Hej!

Vi har nyligen köpt en liten sommarstuga från 60-talet. På grund av en vattenskada i duschhörnan måste vi tyvärr renovera badrummet. Det nuvarande badrummet är ca 2,7-3 kvm och har nog renoverats nån gång på 70/80 talet (?) Man har då lagt /limmat linolium direkt på spånskiva, vilket tydligen inte är lagligt längre. Det är linolium på både väggar och golv.
Har förstått att vi nog måste riva ner både golv och väggar för att lägga fuktspärr, tätskickt mm. Min fråga är nu om vi måste riva och göra om hela badrummet eller om det räcker att fuktsäkra dusch-hörnan?
Om man bara renoverar dusch-hörnan - hur ska man tänka i skarven/ övergången till resten av badrummet?

Tacksam för kloka råd! :)
/S
 
Är det ca 30år gammalt så kan jag nog rek att göra om hela badrummet, bygga det korrekt från grunden.
Stora frågan är väl vad ni vill ha som ytskikt, kakel/klinker eller plastmatta?
Det är avgörande hur allt underarbete ska göras.
(Sitter det verkligen linoleum matta på golv och vägg idag? )
 
Det är inte en godkänd lösning av försäkringsbolag, det är inte olagligt, dvs det är inte brottsligt att ha det så. Bara för att reda ut skillnaden. :D

Har du bild på badrummet?
 
Aha.. bra
Jiji Jiji skrev:
Det är inte en godkänd lösning av försäkringsbolag, det är inte olagligt, dvs det är inte brottsligt att ha det så. Bara för att reda ut skillnaden. :D

Har du bild på badrummet?
Ja, det har du rätt i, bra poäng.

Vi har tyvärr inte möjlighet att ta bilder just nu, eftersom vi inte kan besöka stugan på grund av restriktioner. Men lägger upp så snart vi kan. :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Är det ca 30år gammalt så kan jag nog rek att göra om hela badrummet, bygga det korrekt från grunden.
Stora frågan är väl vad ni vill ha som ytskikt, kakel/klinker eller plastmatta?
Det är avgörande hur allt underarbete ska göras.
(Sitter det verkligen linoleum matta på golv och vägg idag? )
Du har säkert rätt i att det bästa vore att göra om allt, men det är också en ekonomisk fråga. Vi har inte bestämt ytskickt än, måste undersöka mera först. Kan du förklara lite mer angående vad det betyder för underarbetet?

Nu när du frågar, blir jag tveksam om det kanske är plastmatta. :) Osäker på skillnaden. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.