El-patronen i min ETC-panna för olja fick fnatt och började skena. Vid 95 C slog jag av strömmen för att undvika kokning. När pannan kallnat slog jag på strömmen (3-fas) igen till pannans el-patron. Inget hände. Jag har vridit termostatratten fram och tillbaka många gånger, för att få bort eventuella oxidskikt på kontaktytorna. Inget resultat. Eftersom pannan närmade sig kokning, innan jag bröt strömmen, funderar jag på, om något slags överhettningsskydd kan ha hängt upp sig. Var i pannan kan ett sådant tänkas sitta? Läget börjar bli skarpt, därför att vår luft/luftvärmepump (Polarpumpen) inte klarar att ge huset normal rumstemperatur, när yttertemperaturen underskrider 0 grader. Den måste ha lite draghjälp av det det gamla vattenburna radiatorsystemet. Jag eldar inte längre med olja men håller pannan varm med el-patronen för tappvarmvattnets och extravärmens skull.:confused:
 
Exakt vilken modell är det på pannan?
Några bilder underlättar också.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt vilken modell är det på pannan?
Några bilder underlättar också.
Hej Dempa! pannans typbeteckning är "CTC 1100 Ekonomi". Tyvärr har jag ingen fortograferingsmöjlighet.
 
Magnus E K
Det låter som om maxtermostaten har löst ut. Men det kanske du redan kollat?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Sökte på ”ctc 1100 ekonomi manual” och fick träff på bla följande,
[länk]
Demmpa Demmpa skrev:
Sökte på ”ctc 1100 ekonomi manual” och fick träff på bla följande,
[länk]
Demmpa Demmpa skrev:
Sökte på ”ctc 1100 ekonomi manual” och fick träff på bla följande,
[länk]
Länken går till en inredningsfirma???Tycks inte ha några termostater.
 
Länken fungerar
 
Tack för alla empatiska svar och inlägg. I morgon, onsdag kommer en montör och tar sig en titt. Han tyckte det verkade som om övehettningsskyddet löst ut.
 
H Hans Åke Lindquist skrev:
Länken går till en inredningsfirma???Tycks inte ha några termostater.
Länken fungerar för mig.
Jag blir ombedd att ladda ner PDFen
 
  • Gilla
Hans Åke Lindquist
  • Laddar…
Magnus E K
PDF:en funkar för mig också. Här är ett utdrag som kan vara relevant:

Schematisk bild av en instrumentpanel för CTC 1100 olje-el med beskrivningar av komponenter och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Länken fungerar för mig.
Jag blir ombedd att ladda ner PDFen
[video]
Tack Demmpa, nu lyckades jag öppna länken på rätt sätt.:D
 
H Hans Åke Lindquist skrev:
Tack Demmpa, nu lyckades jag öppna länken på rätt sätt.:D
Hur gick det idag?
Har själv en 1100 Ekonomi, men det finns ju fler varianter av den än vad man kan hitta bruksanvisningar på internet...Min elpatron var urkopplad redan när jag köpte huset så jag antar att den är kass, men jag har en liten låda i aluminium med en ratt på som styr min elpatron.
Min lösning de dagar på året då min lv-pump inte mäktar med (olja kör jag inte längre) är att köra en byggfläkt på ett väl valt ställe i huset. Då stänger termostaterna av elementen där och lv-pumpen orkar med att värma resterande del av huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.