När jag bilade i betongplattan träffade jag ett vp rör så att det sprack. Måste jag ersätta den skadade biten eller kan jag isolera runt detta ?

Funderade på att skära upp en muff och lägga runt skadan och sedan tejpa. Är det ok ?

Givetvis är inte kablarna skadade.
 
Det finns öppningsbara skarvmuffar att köpa, vet dock inte var man får tag på dom som privatperson. Om du går in på Tec Con AB så kan du hitta dom där, men dom säljer nog bara till grossister tror jag..
 
  • muff_oppen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
piloten skrev:
När jag bilade i betongplattan träffade jag ett vp rör så att det sprack. Måste jag ersätta den skadade biten eller kan jag isolera runt detta ?

Funderade på att skära upp en muff och lägga runt skadan och sedan tejpa. Är det ok ?

Givetvis är inte kablarna skadade.
Vad ska du göra med det uppbilade området sen? Ska röret ligga i dagen eller gjutas in?
 
sawsaw skrev:
Vad ska du göra med det uppbilade området sen? Ska röret ligga i dagen eller gjutas in?
Jag skall gjuta igen det fortast möjligt.
 
S
piloten skrev:
Jag skall gjuta igen det fortast möjligt.
Gör som du hade tänkt! Se till att skarven blir tät och staga upp den ordentligt. Betong är starkt och kan flytta på mycket. Skarven bör hålla för detta så att du eventuellt kan dra ut ledningarna i ett senare skede om det skulle behövas.
 
piloten skrev:
När jag bilade i betongplattan träffade jag ett vp rör så att det sprack. Måste jag ersätta den skadade biten eller kan jag isolera runt detta ?

Funderade på att skära upp en muff och lägga runt skadan och sedan tejpa. Är det ok ?

Givetvis är inte kablarna skadade.
Jag råkade spräcka ett VP-rör när jag bilade upp avloppet på toaletten. Blev ett litet hål samt att på ett annat ställe blev röret intryckt. Skar bort den inryckta biten samt snyggade till det uppbilade hålet. Sedan klippte jag till ett par passande bitar 20mm VP-rör som jag lade som lock och sedan smältlimmade jga dit härligheten och gjöt igen.
 
Det var något likande jag hade tänkt göra med muffen som är mjuk och lite smidigare att jobba med än VP rör.

Till saken hör att jag även lyckades träffa ett prisolrör till en kallvattenledning :(
Det blev blött...

Jag fattar inte varför man måste lägga ner en massa saker precis där jag skall fram...
 
Jag fattar inte varför man måste lägga ner en massa saker
precis där jag skall fram.


Det är som när man är ute i trafiken man åker på en enslig väg när man kommer fram till en korsning så kommer det alltid en bil som man måste vänta på
för övrigt så åker det sällan bilar på denna väg men när jag kommer till korsningen så kommer det alltid en bil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.