J jonaserik skrev:
Absolut ingen automatluftare på solfångare, vid en ev. kok så får man ett ånglok på taket, då en sådan ska sitta på högsta punkten. Ska det var en avluftare så ska det finnas en ventil att stänga av den med.
Korrekt, man monterar en avluftare som tål höga temperaturer och tryck med en avsrtängningsventil.
Man gör detta med en liten luftfälla.
Jag byggde min genom att göra ett u med kopparrör, ett t-rör på toppen av u:ett, sen en ventil och efter den en avluftare. Nu såg jag att det finns färdiga med ventil som tål 180c för solfångare.
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artik...RiBggmUcduXh4T2dOd-ClFyDePJwqS5xoC4oUQAvD_BwE
 
Redigerat:
Har någon koll på digitala mätare för temp i returledningen ? jag skulle vilja plocka ut data från vv produktion
 
PÅ vilket sätt vill du ha data , med en logger , en solfångare ger vad den ger och det finns nog tempmätare på tanken. Ska det vara något som anses exklusivt så finns det helt paket som talar om allt du vill veta, flöde delta, temp ut och in samt Kw som den ger. men då blir det att bygga om en del.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
T TommyNe skrev:
Har någon koll på digitala mätare för temp i returledningen ? jag skulle vilja plocka ut data från vv produktion
Vad har du för system i övrigt?
Ved, värmepump etc? Har du tex en ctc styrning av nyare modell så har de ett kit för 3000 spänn med givare och pump som används för att docka befintliga solpaneler mot styrning. Andra tillverkare har säkert något liknande. Då får du all data du vill.
 
G guggen skrev:
Vad har du för system i övrigt?
Ved, värmepump etc? Har du tex en ctc styrning av nyare modell så har de ett kit för 3000 spänn med givare och pump som används för att docka befintliga solpaneler mot styrning. Andra tillverkare har säkert något liknande. Då får du all data du vill.
Nej jag har ett äldre system totalt sett. El patron som värmer vatten med stöd av VV luftpump och Solpanelerna

värmepatronen och tanken är av äldre modell, luftpumpen troligen runt 2008 och samma med solpanelerna. dessa har ingen modern styrning utan ett relä som slår på en pump (3 steg, alltid inställd manuellt på valfritt)

Jag är i farten att kolla på automatisering och framför allt notifiering när något slutar funka. luftpumpen slog av och behövde återställas i vintras (början av december) något jag märkte efter att jag fick en räkning på 4500 för en månads el. (huset har golvvärme) tyvärr han det gå en månad till innan det uppdagades och det vill jag inte råka ut för igen. därför kollar jag på om ajg kan samla data från dessa gamla ting på ett enkelt sätt
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Solfångare som producerar varmvatten installeras knappt numera på enfamiljshus. Din anläggning kan nog vara från 2006, som du tror.

Enligt din manometer på expansionskärl verkan den visa ca 0,8 bar. Men sådana manometrar ska man inte lita på, då kan skaka sönder och vara opålitliga. Ditt vita expansionskärl har en gummiblåsa som troligen var fylld med kvävgas från början. Det sitter troligen en "bilventil" i botten som man kan fylla på gas.

Skaffa en montage- och driftsinstruktion för liknande system. De är ganska lika och då lär du dig hur ett sådant system fungerar. Ring och hör med så kanske du kan få en bruksanvisning.
http://home.koping.net/nila/webb/katalog.pdf

Det är bättre att ha ofarlig 1.2-propylenglykol-vattenblandning än den giftig etylenglykol-vattenblandning. Tänk på det! Förbrukad etylenglykol ska tas till återvinningsstation och får inte ösas i avloppet.

Du säger jag har "100 grader uppe på taket". Då måste du ha en temperaturgivare placerad någonstans. Var exakt då? Som tidigare kommentatorer nämnt: vad är det för typ av solfångare?

En solfångaranläggning på ett enfamiljshus för varmvattenproduktion sparar man inte mycket pengar på. Man måste själv bygga och begripa systemet och kunna underhålla det. Behövs en rörmokare för underhåll vid ett tillfälle, förloras kanske 2 års varmvattenbesparning.
 
Redigerat:
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Den främsta anledningen, och en mkt bra sådan, är att man slipper elda hela sommarsäsongen. Eller om man tex har luft vatten pump sparar man flera månaders drift, och det sparra rejält på livslängden på pumpen, särskilt maj och sept då lvvp går on/off mkt
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Varför envisas med att elda på sommaren då det inte finns något uppvärmningsbehov? Skaffa en elektrisk varmvattenberedare, vilket är bekvämare än att hålla på att elda. För resten vad tycker grannarna om att det eldas, röken? Brukar inte vara populärt.

