Hej,

Vi har en fjärrvärmeanläggning som är ca. 8 år gammal och vi har nu börjat få lite problem med varmvattenet. Ibland får vi spola länge innan det kommer, om man stänger av duschen några minuter efter en dusch så kommer det bara kallt vatten ett tag efteråt om man sätter på den igen, ibland kommer det ovanligt varmt vatten.
Ingen av dom här "symtomen" har vi haft tidigare, har inte märkt att värmen är påverkad.

Har skckat med ett foto på anläggningen, tacksam för goda råd om vad detta kan bero på och vad jag kan göra åt detta.

Roger Fjärrvärmecentral.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
Nja är det bara problem i duschblandaren?

I så fall behöver du byta termostat i duschblandaren.

Om du har samma problem i alla blandare i huset, ja då får man fundera på källan dvs fjärrvärmeaggregatet.
 
  • Gilla
simonbe
  • Laddar…
Hej,

Nej, problemet är på flera tappställen.
 
Mät temperaturen på plattvärmeväxlaren på inkommande kallvatten och utgående varmvatten när du tappar varmvatten från en kran för att få en uppfattning om plattvärmeväxlarens funktion.

Den kan möjligen vara igenkalkad och behöver rengöras.

Du kan också mäta temperaturen på inkommande fjärrvärme (på plattvärmeväxlaren) samt returen. Du får då ett delta T (skillnaden på inkommande och utgående temp för att se om det blir en överföring av värme.

Om den är igen kalkad så blir det ytterst liten delta T på fjärrvärmesidan eftersom tappvarmvattnet inte tar till sig värmen.

Möjligen kan det då också bero på om det finns någon blandningsventil/termostat som är ur funktion.
 
Jag arbetar dagligen med Redans villaväxlare och det är fyra punkter som du själv kan kontrollera.

Motionera den mekaniska varmvattenregulatorn, vrid den till sina respektive ändlägen. (vred med blå respektive röd punkt på en vit liten plasthylsa)

Motionera även temperaturregulatorn/ventilen till sina ändlägen, känns den lätt att skruva på, ungefär som om du skruvar på en lös hylsa så har själva ventilen fastnat. (silverfärgad liten cylinder med skala från 1-6)

Kontrollera så du inte har genomläckage i någon av dina blandare genom att vrida igen ventilen för inkommande vatten (vanliga tappvattnet) på din UC/fjärrvärmecentral och försök sedan spola varmvatten i någon kran. Det skall inte komma något vatten. Om det kommer vatten har du genomläckage, är ganska vanligt fel.

Kontrollera filtret på primärsidan. Vrid igen ventilerna på fjärrvärmeservicen och lossa sedan filtret ur filterkorgen. Filtret sitter nästan längst ner i din central. Tempgivaren för din värmemätare sitter i närheten eller alldeles intill.
 
  • Gilla
Sager och 3 till
  • Laddar…
Har haft samma problem för nått år sen.
Det var varmvattenregulatorn.
Fick den bytt och man hörde hela tiden att det "spolade" även fast ingen kran var på och fick samtidigt högt flöde.
 
  • Gilla
0jsan
  • Laddar…
Hej,

TAck för er input och goda råd. Har beställt service till måndag så jag hoppas att det löser det.
Roger
 
Hur gick det? Jag har problem med varmvattnet som försvinner. Enligt vattenfall så är det luft som kommer med vattnet och fastnar i regulatorn som då slutar reglera. Har då avluftat genom att ha fullt ös på varmvattenkran och sedan skruvat på termostaten till max temp sedan lägst temp och upprepat 3 gggr. Sedan fungerar det ibland timmar ibland veckor. Så jag tror det kommer luft med vattnet från Roslagsvatten men de vill de inte ställa upp på. Men jag hör ju luftstötar då jag avluftar. Min värmeväxlare heter Swetherm, ser nästan ut som din blid.
 
Det var ett tag sedan...

Jo det löste sig med en service. Jag har för mig att dom sa att filtret var smutsigt och det var orsaken. Det har varit flera på gatan som har haft samma symtom och det har löst sig när dom gjort rent filtret.

Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.