Snigla Snigla skrev:
Liten försynt fråga, har ni dålig luft/dålig rörelse?

Har ni nya fönster i huset?
Extraisolerat?
Nya dörrar?

Funderade bara om det var nått problem som sagt idag? (Allergier, dofter, mögel, fukt?)

Ni har luft/luft som rör luften på entrévåningen (kanske även i källaren?), ni har inte så stort hus.. mer tilluft än många hus jag varit in i.. och ni har frånluft redan(!)..

Har ni inte bytt fönster senaste åren är de väl som vanligt tänkta tillufthål (räknas släppa in spilluft ,därför man inte tätar gamla fönster / tvåglas hela vägen) också.. (brukar vara så i hus man brukat elda i med tidigare).

Källaren däremot kan jag förstå att man kompletterat med paxfläktar (el liknande) och även öppnat upp ventilerna.. självdraget blir skitkasst när man byter värmekälla oftast.. vår luft i huset vi hade innan.. blev helt stillastående.. men då hade vi inga fläktar/pax..

Hade ventgubbe på besök (pga luften i källaren), hen tyckte vi skulle iaf ha ett utsug på varje våning (Dvs i badrummet på entrevåning och i tvättstugan i källaren).. vi hade inga alls när vi flyttade dit.. fanns heller inte en enda tilluftventil på entrévåningen.. så rekommendationen var att ta upp några i varje del av huset. Även om luften var ok (enligt hen o mätningar) på entrévåningen.

(Det behövde dock vara ett mer säkert luftombyte .. vi sov med fönster el dörr öppen året om hehe.. troligen därför luften var ”ok”. Stängde man, fanns ju ingen större mängd tilluft - bara fönstren...).

Edit: såg att det stod luft/va värmepump (y) (läste luft/luft från början).. så vattenburen värme., uppe o nere :)
Tack för att du delar med dig av egen erfarenhet (y)

Jag har spaltventiler under fönstren i sovrummen och vi har planerat byta fönster inom en snar framtid. Tänker att det blir bättre luft om jag gör hål i väggen istället eftersom man kan filtrera luften och få bättre flöde.

Jag startade tråden eftersom vi fick mätresultat på radonmätning i huset, och i sovrummet i källaren var det 220 +-30 Bq. Övervåningen var bättre och hade 110 +-20 så årssnittet blev 170. Jag talade därefter med en firma som jobbar med ventilation och han tipsade om att förbättra ventilationen efter att jag förklarat hur det ser ut i dagsläget. Dessutom har jag en rörgenomföring för inkommande vatten i sovrummet i källaren som jag upptäckt kan bli tätare, så kan ju läcka in radon den vägen också.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Nä vi kör med ftx, men viktigaste är nog pollenfilter speciellt om man har grönska utanför, de är gjorda av plast så skulle npg köra med en sticksåg med blad för plastså de inte spricker sönder
Tack för tips :cool:
 
Tommytommytommy Tommytommytommy skrev:
Tack för att du delar med dig av egen erfarenhet (y)

Jag har spaltventiler under fönstren i sovrummen och vi har planerat byta fönster inom en snar framtid. Tänker att det blir bättre luft om jag gör hål i väggen istället eftersom man kan filtrera luften och få bättre flöde.

Jag startade tråden eftersom vi fick mätresultat på radonmätning i huset, och i sovrummet i källaren var det 220 +-30 Bq. Övervåningen var bättre och hade 110 +-20 så årssnittet blev 170. Jag talade därefter med en firma som jobbar med ventilation och han tipsade om att förbättra ventilationen efter att jag förklarat hur det ser ut i dagsläget. Dessutom har jag en rörgenomföring för inkommande vatten i sovrummet i källaren som jag upptäckt kan bli tätare, så kan ju läcka in radon den vägen också.
Radon är inte kul, det är ju ett problem man inte vill ha!

jo vi kollade på att ha ventilerna bakom elementen/under fönstren ist för klassiska hålet i väggen ovan/på sidan. Enda negativa var utseendet på utsidan (snyggare på insidan/osynligt.. otroligt icke estetiskt ute hehe.. hamnade ju mitt på väggarna).

När vi beställde glasdörr/altandörr nyss fanns val för tilluft/spaltventil även på den:oops: så jag antar det görs än på fönster oxå. Jag vet dock inte hur mycket de släpper in (i jämförelse med andra). Det jag nämnde innan av ”gamla fönster”.. var bara att de var ofta lite otäta, även utan spaltventilet :)

Är det markradon analare jag det gäller att täta det man kan och om halterna blir för höga så blir det Platon/Nivell invändigt och ventilerade golv/vägg.. så man får ut luften redan innan den kommer upp ur källaren :thinking:

Eller är det byggmaterialet i huset?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.