Det är inte varmvatten som kostar i ett enfamiljhus, utan uppvärmningen.

Ett normalt varmvattenbehov för 4 personer per dygn av 45 gradigt varmvatten är:
4x30 till 4x60 Liter

Innebär 4,9 till 9,8 kWh/dygn.
Säg 1 kWh kostar 1,50 kr. Då kostnad per dygn 7,35 till 14,70 kr
Alltså, för ett helt år kostar varmvatten bara ca 2700 till 5400 kr.

Det kostar alltså inte mycket att köra en elektrisk varmvattenberedare på sommaren 3 månader.
Har familjen högt varmvattenbehov räknar man med dubbla mängen varmvatten.

Det antas att varmvattnet då bereds av 10 gradigt kallvatten.

Jag talar här enbart för den som tänker skaffa eller redan har solfångare som endast ska producerar enfamiljshusets varmvatten. Alltså inte gör någon uppvärmning av huset.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Varför envisas med att elda på sommaren? Skaffa en elektrisk varmvattenberedare, vilket är bekvämare än att hålla på att elda. För resten vad tycker grannarna om att det eldas, röken? Brukar inte vara populärt.

Det är inte varmvatten som kostar i ett enfamiljhus, utan uppvärmningen.

Ett normalt varmvattenbehov för 4 personer per dygn av 45 gradigt varmvatten är:
4x30 till 4x60 Liter

Innebär 4,9 till 9,8 kWh/dygn.
Säg 1 kWh kostar 1,50 kr. Då kostnad per dygn 7,35 till 14,70 kr
Alltså, för ett helt år kostar varmvatten bara ca 2700 till 5400 kr.

Det antas att varmvattnet då bereds av 10 gradigt kallvatten.
Fortfarande är det en stor vinst då solfångare tar ca 5 mån av året, värme och varmvatten. Det är under en del av denna tid sin lvvp startar och stoppar och förkortar sin livslängd, inverterpumoar blir i princip in/off, vilket ofta är en av de största kostnaderna med pumpar.
Det stora fördelen som jag ser det med solfångare är just i samband med värmepumpar och framförallt enkelheten och driftsäkerheten.
Du verkar ha dålig koll på mina grannar också, jag är nog den som eldar minst.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kanske är det i norra Sverige där litet kallare klimat och behövs tillskotts-uppvärmning på sommaren också. Låter inte som väldigt trevligt villakvarter om det eldas runt om kring. Men det kanske är automatisk pellets-eldning, vilket är litet bekvämare än att hålla på att elda ved. Det kan ju vara så att det är på landet och finns gratis ved och då kan man förstå om någon håller på att elda.
 
A Arnodt skrev:
Kanske är det i norra Sverige där litet kallare klimat och behövs tillskotts-uppvärmning på sommaren också. Låter inte som väldigt trevligt villakvarter om det eldas runt om kring. Men det kanske är automatisk pellets-eldning, vilket är litet bekvämare än att hålla på att elda ved. Det kan ju vara så att det är på landet och finns gratis ved och då kan man förstå om någon håller på att elda.
Du förväxlar mig nog med TS, jag varken eldar pellets eller bor i ett traditionellt villa kvarter, vilket jag ej vet om hen heller för. Vad spelar det för roll för TS solpaneler?.
Tror ej heller TS har avslöjat var hen bor.
Om du läser tråden så säger TS att det är ett gammalt system, så knappast en helautomatisk pellets lösning. Vi har alla olika förutsättningar och olika intressen, synd att en del inte förstår det. En del gillar svenne villa och andra egen skog och stora gamla stenhus.
 
Då kan TS hoppa in och ge svar på tal.

1 jag har golvvärme i hela huset
2 jag har en kombination av luftpump för vv och elpatron, detta kompletteras med solfångare. värmen i vilka ligger på va 30 grader en mulen dag i början av mars.

jag har inte investerat i panelerna men tänker inte ta bort dem utan vill ha drift i dem för det är gratis.

de kommer kompletteras med solceller under året. det borde göra mitt hus närapå gratis under de ljusa månaderna (S SV läge så finns bra med sol).

Huset ligger i kungälv / Västra Götaland

är det rätt läge på panelerna bör ju avkastningen i VV vara värt d.

den primära förbrukningen av el i mitt hus går till VV och det är ca 40 kwh om dagen. mer än det dubbla om bara elpatronen får gå utan stöd från LVP
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.