Hej Byggahus-kompisar.

På våra ytterdörrar så har vi yale doorman v2 lås. Dessvärre så har ett av låsen, utan att vi medvetet gjort något, gått in i bortasäkert läge ’secure mode’ vilket innebär att dörren inte kan öppnas varesig inifrån eller utifrån (vi har inga taggar installerade utan använder enbart kod).
Efter kontakt med Yale support så har jag framgångsrikt gjort en elektronisk reset på låset, Installerat ny ’master-code etc men låset är fortfarande låst och kvar i secure mode.

Enligt Yale supporten så måste låset borras ut, och då låset är över 3 år (tror det är drygt 4år- redan installerat då vi köpte huset) så ersätts inte detta av yale. Vi har varit i kontakt med låssmed som givit prisuppgift på 5000-8000kr för att åtgärda detta och byta ut de delar som är trasiga.

Har någon av er varit med om liknande scenario?Jag förstår att elektronik kan gå sönder, men det som känns konstigt är att dörren inte, utan att förstöra låset, kan öppnas ens inifrån. Detta känns som en klar risk eftersom dörren är en naturlig utrymningsväg, ex vis vid brand.

Kan man som händig lekman själv borra upp låshuset för att kunna öppna dörren och själv byta låset?

tacksam för er input! /MW
 
Att låset är låst är korrekt i bortasäkert läge. Det är en av finesserna, även om jag själv aldrig använt det.


Det borde inte vara några problem att borra ur låset. Ev att försäkringen kan täcka detta?
 
tttomten tttomten skrev:
Att låset är låst är korrekt i bortasäkert läge. Det är en av finesserna, även om jag själv aldrig använt det.


Det borde inte vara några problem att borra ur låset. Ev att försäkringen kan täcka detta?
Tack för input! Jo jag vet att det är en av funktionerna. Den borde dock inte oavsiktligt gå att aktiveras särskilt eftersom vi inte ens haft några taggar installerade (som jag förstår det så skall bortasäkert läge kräva att tagg används vid låsning).

Har kollat med försäkringsbolaget som dessvärre inte ersätter.
 
A trist att f-bolag inte tar del av kostnaden.

Att elektroniska prylar fallerar är ett skit och speciellt i såna här lägen med dörrar mm.
Kan det vara en väg framåt att aktivera en bricka för att sen låsa upp med den?
 
tttomten tttomten skrev:
A trist att f-bolag inte tar del av kostnaden.

Att elektroniska prylar fallerar är ett skit och speciellt i såna här lägen med dörrar mm.
Kan det vara en väg framåt att aktivera en bricka för att sen låsa upp med den?
ja det är verkligen trist. Dessvärre går inte det heller. I bortasäkert läge kan låset endast öppnas med den tagg som låst dörren.

är det någon som vet hur man gör för att själv borra ut låshuset?
 
Jag har ingen större lust att berätta hur låshus borras i detta forum.
Är du helt säker på att låset är i bortasäkert läge?
Har du testat att genomföra en nödöppning?
Ibland kan knappsatsen (tastatur) gå sönder och då blir det felaktig öppningskod när man försöker låsa upp.
Hur blinkar och ljuder knappsatsen?
 
  • Gilla
Frösakull2015
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag har ingen större lust att berätta hur låshus borras i detta forum.
Är du helt säker på att låset är i bortasäkert läge?
Har du testat att genomföra en nödöppning?
Ibland kan knappsatsen (tastatur) gå sönder och då blir det felaktig öppningskod när man försöker låsa upp.
Hur blinkar och ljuder knappsatsen?
Nödöppning (dvs vrida vred från insida och trycka ned handtaget) fungerar inte heller. Låset säger bara ’secure mode’. Knappsatsen utifrån fungerar iom att jag kan lägga in en ny mastercode. Därefter är dock låset fortsatt låst och endast *kod* tillåts från utsidan, dvs ej möjligt att komma in i inställningsmenyn mha #mastercode#.
 
M MatsWitt skrev:
Nödöppning (dvs vrida vred från insida och trycka ned handtaget) fungerar inte heller. Låset säger bara ’secure mode’. Knappsatsen utifrån fungerar iom att jag kan lägga in en ny mastercode. Därefter är dock låset fortsatt låst och endast *kod* tillåts från utsidan, dvs ej möjligt att komma in i inställningsmenyn mha #mastercode#.
Hej! Lyckades du lösa detta? Har precis lyckats med samma sak...
 
Kan man skruva bort elektroniken och öppna manuellt? Kommer inte ihåg hur det ser ut
 
sockip sockip skrev:
Hej! Lyckades du lösa detta? Har precis lyckats med samma sak...
tyvärr inte, låssmed kom och kapade av låskolv och bytte lås för den ringa summan om 7000SEK
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Kan man skruva bort elektroniken och öppna manuellt? Kommer inte ihåg hur det ser ut
i mitt fall hade något gått sönder i elektroniken som sitter inne i dörrbladet. Man kan göra en hård reser, men det hjälpe inte i mitt fall
 
Tack för återkopplingen. Synd att ingen här kunde/ville hjälpa till med information om hur man borrar upp det och löser det på egen hand. Har själv funderat på doorman men sådana här problem gör ju att man blir lite tveksam.
 
  • Gilla
MatsWitt
  • Laddar…
M MatsWitt skrev:
i mitt fall hade något gått sönder i elektroniken som sitter inne i dörrbladet. Man kan göra en hård reser, men det hjälpe inte i mitt fall
Fick till slut upp dörren med tipsen från Yale-supporten (slå hårt med gummiklubba på låset, ruska och slit... våld löser alla problem)... Emellertid försöker jag nu laga låset. Låshuset är uppenbarligen trasigt då "knappen" för bortasäkert helt enkelt är avbruten, men jag hoppas på att resten ska gå att få igång igen med ett nytt låshus...

Hur gjorde du för att få till en "hård reset"?

Tack, Tobias
 
Jag gjorde reset enligt yale supportens beskrivning; kommer inte ihåg momenten exakt men det handlade om att sätta i/ ta ut batterierna och att ändra brytaren mellan Easy/advanced mode på kretskortet på insidan av dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.