Vi håller på att bygga nytt och funderar lite över frånluften i badrummet. Kan inte bestämma mig om jag skall köra på en Pax-fläkt i taket eller jag skall satsa på en kanalfläkt som kommer att sitta ute i stödbensväggen.

Huset är ett 1 1/2 plans men vi kommer bara att använda bottenvåningen och vänta med att inreda ovanvåningen till lite senare.

Kanalen kommer att ligga ca 3meter i sidled i bjälklaget för att sedan gå upp genom taket ute i stödbensväggen. Kommer kanalfläkten att vara ett tystare alternativ än Pax-fläkten?

Har spottar i taket så jag är inte så jätte intresserad av att montera en störande Pax-fläkt i taket.
 
En kanalfläkt lär bli tystare, framförallt om du slänger in en ljudfälla mellan badrum och fläkt.
Samt att om jag inte minns fel blir det billigare med en motsvarande kanalfläkt än en PAX.
Systemairs K100M ger ungefär samma mängd luft som en PAX.
 
Smaken är som baken. Själv hade jag ALDRIG valt en PAX-fläkt eftersom jag tycker att de är groteskt fula och låter för mycket. Finns det möjligheten att dölja och använda ljudfälla så hade jag inte tvekat. Speciellt inte vid nybygge.
 
Måste bara hålla med dom två föregående!! Satsa på en riktig fläkt som du sen också har möjlighet att styra på ett bra och funktionellt sätt.
Hur kommer ni att lösa resten av ventilationen i huset? Går kanske att bygga ihop med ett litet kompakt aggregat på vinden istället.
 
Vad finns det för fabrikat på kanalfläktar?
Dimension på röret?
 
W
När vi totalrenoverade vårt hus så slängde vi in kanalfläktar till alla badrummen. En del via murstocken och ett via en ny skorsten på taket. Är grymt nöjd. Låter nästan inget och har ett fruktansvärt bra sug. I det lilla badet kan man duscha i all oändlighet på högsta värme om man så vill utan att få det minsta imma.
Jag vägrade oxo ha en PAX fläkt, har renoverat huset till så orginal vi kunnde (1900 tal) och då passar inte ett rymdskepp inne i badet så bra. De ser verkligen förd---liga ut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.