R
G guggen skrev:
En öppen standard som vi inte har en aning om den är relevant om 10 år.
Börjar vi närma oss den filosofiska frågan "kan vi egentligen vara säkra på någonting" så är jag inte längre intresserad av att delta i diskussionen.

Att ett öppet protokoll för att styra en strömbrytare skulle sluta vara relevant förstår jag inte anledningen till. Du får gärna utveckla det, om det inte blir en övning i filosofin ovan.

Att du kallar detta "leksaker" får stå för dig. För min del är jag faktiskt inte speciellt pryltokig eller elektronikälskande. Jag är bekväm! Att slippa springa runt i huset och tända och släcka belysning varje morgon och kväll var anledningen till att jag från början skaffade fjärrstyrda strömbrytare. Inte för att det var roligt.

Personligen förväntar jag mig inte behöva byta mina nuvarande shelly om de inte går sönder. Inte nu, och inte om 10 år. Däremot kan jag tänka mig att byta ut Home assistant i framtiden om det dyker upp något som gör mitt liv ännu lättare. Då är det ju bra om allt som är installerat runt om i huset fortfarande går att använda.
 
H
G guggen skrev:
En öppen standard som vi inte har en aning om den är relevant om 10 år. Sannolikt kommer de flesta av oss byta ut våra leksaker. Dessutom försöker jag betona att det finns ett begränsat urval av tydliga och användarvänliga PRODUKTER, förväxla inte produkt med protokol eller öppna standarder, därute. På samma sätt som plejd har blivit en succe i sverige är jag övertygad om att Wisers produkter kommer slå ordentligt. Ångar själv att jag inte körde en Resi9 Wiser lösning sist när jag gjorde en el och pryl uppgradering.
Du fattar verkligen inte grejen med en öppen standard?!

Är standarden öppen går den att inkorporera i ett annat system utan större svårigheter. Är standarden stängd kommer den inte kunna användas ifall tillverkarna lägger ner då de är bara de som kan göra sin standard kompatibel med andra grejer.


Ta allt nedanför med en nypa salt. Tillspetsat för att ni ska förstå vad jag menar.


Scenariot om 10 år:
Säg att allt styrs med luftburna elektronerna eller något annat spejsat och orimligt, mest troligt kommer även 10 år gamla zigbee grejer vara kompatibla och kunna användas sida vid sida med dessa grejer. T.ex. zigbee rörelsesensor -> styr luftburen elektron brytare.

Plejd dog ut i konkurrensen av de helt överlägsna luftburna elektronerna för 8 år sedan och har alltså ingen utveckling längre. Deras standard är stängd vilket gör att ingen annan än det nu nedlagda företaget kan utveckla stöd för plejd integration med luftburna elektroner.
Inte ens din app kommer funka längre då det är ios 48 som gäller men senaste plejdappen stödjer bara ios 39.
Enda lösningen är att använda en telefon med ett 8 år gammalt operativsystem och de säkerhetsluckor detta innebär.
 
  • Gilla
Daaaaaniel
  • Laddar…
H halj skrev:
Ta allt nedanför med en nypa salt. Tillspetsat för att ni ska förstå vad jag menar.

Scenariot om 10 år:
Plejd dog ut i konkurrensen av de helt överlägsna luftburna elektronerna för 8 år sedan och har alltså ingen utveckling längre. Deras standard är stängd vilket gör att ingen annan än det nu nedlagda företaget kan utveckla stöd för plejd integration med luftburna elektroner.
Inte ens din app kommer funka längre då det är ios 48 som gäller men senaste plejdappen stödjer bara ios 39.
Enda lösningen är att använda en telefon med ett 8 år gammalt operativsystem och de säkerhetsluckor detta innebär.
Det är just därför jag är emot alla former av "smarta" lösningar som styrs med en j*la app, oavsett tillämpningsområde
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
H halj skrev:
Du fattar verkligen inte grejen med en öppen standard?!

Är standarden öppen går den att inkorporera i ett annat system utan större svårigheter. Är standarden stängd kommer den inte kunna användas ifall tillverkarna lägger ner då de är bara de som kan göra sin standard kompatibel med andra grejer.


