Hej!
Jag har idéer på att planera om i en lägenhet och behöver uttalande av en konstruktör angående de väggar jag vill riva. Jag har hittat originalritningar och markerat lägenheten med grönt, de väggar jag vill riva med rött och nya väggar med blått. Första ritningen är planlösningen, andra bjälklag. Jag är osäker på vad som behövs för att avgöra om det är en bärande vägg eller inte, så skicka mig gärna i rätt riktning. Även idéer på om man bör höra sig för någon annan stans uppskattas!

Är du konstruktör och har svaret skulle jag verkligen uppskatta ett skriftligt uttalande om dessa väggar, som jag kan skicka med min ansökan till styrelsen!

Tack!
Viktor
 
  • Arkitektritning av lägenhet med markerade väggar: befintliga (grönt), rivas (rött), nya (blått).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Originalritning av lägenhet med markerade områden; grönt för befintliga, rött för rivning, blått för nya väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej, ingen av de röda är bärande.
 
  • Gilla
vbjornlund
  • Laddar…
Hej, Tjocka väggar på ritningar gällande lght är bärande, deborde även vara stumma är man bankar på dom dåde oftast är armerad betong, mellanväggar har en tunnare tjocklek och är gjorda av träreglar eller lättare betong
 
  • Gilla
Helln och 1 till
  • Laddar…
H Helln skrev:
Nej, ingen av de röda är bärande.
Tack för svaret! Är du konstruktör? :)
 
vbjornlund vbjornlund skrev:
Tack för svaret! Är du konstruktör? :)
Nej, det är jag inte men har läst konstruktion och tittat på en del ritningar i mina dagar.
 
  • Gilla
vbjornlund
  • Laddar…
Det är osannolikt att de rödmarkerade väggarna är bärande. Hade det varit min egen lägenhet hade jag utgått från det. Men, för att kunna säga det med säkerhet behöver man veta lite mer om hur överliggande bjälklag är konstruerat samt hur de "röda" väggarna är byggda.
Jag tror att huset är byggt senast på 1920-talet. Exakt datering är svår eftersom tidstypiska detaljer är bortrensade. Bärande stommen består av murade väggar, minst en hel sten tjocka. (Väggtjockleken minskar ju högre upp man kommer) Bjälklagen är troligtvis av trä med stöd av stålbalkar. Mellanväggarna kan vara murade ellr av plank. Om de "röda" väggarna består av plank (med puts på båda sidor) är de med säkerhet inte bärande. Är de delvis av tegel behöver man se en konstruktionsritning för att se hur balkarna ligger.

Mellanväggar av armerad betong började inte användas förrän på 1960-talet i samband med miljonprogrammet, så det kan man utesluta. Bjälklag av betong i flerbostadshus blev vanliga på 1930-talet. Skulle det mot förmodan vara ett betongbjälklag måste man titta på en armeringsritning för att vara säker på vilka väggar som är bärande.
 
  • Gilla
CarlC89 och 3 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är osannolikt att de rödmarkerade väggarna är bärande. Hade det varit min egen lägenhet hade jag utgått från det. Men, för att kunna säga det med säkerhet behöver man veta lite mer om hur överliggande bjälklag är konstruerat samt hur de "röda" väggarna är byggda.
Jag tror att huset är byggt senast på 1920-talet. Exakt datering är svår eftersom tidstypiska detaljer är bortrensade. Bärande stommen består av murade väggar, minst en hel sten tjocka. (Väggtjockleken minskar ju högre upp man kommer) Bjälklagen är troligtvis av trä med stöd av stålbalkar. Mellanväggarna kan vara murade ellr av plank. Om de "röda" väggarna består av plank (med puts på båda sidor) är de med säkerhet inte bärande. Är de delvis av tegel behöver man se en konstruktionsritning för att se hur balkarna ligger.

Mellanväggar av armerad betong började inte användas förrän på 1960-talet i samband med miljonprogrammet, så det kan man utesluta. Bjälklag av betong i flerbostadshus blev vanliga på 1930-talet. Skulle det mot förmodan vara ett betongbjälklag måste man titta på en armeringsritning för att vara säker på vilka väggar som är bärande.
Wow! Stort tack för din detaljerade beskrivning!

Vad menas med överliggande bjälklag? Är det något jag kan hitta i gamla ritningar?
Huset är byggt 1904, så det var en bra gissning! Innerväggarna låter väldigt ihåliga när man knackar på dom.
 
Med överliggande bjälklag menar jag det som är tak i din lägenhet och golv i den ovanför. Ibland kan man behöva borra i väggarna för att avgöra vad som finns längst in. Till flerbostadshus i städerna finns det detaljerade ritningar sparade sedan lång tid tillbaka. Byggnadsstadgan som kom 1874 omfattade länge bara "rikets städer" och ytterligare några typer av orter. En samlad byggnadslagstiftning för alla typer av kommuner kom först 1947. Detta påverkar möjligheterna att hitta äldre ritningar.
 
  • Gilla
vbjornlund och 1 till
  • Laddar…
Hej igen! Ursäkta för sen uppdatering. Idag fick jag tillträde till lägenheten och kan konstatera att väggarna som jag har för avsikt att riva består av plank, vass och puts. Detta innebär om jag förstått rätt att de inte är bärande och därmed inget problem att riva!
På onsdag kommer en kille och kollar på väggarna, då jag behövde en experts utlåtande för styrelsens godkännande.

Stort tack för svaren jag fått av er, det har verkligen underlättat!
 
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
Vad bra! Lycka till med allt fix! :)
 
  • Gilla
vbjornlund
  • Laddar…
H Helln skrev:
Vad bra! Lycka till med allt fix! :)
Stort tack! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.