Msn ska ju alltid försöka beräkna hur mycket som är kvar till sista längden med golv och anpassa första längden så att sista inte blir för smal. Men om man är amatör och det visar sig att det ändå bara är några få centimeters (ca 5cm) bredd på sista golvlängden, kan man lösa det på något sätt?
Golvet kommer ju ha en sockel som håller det på plats och där belastar man inte den smala golvlängden, men vid tröskeln blir det ju en 70cm som ligger öppet, längs med tröskeln.
 
Y yuphin skrev:
Msn ska ju alltid försöka beräkna hur mycket som är kvar till sista längden med golv och anpassa första längden så att sista inte blir för smal. Men om man är amatör och det visar sig att det ändå bara är några få centimeters (ca 5cm) bredd på sista golvlängden, kan man lösa det på något sätt?
Golvet kommer ju ha en sockel som håller det på plats och där belastar man inte den smala golvlängden, men vid tröskeln blir det ju en 70cm som ligger öppet, längs med tröskeln.
5 cm är inga problem. Kör så det ryker.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Y yuphin skrev:
Msn ska ju alltid försöka beräkna hur mycket som är kvar till sista längden med golv och anpassa första längden så att sista inte blir för smal. Men om man är amatör och det visar sig att det ändå bara är några få centimeters (ca 5cm) bredd på sista golvlängden, kan man lösa det på något sätt?
Golvet kommer ju ha en sockel som håller det på plats och där belastar man inte den smala golvlängden, men vid tröskeln blir det ju en 70cm som ligger öppet, längs med tröskeln.
Går det inte att lyfta på tröskeln och få in golvet under, alternativt sätta en smal list mot tröskeln?
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Går det inte att lyfta på tröskeln och få in golvet under, alternativt sätta en smal list mot tröskeln?
Man brukar ta bort tröskeln och lägga in golvet under om det går. Går det inte får man stanna ca 5 mm framför tröskeln och lösa glipan med en trälist eller övergångslist i metall.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Finns det något trick för att kunna lägga sista längden mot tröskeln utan att ta bort dörrfodret?
Sista längden blir alltså 5cm och just nu har jag inte lyckats med att klicka fast sista längden just pga dörrfodret...Jag vill ju under dörrfodret så att det både sitter på plats och samtidigt blir snyggt
 
Hus tomte
Y yuphin skrev:
Finns det något trick för att kunna lägga sista längden mot tröskeln utan att ta bort dörrfodret?
Sista längden blir alltså 5cm och just nu har jag inte lyckats med att klicka fast sista längden just pga dörrfodret...Jag vill ju under dörrfodret så att det både sitter på plats och samtidigt blir snyggt
Tricket heter fein
Bara såga foder/karmen så glider golvet under
Bosch Professional Multiverktyg GOP 30-28 används för att såga, kapa och slipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hus tomte Hus tomte skrev:
Tricket heter fein
Det där är ju en Bosch?
 
  • Gilla
  • Haha
CCPusher och 4 till
  • Laddar…
Hus tomte
useless useless skrev:
Det där är ju en Bosch?
Same same olika märken
Hahahaha
Eller multiverktyg som d oxå heter
Sorry (y)
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Problemet är inte att golvet skall få plats under dörrfodret, utrymme finns. Men sista längden måste monteras med en vinkel som gör att jag får såga av kanske 10cm av fodret för att kunna klicka det på plats. Men det är nog så det lutar åt, man får spackla och måla lite efteråt så att det inte syns
 
Hus tomte
Y yuphin skrev:
Problemet är inte att golvet skall få plats under dörrfodret, utrymme finns. Men sista längden måste monteras med en vinkel som gör att jag får såga av kanske 10cm av fodret för att kunna klicka det på plats. Men det är nog så det lutar åt, man får spackla och måla lite efteråt så att det inte syns
Lättast e nog att ta bort fodret å spika tillbax d efter golvet e lagt
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Y yuphin skrev:
Problemet är inte att golvet skall få plats under dörrfodret, utrymme finns. Men sista längden måste monteras med en vinkel som gör att jag får såga av kanske 10cm av fodret för att kunna klicka det på plats. Men det är nog så det lutar åt, man får spackla och måla lite efteråt så att det inte syns
Det är nog enklare då att ta bort hela fodret och sen kapa det i rätt längd när golvet är på plats.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
Lättast e nog att ta bort fodret å spika tillbax d efter golvet e lagt
Jo ska göra så
 
Y yuphin skrev:
Problemet är inte att golvet skall få plats under dörrfodret, utrymme finns. Men sista längden måste monteras med en vinkel som gör att jag får såga av kanske 10cm av fodret för att kunna klicka det på plats. Men det är nog så det lutar åt, man får spackla och måla lite efteråt så att det inte syns
Jag förstår inte riktigt vad du menar med din beskrivning. Det finns olika metoder att ”fuska” till golvläggningen. Ifall man inte kan ”klicka” i en bit så skär man bort sponten. Då kan man lägga ihop golvet utan att ”vika” ner golvet. Man skär bort sponten. Sen limmar man och skjuter ihop golvet.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med din beskrivning. Det finns olika metoder att ”fuska” till golvläggningen. Ifall man inte kan ”klicka” i en bit så skär man bort sponten. Då kan man lägga ihop golvet utan att ”vika” ner golvet. Man skär bort sponten. Sen limmar man och skjuter ihop golvet.
Jo det är ett sätt jag ska fundera på
 
När jag lägger klickgolv och det fungerar med rummet så börjar jag läggning vid dörrhåll/tröskel/dörrfoder är då enkelt att kapa upp så man kan skjuta in första raden och anpassa så man slipper glipor eller extralister.
Så jag avslutar då t.ex. mot hel vägg t.ex. yttervägg med kanske endast uttag för värmerör till element.
Tyvärr visar sällan läggningsexemplen från leverantör inte på den metoden.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.