Som frågan lyder - hur ser ditt köksgolv ut?
Varför valde du det du gjorde, hade du gjort samma val idag?

Vi ska eventuellt flytta vårt kök, från ett arbetskök på 8kvm till en större yta på ca 25kvm med vattenburen golvvärme där det blir både kök och matplats. (golvvärme finns redan på plats, ytan har idag laminatgolv och används som vardagsrum)

Första tanken var klinker, men jag blir osäker och vill gärna höra era erfarenheter,
 
Redigerat:
optimum
Klinker sedan 2006. Helnöjd.
Lätt att hålla rent.
Ser ut som då vi lade det vilket inte tidigare plastmatta gjorde.
300x300mm plattor med el-golvvärme.

bjälklag träreglar cc 600mm
Spånskiva 22 mm
primer
Speciallim (Ardex något)
Golvgips GG13
primer
el golvvärme
Flytspackel
Klinker. 300x300

Blev 30 mm högre än tidigare, gjort allt själv förutom el, inkl hall ca 30 kvadrat.
 
J jojo02 skrev:
Som frågan lyder - hur ser ditt köksgolv ut?
Varför valde du det du gjorde, hade du gjort samma val idag?

Vi ska eventuellt flytta vårt kök, från ett arbetskök på 8kvm till en större yta på ca 25kvm med vattenburen golvvärme där det blir både kök och matplats. (golvvärme finns redan på plats, ytan har idag laminatgolv och används som vardagsrum)

Första tanken var klinker, men jag blir osäker och vill gärna höra era erfarenheter,
Jag har helt uteslutit att lägga klinkers eller annat hårt golv i köket just pga allt du tappar (barnen) går sönder. Det är också hårt att stå på. Fördelarna nämns ovan men för min del går det helt bort faktiskt. Plastmattan som låg när vi flyttade in och var i mycket bra skick har snabbt fått väldigt mycket jack och märken.

Så då kvarstår trägolv och det blir en massiv ekparkett likt den i rummet bredvid.
 
optimum
Tillägg
Ja jag hade valt klinker igen.
Tappar man typ ett glas i golvet går det sönder men blir inga märken i golvet.
Jag tycker om att tvätta köksgolvet med vatten och rengöringsmedel då jag tycker om rena kök.
Samma med hallen, blir skitigt på vintern men lätt att hålla rent.
 
tommib
M Manfreds skrev:
pga allt du tappar (barnen) går sönder
Det är lämpligt att inte tappa barnen så att de går sönder....

I själva sakfrågan så har vi Marmoleum klick. Det är ett linoleumgolv som består av 30x30 (eller 30x90) cm plattor som klickas ihop. Snyggt, blir inte superfult ens när det är slitet, självläker i viss mån, fukttåligt, mjukt att stå på.

Vi hade klinkers innan, aldrig igen säger jag.
 
  • Gilla
  • Haha
albinroo och 4 till
  • Laddar…
Vi har en ruggigt ful plastmatta i "fejk-klinkers"-mönster. Låg när vi flyttade in och byter vi så blir det väl nåt laminat, opraktiskt men snyggt antar jag. Stort kök och 3 barn, vi behåller nog plastmattan tills det är mer mat i magen än på golvet efter avslutad måltid.
 
  • Gilla
Json_ och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är lämpligt att inte tappa barnen så att de går sönder....

I själva sakfrågan så har vi Marmoleum klick. Det är ett linoleumgolv som består av 30x30 (eller 30x90) cm plattor som klickas ihop. Snyggt, blir inte superfult ens när det är slitet, självläker i viss mån, fukttåligt, mjukt att stå på.

Vi hade klinkers innan, aldrig igen säger jag.
Därför det inte blir klinkers ;)
 
  • Gilla
albinroo och 1 till
  • Laddar…
Vi har grå carreramarmorplattor i köket. Fast egentligen är det en hårt sliten vinylmatta från 70-talet med marmormönster som ska ut vad det lider. Det är i sommarhuset.
I bostaden har vi oljad ekparkett med vattenburen golvvärme. Fungerar bra. Helst ska det oljas då och då men har hållit bra i 15 år så långt. Oljat en gång.

Laminat - never again. Det är hårt, kallt, fult och tål varken fukt eller repor utan oåterkalleliga skador. Möjligen om man inte hade råd med annat.
 
Klinker i ett kök och trägolv i ett annat. (två hus) Tror att jag föredrar trägolvet, men det är nog egentligen hugget som stucket. Klinker är lättskött men väldigt hårt. Inte jag som valt något av det.
 
Ett massivt furugolv. Helnöjd!
Angående märken efter saker man tappat anser jag det ger känsla och liv.


(Bor i renoverad sekelskiftesvilla från 1890)
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
S
Lönnparkett , hårdare än Furu o mjukare färgton än Ek/Ask , mycket nöjd
 
Linoleum matta. Hel matta utan klick-skarvar där vattnet kan tränga ner. Har lagt det i två kök och skulle lägga det igen.
 
I kök rekommenderas inte till trägolv. Men laminat och vinyl går utmärkt i kök. De är slitstarka och en del tål även vatten till viss del iallafall.
 
harry73
M Manfreds skrev:
just pga allt du tappar (barnen) går sönder.
Det är inte så farligt, oftast läker det själv, och annars är det roligt att göra några på reserv.
Själv har jag trägolv (parkett) i köket. Det slits
 
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
I kök rekommenderas inte till trägolv. Men laminat och vinyl går utmärkt i kök. De är slitstarka och en del tål även vatten till viss del iallafall.
Förklara gärna varför trägolv inte skulle vara lämpligt i kök?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.