömde en sak ! Sen har du ju pengar tillbaka på energibidraget oxå...supervarm har ju u-värde 1,2.
 
verktygsgurun skrev:
Tror du kan vara lugn med montage från Mockfjärdsfönster. Visst finns det skillnad på montörer o montörer det du skall göra med montörerna innan dom åker därifrån är ju en besiktning av arbetet. Skulle du inte vara nöjd så skriver du ju inte på besiktningsprotokollet. Sen lämnar ju mockfjärd 2 eller tre års garanti på montaget o tio år på fönsterna. Priset var ju verkligen bra !! vad ingår då ?
Är det med lister,smygar, utv foder/inklädnad ? Är det karm i karm montage ? eller montage med komplett utrivning och nytt montage ? 7 fönster fullt färdigt och monterat med smygar lister mm...är gjort på 2 dagar med två erfarna montörer.
Mycket bra fråga. Ska kolla med dom exakt vad som ingår. Det stod nämligen inte specificerat. Tack för svaret.:)
 
På min offert så hade dom specat foder/smyg/foder, bredd och färg.

Prata med dom och kom överens om vad dom kommer att göra och framförallt vad som tas bort av det gamla och vad som kommer nytt (t.ex. foder o smyg). Se sedan till att detta står i offerten.

Dom sätter normalt en rätt så bred inner foder (vill du ha det). Detta för att dölja eventuella skavanker som blir vid bort tagning av det gamla. Är ju också väldigt bra att ha om dom måste dölja att fönstrena blev fel storlek.

Tänk också på var du vill ha fönstren i djup led (långt in eller långt ut eller mitt emellan).

//Michael
 
Mich skrev:
På min offert så hade dom specat foder/smyg/foder, bredd och färg.

Prata med dom och kom överens om vad dom kommer att göra och framförallt vad som tas bort av det gamla och vad som kommer nytt (t.ex. foder o smyg). Se sedan till att detta står i offerten.

Dom sätter normalt en rätt så bred inner foder (vill du ha det). Detta för att dölja eventuella skavanker som blir vid bort tagning av det gamla. Är ju också väldigt bra att ha om dom måste dölja att fönstrena blev fel storlek.

Tänk också på var du vill ha fönstren i djup led (långt in eller långt ut eller mitt emellan).

//Michael
Tack, jag ska ha det i åtanke när jag talar med dom.
 
Normalt går man väl upp en storlek på lister när man byter fönster tex 44mm blir 57mm eller 57mm blir 70mm. Detta görs väl för att man som kund skall slippa att tapetsera om hela huset....om där sitter 44 lister idag skall du inte behöva ha 70mm breda när du får nya lister. Sen beror det lite från hus till hus oxå...
 
Jimmy_I skrev:
Hej,

Vi fick hem ett erbjudande från mockfjärdsfönster på deras fönster "supervarm". Priset var ganska rimligt. Totalpriset inklusive montering för sju fönster skulle landa på 53 000 kr över 8 år med 5.95% ränta. Nu är frågan om man vågar anlita dom för installationen och hur kvaliten är på fönstrena. Har googlat runt lite och sett blandade omdömen på Mockfjärdsfönster och deras åtaganden. Man vill ju inte köpa grisen i säcken så om någon har anlitat dom vill jag gärna höra om det. Motivera gärna varför dålig eller bra kritik.

Ringde dom igår om byte och de sade att priset var 7 till 9 tusen per "hål" inkl bortforsling av de gamla, montering och transport av de nya samt lister etc helt komplett som de aldrig varit där :). Så priset stämmer bra med det svaret 7 x 8 är 56 och du fick det för 53 så...//R
 
En liten kommentar till den invändiga listningen...
Jag kan garantera att de inte gerar listerna och fodren om man inte speciellt ber om det.
Det upptäckte vi när nästan alla fönster var insatta :(.
Listerna måste då ligga rumstempererat några veckor innan installation.
 
Kanske lite sen feedback i ämnet, men jag beställde Mockfjärdsfönster i september-06 till mitt hus i Malmö. Fick leverans och installation dagarna efter nyår 2007.

Nu nästan fem månader senare håller jag fortfarande på att driva en reklamation med Mockfjärdsfönster. De har självsvåldigt stängt min reklamation tre gånger utan att det har varit helt åtgärdat. Det som kvarstår nu är att ett fönsterparti om 3600*1800 är för stort och det har inte monterats korrekt. Jag har fortfarande inte fått något tydligt besked från MF vad de ska göra åt det...

Produkterna verkar vara bra, men deras eftermarknadssupport suger big time. Mycket tveksamt om jag skulle rekommendera MF till någon i framtiden.
 
mphed skrev:
Det som kvarstår nu är att ett fönsterparti om 3600*1800 är för stort och det har inte monterats korrekt. Jag har fortfarande inte fått något tydligt besked från MF vad de ska göra åt det...
Vad var det som blev fel?
Hos mig sågade dom i väggen för att få in fönstren för säljaren hade mätt någon centimeter fel.
 
Hos mig har det blivit plåtskador på två fönster när de monterats.
3 vippfönster (av 4) tar i när man försöker vippa över dem i putsläge med ett elakt ljud som antaligen inte är speciellt bra för plåten.
Sen var två fönster för stora för fönsterhålen (enligt montörerna) eller amatörmässigt insatta (enligt säljaren) vilket då medförde att dom sågade i fasaden. Speciellt mycket isolering blev det inte där, mest fog.

Har reklamerat det nämnda men inte hört något ifrån dem hur det tänkt fixa det. Funderar nu på om jag skall vänta med att betala fakturan tills det är åtgärdat eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.