Vi ska bygga bastu nu och jag funderar lite på hur jag ska utforma taket. Men först några förutsättningar:

Hus byggt 2018.
Takhöjd 270cm
Öppet till plasten i taket, därefter isolering. Troligen inte rätt plast i taket.

Bör jag bygga ner taket något och lägga isolering för att undvika problem med befintlig plast i taket?
 
Var och hur har du tänkt bastun?
En lösning många kör på är att man bygger bastun enligt låda i låda principen. Till och frånluft?
Man bör ha luftspalt om bakre väggen är mot yttervägg. Eller är det någon annan typ som inte bygger på en traditionell bastu med bastu aggregat?
 
Grunden till bastun är redan byggd i badrummet.

En av de bakre väggarna är mot yttervägg så jag har tänkt göra en luftspalt mot isoleringen. Även luftspalt mot de andra väggarna (innerväggar) då även dessa ska isoleras. Det ska bli en helt vanlig bastu.

Det jag dock är mest orolig för är plasten i taket. Den tål nog inte värmen varför jag måste hitta någon lösning för att se till att inte isoleringen trillar ner från taket och att vi får ett otätt hus.
 
Om takhöjd är 270 så är ju detta enkelt. Du sänker taket för bastun ned til 220-240cm. Dampspärr i taket är då intakt. Om du har tänkt luftat spalt rundt bastuväggar så hänger detta då samman med luftrummet över bastun, enkelt at ordna lufting med ventil til angränsande rum från denna spalt/rum över bastu.
Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.