Ta allt nedanför med en nypa salt. Tillspetsat för att ni ska förstå vad jag menar.


Scenariot om 10 år:
Säg att allt styrs med luftburna elektronerna eller något annat spejsat och orimligt, mest troligt kommer även 10 år gamla zigbee grejer vara kompatibla och kunna användas sida vid sida med dessa grejer. T.ex. zigbee rörelsesensor -> styr luftburen elektron brytare.

Plejd dog ut i konkurrensen av de helt överlägsna luftburna elektronerna för 8 år sedan och har alltså ingen utveckling längre. Deras standard är stängd vilket gör att ingen annan än det nu nedlagda företaget kan utveckla stöd för plejd integration med luftburna elektroner.
Inte ens din app kommer funka längre då det är ios 48 som gäller men senaste plejdappen stödjer bara ios 39.
Enda lösningen är att använda en telefon med ett 8 år gammalt operativsystem och de säkerhetsluckor detta innebär.
Nu råkar jag arbeta dagligen med öppna sås standarder, inkl contribution på individuell och bolagsnivå, så jag vet nog i allra högsta grad vad det innebär.
Jag påpekar bara att diskussionen är märklig då plejd är en produkt som löser ett antal specifka problem och det mkt bra, det har de lyckats med mkt väl. Till saken hör att de flesta andra produkter på marknaden gör inte det oavsett om de baseras på Zigbee eller ngt annat. Om några år ser det nog annorlunda ut.
Om du däremot gör en riktigt bra produkt med tex zigbee så är det för dig som företag en mkt bra sak, men konsumenten har sannolikt ingen aning vad produkten kör eller hur den kommunicerar. Ngn i konsumentledet som bygger en ny kåk om 5 år kanske genom sin elektriker firma väljer Wiser och dess då stora sortiment. För hen spelar det liten roll hur denna kommunicerar, hen kommer knappast pilla på det hela själv förutom genom att trycka på sin schneider-konsol. Om hen betalar 100 eller 500 spänn och kan välja mellan 100 olika fabrikat för en ny brytare är nog ganska ointressant, plejd är ett exempel på det. Men för Schneider är detta intressant om det hela tex kör på en öppen standard, det sparar i långa loppet mkt utvecklingskostnader och framförallt underhåll/säkerhet etc. Min gissning är såklart att Plejd kommer, såsom många andra, gå öpver till ett icke propriotärt protokoll i sina framtida serier, eller åtminstonde göra kompatibla gateways, det är en rimlig utveckling.
 
R
G guggen skrev:
Jag påpekar bara att diskussionen är märklig då plejd är en produkt som löser ett antal specifka problem och det mkt bra, det har de lyckats med mkt väl.
Det som är märkligt är att alla fokuserar på tekniska detaljer men undviker att diskutera det som frågan egentligen handlade om. Dvs om det är rimligt att elektriker åker runt och försöker övertyga folk att investera i ett tredje system när de redan har två fullt fungerande och betydligt mer kompetenta system.
 
