P Pysslarn skrev:
Ok, jag utgick från tanken om att kunna sätta tvingarna även från undersidan
..fast då blir inte frågan hur tunn man kan bygga boxen, tunnare box gör det ju enklare att få in tvingarna genom båda lagerna:geek:
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
..fast då blir inte frågan hur tunn man kan bygga boxen, tunnare box gör det ju enklare att få in tvingarna genom båda lagerna:geek:
Nä, min tanke är att jag ska göra en enkel torsionsbox med hålbild så jag kan kapa ner plywooden i garaget med boxen stående på bockar och sen enkelt stuva undan det hela där emellan. Ett problem är förstås 15grader och lite för hög luftfuktighet och tänkte en torsionsbox om än tunn skulle vara stabilare än bara en mft-skiva.
 
Ola C Ola C skrev:
..fast då blir inte frågan hur tunn man kan bygga boxen, tunnare box gör det ju enklare att få in tvingarna genom båda lagerna:geek:
Haha, näe, det är sant. Såg nu när jag gick tillbaka att @Frustrator frågade efter hur tunn torsionbox man kunde göra för att få i tvingarna. Det blev helt fel i mitt huvud; för mig är tanken med en torsionbox maximal stabilitet och därför vill jag ha dem ganska rejäla.

Jaja, ibland blir det lite tokigt...
//Ronnie
 
@nanowire Ron Paulks lösning bygger på att alltid ha offer-plywoodstrips mellan ämne och MFT. Därför är alla hans lösningar alltid en skivas tjocklek upp (eller ner). Länk till en av Rons videos.
 
Lime113 Lime113 skrev:
@nanowire Ron Paulks lösning bygger på att alltid ha offer-plywoodstrips mellan ämne och MFT. Därför är alla hans lösningar alltid en skivas tjocklek upp (eller ner). Länk till en av Rons videos.
Tack för omtanken men det blir inga lösa offerbitar. Nu är det en principsak, skivan ska sågas sönder.
Men kanske punktlimma på en masonit lr tunn plywood ovanpå innan fräsning? Då blir det lätt att byta den mot ny när den slitits ut och återskapa hålbilden med kopierfräs :thinking:
 
  • Gilla
Fixare667
  • Laddar…
Och precis där tog jag beslutet att min mobila mft-top blir 595*1100, kommer ge lite överhäng på Keter-underredet som mäter ca 840*480.
Nu är frågan höjden på torsonboxen, underredet är 77 cm, så vill inte höja för mycket. Samtidigt behöver jag kunna göra uttag i sargerna för att komma åt innandömet (tvingar, tappade skruvar etc). 10 cm sarg med 5 cm höga öppningar ger en bordsyta på 90-91 cm totalhöjd.
Tänker jag tokigt?
Mobilt arbetsbord med MFT-top på Keter-underrede i en verkstad, överhäng synligt, verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Och precis där tog jag beslutet att min mobila mft-top blir 595*1100, kommer ge lite överhäng på Keter-underredet som mäter ca 840*480.
Nu är frågan höjden på torsonboxen, underredet är 77 cm, så vill inte höja för mycket. Samtidigt behöver jag kunna göra uttag i sargerna för att komma åt innandömet (tvingar, tappade skruvar etc). 10 cm sarg med 5 cm höga öppningar ger en bordsyta på 90-91 cm totalhöjd.
Tänker jag tokigt?
[bild]
90cm är väl opti på en köksö?
Har du hittat någon skenadapter till osthyveln?
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag har drivor av skenadaptrar från mina försök att göra min metallcirkel skenkompatibel, en av dessa kanske kan fungera :thinking:
Annars föredrar jag nog handverktyg, eller den dedikerade kapsågen, till ost och chark ;)
 
nanowire nanowire skrev:
Jag har drivor av skenadaptrar från mina försök att göra min metallcirkel skenkompatibel, en av dessa kanske kan fungera :thinking:
Annars föredrar jag nog handverktyg, eller den dedikerade kapsågen, till ost och chark ;)
Problemet är bara när andra i familjen försöker använda ens handverktyg..blir liksom en hoppbacke av osten.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Problemet är bara när andra i familjen försöker använda ens handverktyg..blir liksom en hoppbacke av osten.
Det är ett problem, enig där! Går att lösa med utbildning kanske?
 
Du får skaffa en ostskärare så löser det sig nog utan utbildning.

1706_default.jpg
 
B badtastex skrev:
Du får skaffa en ostskärare så löser det sig nog utan utbildning.

[bild]
Hmm, den ser Dansk ut. Jag är skeptisk :thinking:
 
  • Haha
LoweW
  • Laddar…
Hade tänkt sätta några dominobrickor men hoppade det, tror det kommer hålla trots att ytorna bara blev limgnuggade ihop.
Trähylla med flera fack under montering, liggande på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähantverksprojekt med oavslutade hyllsektioner och verktyg på ett svartvitt köksgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksprojekt av en träkonstruktion limgnuggad ihop utan dominobrickor på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
LoweW
Snyggt! Var köpte du dina 123 Block?
 
LoweW LoweW skrev:
Snyggt! Var köpte du dina 123 Block?
Flera år sedan men tror det var via ebay.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.