Jag har funderat på om det inte finns en lucka på influencermarknaden att fylla.
Och då tänker jag främst på youtubers.

Min fru följer ett antal youtubers och då är det främst skönhet, inredning och bakning.
Det är ju i regel välproducerade videos med ett bra innehåll för den intresserade av ämnet.

Jag hade gärna sett mer youtubevideos från duktiga hemmafixare eller snickare som t.ex. kör veckovis uppdatering från ett husbygge, poolbygge, altan eller liknande.

Det kanske finns redan men jag har missat det? Eller tror ni inte intresset hade varit tillräckligt stort i målgruppen?
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Har gått med samma tankar , tror att det kommer komma mer och mer. Tyvärr så är byggarna och youtubers heeeelt olika personlighetetstyper, tar nog emot mer för en byggare att vara så ”publik” (gäller ej Martin Timell...)


Med vänlig hälsning, fremax
 
C
maah maah skrev:
Det kanske finns redan men jag har missat det? Eller tror ni inte intresset hade varit tillräckligt stort i målgruppen?
Du tror inte det är svårt att komma upp i en rimlig produktivitetsnivå? Är ju lite mer jobb att t.ex. lägga ett tak än att sminka sig? Kanske...???
 
fremax fremax skrev:
Har gått med samma tankar , tror att det kommer komma mer och mer. Tyvärr så är byggarna och youtubers heeeelt olika personlighetetstyper, tar nog emot mer för en byggare att vara så ”publik” (gäller ej Martin Timell...)


Med vänlig hälsning, fremax
Ja så är det nog, men det kanske ändras med tiden. Mitt 10-åriga syskonbarn älskar att göra youtubevideos och att snickra. Så det kanske kommer.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Hade också velat se det, dock är det ett jävla jobb att producera material veckovis som håller hög kvalitet.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du tror inte det är svårt att komma upp i en rimlig produktivitetsnivå? Är ju lite mer jobb att t.ex. lägga ett tak än att sminka sig? Kanske...???
Hur långt klipp skulle behövas för att gå igenom alla moment när man t.ex. lägger om ett tak?
Säg att du ägnar en semestervecka till att lägga om taket. Du filmar 30 minuter sammanlagt från olika moment och sen klipper ner det till en 10 minuters video.

Marknaden är öppen för sveriges första bygg-influencer! Kanske nåt för @Marlen Eskilsson och gänget att dra igång.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
DIY är jättestort på youtube, finns absolut en stor publik för det men vet inte om det är lätt att slå igenom på svenska? Något som gör att man kan få ut mycket material av något är att visa ett moment som man gör och sen sitta och prata samtidigt så man får ut långa material av att man helt enkelt sitter och förklarar vad man gör och varför. Det jag märker på mina egna tittarvanor är att jag skippar videor med sämre kvalitet eller som är dåligt filmade så hög standard på produktionen är nästan ett krav.
 
Vilken är åldersgruppen som lägger timvis varje vecka på att kolla på vloggar bloggar och allt vad det heter?
Majoriteten är nog ganska unga.
Men det finns väl inget att förlora ? Se om det finns några leverantörer som vill sponsra dig som tror på yrken i tomma luften.

Tror inte att småföretagare som har familjer och ett liv ens vill ta i det med tång då de lär väl fylla fritiden med pappersjobb ;)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
C
maah maah skrev:
Hur långt klipp skulle behövas för att gå igenom alla moment när man t.ex. lägger om ett tak?
Säg att du ägnar en semestervecka till att lägga om taket. Du filmar 30 minuter sammanlagt från olika moment och sen klipper ner det till en 10 minuters video.
Ja det är precis det jag menar - du behöver en hel arbetsvecka för att få ihop material till en video. Det är en alldeles för låg produktionstakt om du frågar mig. Finns en anledning till att de flesta befintliga byggvloggare antingen testar verktyg/maskiner eller går igenom enstaka moment.
Annars tror jag definitivt att intresset skulle vara stort.
 
Man stöter ju på lite amerikanska youtubers som är åt det hållet. Inte så mycket fokus på större projekt kanske men mer med små DIY-tips mer snickerier, hur man sätter foder och lister, målning och spackling etc. Även en del som testar och recenserar maskiner och verktyg.

Visst kan det finnas nåt intresse och kanske lucka att fylla om det blir nån form av "oberoende" kanal. Annars blir det ju också viss konkurrens mot byggvaruhusens och materialtillverkarnas egna kanaler som ibland knyter till sig mer eller mindre kända snickare.

"Björn bygger bo" som ligger i Finjas kanal på youtube kanske är något åt det håll du tänkte dig?
 
Ingen kille jag känner med nedanstående verkar vara en sådan. Verkar vara ordentligt med sponsring och konstant produktplacering

Profileringsbild av en man som arbetar och flera bilder som visar olika byggprojekt och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Willewonka och 1 till
  • Laddar…
Om inte intresset hos målgruppen finns nu, så lär det göra det snart. Alla ungdomar idag som mer eller mindre är uppväxta med vloggar och youtube och liknande (inser att jag är för gammal för att ha koll på vilken plattform som är inne den här veckan) för att få instruktioner på precis allt man ska göra börjar väl bli i husköparålder nu. Borde ju kunna vara ett bra marknadsföringsupplägg för diverse byggfirmor också.
 
Krokben
Jag hade kollat i vilket fall! För att inte nämna att du skulle vara världens första influencer som faktiskt gör något vettigt och produktivt av din tid.
 
Vore ju om inte annat något för just detta, att visa att man kan göra något vettigt och visa upp det på nätet, inte enbart utseende och dataspel.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.