L Leif i Skåne skrev:
Men varför har inte marknaden då installerat z-wave? Utan man har valt att installerat över 1 miljon PLEJD puckar i Sverige! :surprised:
Hur många Zigbee- och Zwave- enheter finns installerade i Sverige?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Alla ZigBee MÅSTE mesha med alla andra ZigBee. Annars är det inte ZigBee. Öppen standard som det är ;)
Tänker verkligen inte lägga mig i trådens infekterade debatt om Plejd. Men vad det gäller Zigbee som standard känns det som det finns en hel del missförstånd. Zigbee finns i en mängd olika dialekter, sk profiler som i många fall är helt inkompatibla med varandra. Eftersom det är just en öppen standard har många tillverkare gjort sin egen proprietära variant. Yale Doorman är här ett känt exempel. Zigbee Alliance jobbar idag hårt tillsammans med bla Google att gå över till nya radioprotokollet Thread samt anpassa sitt applikationsskikt (dotdot) till standarden Connected Home over IP. Vad det gäller Z-wave så är det betydligt tuffare krav på kompatibilitet (men de får å andra sidan kritik för att det inte är en öppen standard och kommer heller inte kunna följa CHIP).
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
R
gol gol skrev:
Tänker verkligen inte lägga mig i trådens infekterade debatt om Plejd. Men vad det gäller Zigbee som standard känns det som det finns en hel del missförstånd. Zigbee finns i en mängd olika dialekter, sk profiler som i många fall är helt inkompatibla med varandra. Eftersom det är just en öppen standard har många tillverkare gjort sin egen proprietära variant. Yale Doorman är här ett känt exempel. Zigbee Alliance jobbar idag hårt tillsammans med bla Google att gå över till nya radioprotokollet Thread samt anpassa sitt applikationsskikt (dotdot) till standarden Connected Home over IP. Vad det gäller Z-wave så är det betydligt tuffare krav på kompatibilitet (men de får å andra sidan kritik för att det inte är en öppen standard och kommer heller inte kunna följa CHIP).
Ok, jag ska erkänna att jag inte är expert på ZigBee eftersom jag varken jobbat med det eller har några egna enheter. Men att alla tillverkare som använder ZigBee måste fungera med varandra trodde jag var en del av kravet från "The ZigBee alliance". Har du någon länk eller liknande som ger exempel på problemet?

Och detta påverkar ju inte min ståndpunkt angående Plejd det minsta. Stängda protokoll och APIer är något som bör undvikas. Och om det finns tillverkare som medvetet gör sina produkter inkompatibla med andra ZigBee-produkter är de lika illa som Plejd (om inte värre). Jag har för mig att Ikea hade något fuffens för sig när de lanserade sin Trådlös-serie och inte fungerade ihop med HUE. Det fick de så vitt jag vet åtgärda rätt snabbt.
 
Zigbee (och zwave) är, som sagt var, standarder för kommunikationen. Sen lägger respektive tillverkare på sitt eget applikationsprotokoll uppepå som gör det magiska. Hur applikationen fungerar kan vara öppet eller hemligt beroende på tillverkare och applikation. Ett lås t ex kanske man inte vill släppa alla specifikationer för.
Det vanliga är väl dock att prylen stödjer flera profiler - Öppna profiler med de standardfunktioner man vill ha publika och nån 'hemlig' profil med sånt som bara tillverkaren vill kunna styra över?
 
H
D Daaaaaniel skrev:
Det är just därför jag är emot alla former av "smarta" lösningar som styrs med en j*la app, oavsett tillämpningsområde
Aa, länge varit ute efter en robotdammsugare men är stört omöjligt att hitta en icke appstyrd i klass med typ roborock.

G guggen skrev:
Nu råkar jag arbeta dagligen med öppna sås standarder, inkl contribution på individuell och bolagsnivå, så jag vet nog i allra högsta grad vad det innebär.
Jag påpekar bara att diskussionen är märklig då plejd är en produkt som löser ett antal specifka problem och det mkt bra, det har de lyckats med mkt väl. Till saken hör att de flesta andra produkter på marknaden gör inte det oavsett om de baseras på Zigbee eller ngt annat. Om några år ser det nog annorlunda ut.
Om du däremot gör en riktigt bra produkt med tex zigbee så är det för dig som företag en mkt bra sak, men konsumenten har sannolikt ingen aning vad produkten kör eller hur den kommunicerar. Ngn i konsumentledet som bygger en ny kåk om 5 år kanske genom sin elektriker firma väljer Wiser och dess då stora sortiment. För hen spelar det liten roll hur denna kommunicerar, hen kommer knappast pilla på det hela själv förutom genom att trycka på sin schneider-konsol. Om hen betalar 100 eller 500 spänn och kan välja mellan 100 olika fabrikat för en ny brytare är nog ganska ointressant, plejd är ett exempel på det. Men för Schneider är detta intressant om det hela tex kör på en öppen standard, det sparar i långa loppet mkt utvecklingskostnader och framförallt underhåll/säkerhet etc. Min gissning är såklart att Plejd kommer, såsom många andra, gå öpver till ett icke propriotärt protokoll i sina framtida serier, eller åtminstonde göra kompatibla gateways, det är en rimlig utveckling.
Precis som jag skrev i tidigare post om 10års scenariot.
Just när det kommer till smarta hem så spelar det rätt stor roll hur de interagerar då flesta styr sina smarta hem via telefon eller liknande. Skulle vilja säga att rätt få och framförallt inte plejd har någon dedikerad kommandocentral med det som enda syfte. De har en gateway som sedan ska styras via ett stängt api. Läggs företaget ner så försvinner stödet fort. Väljer man en stängd standard riskerar man då att bli inlåst med sina prylar trots att prylarnas livslängd inte är överskriden.


