Jag ska montera till- och frånluftsluftdon från vinden på några ställen i mitt hus i sammaband med att jag installerar FTX. På de flesta ställen är det bara glespanel och gips och ovanpå det plast och isolering mellan takstolar. Det finns därför inget vettigt att skruva stosen i som tillhör donet. Jag vet att en del sätter ett vinkeljärn i takstol eller glespanel och skruvar i röret eller vinkel och sedan klämmer röret med slangklämma, men det måste väl finnas mindre hemmabyggda lösningar att köpa? Till exempel en plåt liknande en tak/väggstos som man lägger på glespalelen, men med rör i som är några millimeter större än spiroröret för att trä detta igenom och skruva på den höjd man vill ha spiro mot innertaket. Hur gör man vid nyproduktion?
 
Hej, kanalerna skruvas med montageskruv med hålband på bjälklaget där röret kläms fast mot trä.
Då om man har t rör till don rakt under behövs inget mer men annars kan man limma en väggstos på gips alt. En bit OSB som fästes i glespanel
 
  • Gilla
Andregeman
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, kanalerna skruvas med montageskruv med hålband på bjälklaget där röret kläms fast mot trä.
Då om man har t rör till don rakt under behövs inget mer men annars kan man limma en väggstos på gips alt. En bit OSB som fästes i glespanel
Tack! Är inte väggstos normalt med packning för spiro på ena sidan och bara ett hål på andra sidan där man inte kan fästa ett don? De är väl till för att ansluta spiro till tex en murstock där man inte har don på andra sidan?
 
När jag installerade ventilationen i mitt hus såg jag till att fästa rören ordentligt med hårband. Donramen (tror jag stosen man fäster donen i heter) fäste jag på några ställen bara i kanalen. Skruvade inifrån med vinkelväxel på skruvdragaren.

Rätt eller fel vet jag inte men alla don sitter kvar ett år senare
 
  • Gilla
Nordwest och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.