Ek parkett sen 5 år tillbaka, behöver slipas då det inte är fint längre. Det syns var man står, går och drar stolar mm (Ja stolarna har möbeltassar, men även de samlar smuts som sliter)
Skulle lägga laminat som jag limmar med vattenfast trälim. inte bara klickar ihop. Hade det i mitt tidigare hus i 16 år, fanns inget slitage alls.

Största problemet med parketten jag har nu, är nog den dåliga lacken, dagens färger är inte som förr, så är det bara.
 
Isakare Isakare skrev:
Ek parkett sen 5 år tillbaka, behöver slipas då det inte är fint längre. Det syns var man står, går och drar stolar mm (Ja stolarna har möbeltassar, men även de samlar smuts som sliter)
Skulle lägga laminat som jag limmar med vattenfast trälim. inte bara klickar ihop. Hade det i mitt tidigare hus i 16 år, fanns inget slitage alls.

Största problemet med parketten jag har nu, är nog den dåliga lacken, dagens färger är inte som förr, så är det bara.
Oljat håller nog bättre. Ingen lack som slits. Lite ny olja med ev lite sandpapperputs innan fräshar upp.
 
M Manfreds skrev:
Förklara gärna varför trägolv inte skulle vara lämpligt i kök?
Vet att många verkligen vill ha trägolv i kök då de har öppna planlösningar. Men ett trägolv kan ta upp vatten i springorna och mat kan missfärga golvet.
 
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Vet att många verkligen vill ha trägolv i kök då de har öppna planlösningar. Men ett trägolv kan ta upp vatten i springorna och mat kan missfärga golvet.
Helst skulle kök vara helkaklade och ha golvbrunn med fall men någon måtta får det vara. :) Torkar man snabbt upp spill så klarar man sig bra. Med golvvärme torkar det fort,
 
  • Gilla
albinroo och 2 till
  • Laddar…
Hårdvaxoljad fiskbensparkett i massiv ek. Funkar bra och lätt att torka av. Skönt att stå och gå på. Skulle själv aldrig vilja ha klinkers av den anledningen. All form av laminat/plastmatta/vinylplattor går bort för mig pga utseende.
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Vet att många verkligen vill ha trägolv i kök då de har öppna planlösningar. Men ett trägolv kan ta upp vatten i springorna och mat kan missfärga golvet.
Äsch, trä klarar det allra mesta. Kan nästan inte tänka mig något lämpligare än massivt trägolv i ett kök. Trägolv klarar dessutom em hel del skönhetsfläckar utan att för den delen förlora sin skönhet.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Vitsåpad Ask, mycket tåligt så länge man torkar det med vitsåpa ofta
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Helst skulle kök vara helkaklade och ha golvbrunn med fall men någon måtta får det vara. :) Torkar man snabbt upp spill så klarar man sig bra. Med golvvärme torkar det fort,
Sköter eventuella barn en sån sak med? Inte mina iallafall! Jag har vattenskador på trägolv för att jag inte sett att mina barn spillt vatten...... Detta blöttes ner en målad produkt som färgade av sig på golvet.
 
jag har marmoleum klick
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Sköter eventuella barn en sån sak med? Inte mina iallafall! Jag har vattenskador på trägolv för att jag inte sett att mina barn spillt vatten...... Detta blöttes ner en målad produkt som färgade av sig på golvet.
Generellt torkar trät ut och missfärgningar går generellt att slipa bort. Mycket hållbart material på det viset.
 
Pergo vinylklickgolv.
Är väldigt nöjd med det.
Ett modernt kök med Pergo vinylklickgolv i ljus träimitation, vita skåp, och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mörkbetsat och hårdvaxoljat plankgolv i massiv ek. Funderade på vanligt parkett men då det är plank övriga huset så hade det inte passat så bra tror jag.
 
Vinylgolv med vattenburen golvvärme.
Ville varken ha trä, laminat eller klinker.
Hade ett linoleumgolv tidigare vilket var helt OK, men det fick ryka när vi renoverade och la in golvvärmen.
Sexkantigt vinylgolv i grå nyanser med synlig köksinredning och ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pergo vinyl klick. Mycket nöjd.
 
Klinkers med golvvärme, har haft klinkers så länge jag bott i hus och kan inte påminna mig om att jag nånsin tappat nåt glas eller så.
Klinkergolv i kök med gråa plattor och mörka underliggande skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.