Plejds ambitioner att övergå till öppna api:er verkar väldig ljumna av döma av deras kundtjänst
https://www.facebook.com/plejd/posts/1693702030665188/
 
R
useless useless skrev:
Zigbee (och zwave) är, som sagt var, standarder för kommunikationen. Sen lägger respektive tillverkare på sitt eget applikationsprotokoll uppepå som gör det magiska.
Lite mer än så är det väl ändå. Vi har ju exempelvis Light link som definierar hur man styr lampor. Alla tillverkare som följer den standarden ska då vara kompatibla (det var nog här Ikea misslyckades vid lansering).

Det hela påminner så vitt jag kan se om USB och Blåtand där det finns en spec över komunikationsprotokollen OCH olika typer av enheter. Exempelvis har ju USB sina device classes där vi hittar "mass storage", "Audio", och "Video" för att att några exempel. Det är förklaringen till varför man kan stoppa ett USB-minne i i stort sätt vad som helst och det "bara fungerar".

Det är så jag trodde att ZigBee också fungerar. Får se om gol får mig att ändra åsikt.
 
R
H halj skrev:
Plejds ambitioner att övergå till öppna api:er verkar väldig ljumna av döma av deras kundtjänst
[länk]
Nej det lär inte hända. Förstod jag det rätt så var deras inställning mot att öppna upp anledningen till varför Schneider sålde av sitt innehav i Plejd och de gick skilda vägar.

När ett så etablerat företag (inom elektrikerbranschen) som Schneider anser att man gör fel val borde det vara ett varningstecken att ta på allvar.
 
H halj skrev:
Aa, länge varit ute efter en robotdammsugare men är stört omöjligt att hitta en icke appstyrd i klass med typ roborock.
Jag är rätt nöjd med min Neato.
Den är appstyrd för extra fluff, men kan dammsuga utan.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Ja, och det är därför jag vill ha lite dokumentation på att det ÄR Zigbee :p
Kolla databladet...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Bättre för vem? Du förstår uppenbarligen en inte skillnaden mellan gemen konsument och en teknikintresserad. Det gängse är ju såklart idag att man skall stödja öppna standarder och protokoll, helt så många och nya som möjligt. Men vi är tidigt i en bransch som kommer förändras och det vi har idag, oavsett vad du väljer, är sannolikt inte vad som vi väljer om 10 år, dvs vad du än stoppar i dina dosor kommer de sannolikt bytas ut. De flesta vill ha enkel styrning och de produkter som vinner en massmarknad kommer alltid vara de som är genomtänkta och lättanvända, tydliga och, löser ett eller ett par specifika problem.
Det har varit en återkommande trend, sedan Apple började med iPhone, att bolag bygger och äger både hårdvara och specifik mjukvara, som kontrolleras, som fungerar bra ihop och ger kunden en bättre upplevelse. Gillar jag det, nej, är det framgångsrikt och oftast bra för gemene man, ja.
Bättre för kunden.
Att tex Android slagit igenom totalt i både mobiler, tv-boxar, bilar mm är just för att det är en öppen standard som många jobbar med och kan göra produkter för.
BT är förstås också en sådan, men Plejd har valt fel radioteknik pga den korta räckvidden samt valt properitärt protokoll så att de bara kan sälja kompatibla produkter själva.
Plejd är helt klart bäst för Plejd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.