Belmlu
Hej,

Ett av sommarens projekt är att skilja rabatt och gräsmatta åt på en sträcka om ca 10-15m totalt. Aldrig gjort det innan och var inne på kant i cortenstål men läste i ett par andra trådar att det inte var ovanligt att dessa flyttar på sig med tiden.

Ni med mer erfarenhet, vad hade ni valt? Sten eller stål/plåt?
 
Det beror på vad du vill uppnå, skulle jag säga. Vilken typ av rabatter har ni, eller vill ha?
Jag har tex gjort en rad med betongplattor, typ byasten, som jag kan köra hjulet på gräsklipparen på. Då slipper jag trimma gräset. Rabatternas växter väller över och döljer kanten. Men det kan ju ge ett vilt och, rufsigt intryck och det kanske inte är det du är ute efter.
Cortenstål ger ett prydligt intryck och är väldigt populärt. I kommunala sammanhang har jag inte hört att det skulle röra på sig men det är ju möjligt att det är klenare dimensioner som privatpersoner kan få tag på?
En högre kant av sten eller betongsten ger ett gediget och propert intryck. Även här kan man låta marktäckare få välla ut lite och åstadkomma ett levande intryck.

Vad tycker du själv är snyggt? Oavsett material är det en del jobb. Gräs kan ta sig in i rabatten under kanten så man får gräva djupare än man tror och ha mer kant under marken än över.

Ett annat sätt som används mycket är ju att kantskära gräsmattan mot rabatten. Det är snyggt men behöver göras om varje år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Vi har corten på baksidan och sten på framsidan. Ingen tendens alls att plåten flyttar sig (på ca 5 år).
Det man ska tänka på är precis som Jiji är inne på, vill man slippa trimma kanter ska man välja sten.
Annars, kör på det du tycker är snyggast!
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Tack för utförliga svar!

Får vi välja helt fritt så är det cortenstål vi föredrar. Gör inte så mycket att man får gå med trimmer eller så.

Lexington, vad för corten har du valt? Lite grövre?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Tack för utförliga svar!

Får vi välja helt fritt så är det cortenstål vi föredrar. Gör inte så mycket att man får gå med trimmer eller så.

Lexington, vad för corten har du valt? Lite grövre?
Om det är cortenstål ni vill ha ska ni ju välja det. (y)
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Har du robottklippare? Jag agar sten som ligger kant i kant med gräsmattan så att roboten kan ta all gräs och jag slipper tra fram trimmern till dom kanterna.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Tack för utförliga svar!

Får vi välja helt fritt så är det cortenstål vi föredrar. Gör inte så mycket att man får gå med trimmer eller så.

Lexington, vad för corten har du valt? Lite grövre?
Vet faktiskt inte? Men den är relativt tunn (runt 1 mm), kan va vanlig svartplåt också, minns inte efter så lång tid :thinking: men den får ju samma utseende iaf.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Joacimz Joacimz skrev:
Har du robottklippare? Jag agar sten som ligger kant i kant med gräsmattan så att roboten kan ta all gräs och jag slipper tra fram trimmern till dom kanterna.
Inte i nuläget nej. Kanske i framtiden om dessa blir billigare. Har dessutom rätt liten trädgård som klipps på kanske 30min så har inte känts så välmotiverat
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Inte i nuläget nej. Kanske i framtiden om dessa blir billigare. Har dessutom rätt liten trädgård som klipps på kanske 30min så har inte känts så välmotiverat
Gräsklippning är ju också en form av motion. :D Det är mitt starkaste argument gentemot övriga familjen. Och de håller faktiskt med nu för tiden. :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.