Undrar om någon vet ,någon snygg belysning som lyser upp indirekt i ett blivande vardagsrum?
Det kommer bli ryggåstak.
Snygga lösningar eller länkar.....
 
Jag gjorde så här i vårt allrum, inte riktigt ryggåstak men indirekt ljus blir det i alla fall.

2 st 58w lysrörsarmaturer i en trä-ramp byggd av vanligt hyvlat virke.
 
  • DSCI0505_19%.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCI0509_19%.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var snyggt !

kan man lysa upp hela rummet när det är mörkt ute,

Går det att dimmra dom dära armaturerna ? vart köppte du dom?
 
Totte_S
jonny_martina skrev:
Går det att dimmra dom dära armaturerna ?
Du kan kolla svaret jag fick i min tråd, http://www.byggahus.se/forum/el/60844-dimma-lysroer.html vill du veta mer om "dimmring" av lysrör kan du väl fråga i den tråden :)

Svaret är i princip: Ja det går jättebra att dimma lysrör, bara man köpt rätt grejer :)
 
jonny_martina skrev:
Det var snyggt !

kan man lysa upp hela rummet när det är mörkt ute,

Går det att dimmra dom dära armaturerna ? vart köppte du dom?
Utan problem så lyser armaturerna upp hela allrummet samt även ned i trappen.
Det är alltså dom enklaste (billigaste) lysrörsarmaturerna jag använt. Såna finns att köpa på alla byggvaruhus för ett par hundralappar styck (inklusive rör).
Jag har bytt rören från kallt vitt > varmt (gul-vitt). Det blev väldigt.väldigt ljust med de förra! Jag har för mig att 1st 58watts rör motsvarar ungefär 200watt glödljus.

Jag bydde inte mig om att sätta in dimmer i det här rummet så armaturerna är utan den möjligheten. Det finns dock dom armaturerna som går att dimmra.
 
Mikael_L
Det går bra att dimma lysrör, men det måste vara speciella typer. Det går inte med de äldre typerna.
Om ni investerar i moderna dimbara så uppnår ni fler fördelar på samma gång, som t.ex. omedelbar och blinkfri tändning, mindre energiförluster och högre brandsäkerhet.

Förutom tidigare nämnd tråd, så finns den här tråden om lite modernare lysrörssystem. Antagligen finns det fler trådar med.
http://www.byggahus.se/forum/el/4999-lysroersarmatur-utan-blink.html

Det här med modernare lysrörsystem kan jag egentligen inte alls, nu har jag bara rapat upp sånt som jag råkat höra och läsa, så en viss reservation för lite fel måste jag lägga in .:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.