Skulle vilja införskaffa en ny kap/ger. Men frågan är finns det någon såg som kan gämföra sig med en kapex vad det gäller precision? Storleken på ks 120 (och ks 88) är nog precis rätt tror jag. Kapexen är ju aningens dyr samt kom inte ut igår precis, trist att lägga massa pengar på den så kommer det en ny version inom inte allt för lång tid.

Finns det alternativ med lika hög precision samt inte har geidrarna sticka ut bak?
 
D Daaaaaniel skrev:
Den nuvarande versionen blir inte sämre bara för att det inte kommer ut en ny :)

Men bästa alternativet mig veterligt, till bästa priser i Sverige, är detta:
[länk]

Där skjuter heller inte geidrarna ut bakåt.
tack för tipset. Verkar vara de man har att välja mellan om man vill ha en riktigt bra såg med hög precision. Frågan är väll bara om boschen håller i längden, verkar lite instabil när man ska luta klingan.
 
Jag har Boschen och skulle säga att den är för tung och otymplig.
Man drar sig för att flytta den men den står ju bra om man har en fast plats.

Skulle jag byta nu så skulle jag nog skaffa någon av sågarna med 250-305mm och gejdrar framåt.
 
U
Möbelsnickaren som gjorde vårt kök hade en Dewalt DWS777. Verkade riktigt stabil, såga socklar osv utan de minsta flisning.

Den har väll inte största kapaciteten så kanske bättre att ha en grövre om man ska bygga altan osv. Men för golv och inomhus snickerier verkade dewalten kanon! Lätt att bära också
 
Sen är väl frågan vad man menar med precision i en kapgersåg. Att den håller inställningarna? Att klingan inte vobblar?
 
Jag reagerar också på att boschen är svintung, gör ju onekligen livet lite krångligare.

Med precision menar jag att den ska duga till finsnickeri. Dvs att det ska blir perfekt 90 grader när man ställer den på det. Att man kan lita på att det blir exakt.
 
Köp bara Kapexen så blir du nöjd.
Skit i att fundera på om det kommer ny version. Den nuvarande är bra. Punkt. Den blir inte sämre för att det kommer en ny, som dessutom kommer vara ännu dyrare. Punkt igen.

:)
 
Förresten så blev ju Kapexen uppdaterad för typ 1år sedan.
Så rent krasst borde den inte bytas ut på ett tag till.
 
Efter att ha läst om de flesta sågarna så inser jag att det inte finns något alternativ. Även om tex bosch eller makita är bra när de är nya verkar de slitas fort så på några år är de inte helt perfekta längre. Så en kapex 120 är beställd.

Nu är frågan hur bra dammsugare man ska köpa till. Jag har en festool midi redan men vill ha en billigare som är dedikerad till sågen. Den ska även vara så liten som möjligt så den får plats att hänga under sågstativet. Vad tror man om denna skulle den duga eller för dåligt sug och liten behållare?

https://www.bauhaus.se/dammsugare-bosch-easy-vac-3

Alt denna
https://www.bauhaus.se/dammsugare-bosch-universal-vac-15
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.