A
Hej håller planera mitt altanbygge, min jordlagerföljd är enkel.

1.Gräsmatta
2.matjord (30cm)
3.Sand ner till grundvattnet (5meter)

Då marken är lättarbetad kommer jag borra hål, lägga markduk, packa med lite makadam, i med plint, fylla igen sidorna av hålet med sanden.

NU har jag ritat upp en bild:
-Grönt=gräs
-Svart=matjord
-brun=sand
-blått=makadam
-rött=markduk.

ska jag göra som bild 1 eller 2 med markduken(röda)

räcker det lägga markduk precis i botten bara eller ska jag dra upp den hela vägen upp till resterande markduk som kommer ligga över gräset?

Hoppas jag var tydlig nog.

tacksam för svar
 
  • Skiss av altanbygge med gräs (grönt), matjord (svart), sand (brun), makadam (blått), och markduk i två varianter (rött).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av jordlagerföljd för altanbygge med färgkodning: gräs, matjord, sand, makadam och markduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd hål i gräsmatta visar jordlager med matjord och underliggande sandlager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför makadam i botten? Du har ju genomsläpplig och dränerande sand i marken redan? Makadamen tillför inget som jag kan se.

Jag hade grävt hålet och hällt i en slatt betong i botten och justerat plinten på det och sen bara fyllt igen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
A
mexitegel mexitegel skrev:
Varför makadam i botten? Du har ju genomsläpplig och dränerande sand i marken redan? Makadamen tillför inget som jag kan se.

Jag hade grävt hålet och hällt i en slatt betong i botten och justerat plinten på det och sen bara fyllt igen.
tack för snabbt svar, asså ja vet inte har läst runder mest här och det verkar som dom flesta fyller lite med någon slags sten under plinten med markduk emellan för att få det lite stabilare? Men vad vet jag.

men blir det någon nackdel? Menar makadamen är väll med dränerande? Tack igen
 
Varför sten och markduk i botten?Ska du köpa färdiga plintar? Gjuter jag plintarna själv brukar jag dra upp gjutröret lite så att betongen rinner ut och fyller botten i hålet och det blir en "platta" i botten som tyngden fördelas över. Annars, om jag kör med köpta plintar så gjut lite i botten på hålet som plinten kan stå på och fördela tyngden.
 
Shirack skrev:
Hej håller planera mitt altanbygge, min jordlagerföljd är enkel.

1.Gräsmatta
2.matjord (30cm)
3.Sand ner till grundvattnet (5meter)

Då marken är lättarbetad kommer jag borra hål, lägga markduk, packa med lite makadam, i med plint, fylla igen sidorna av hålet med sanden.

NU har jag ritat upp en bild:
-Grönt=gräs
-Svart=matjord
-brun=sand
-blått=makadam
-rött=markduk.

ska jag göra som bild 1 eller 2 med markduken(röda)

räcker det lägga markduk precis i botten bara eller ska jag dra upp den hela vägen upp till resterande markduk som kommer ligga över gräset?

Hoppas jag var tydlig nog.

tacksam för svar
jag har borrat 150mm hål, sen gjutit direkt i hålet med egna järn.
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
A
lasse l1 lasse l1 skrev:
jag har borrat 150mm hål, sen gjutit direkt i hålet med egna järn.
ok men 700 plint är köpt, så det kommer bli så i detta fall.
 

Bästa svaret

Shirack skrev:
tack för snabbt svar, asså ja vet inte har läst runder mest här och det verkar som dom flesta fyller lite med någon slags sten under plinten med markduk emellan för att få det lite stabilare? Men vad vet jag.

men blir det någon nackdel? Menar makadamen är väll med dränerande? Tack igen
Det är ingen nackdel med makadamen, men heller ingen fördel i ditt fall. Markdukens funktion är för att separera olika material, för att makadamen inte ska blanda sig med underliggande sand och därmed ”försvinna”.

Det viktigaste är att ta bort tjälskjutande material. Du har ju sand en bit ner som inte binder vatten och därmed är säker.

Med 700-plintar kommer det där bli hur bra som helst, se bara till att du inte gräver djupare än vad som faktiskt behövs. En slatt betong under plinten är som sagt bra för att fördela trycket och minska risken för sättningar. I princip hade det antagligen räckt att du grävt bort matjorden och lagt trädgårdsplattor direkt på sanden.
 
Shirack skrev:
Hej håller planera mitt altanbygge, min jordlagerföljd är enkel.

1.Gräsmatta
2.matjord (30cm)
3.Sand ner till grundvattnet (5meter)

Varför gräva djupa hål till plintar? Det räcker väl att lägga plattor att ställa altangolvets reglar på?

Det hade kanske varit bra att skrapa bort matjorden?

Då marken är lättarbetad kommer jag borra hål, lägga markduk, packa med lite makadam, i med plint, fylla igen sidorna av hålet med sanden.

NU har jag ritat upp en bild:
-Grönt=gräs
-Svart=matjord
-brun=sand
-blått=makadam
-rött=markduk.

ska jag göra som bild 1 eller 2 med markduken(röda)

räcker det lägga markduk precis i botten bara eller ska jag dra upp den hela vägen upp till resterande markduk som kommer ligga över gräset?

Hoppas jag var tydlig nog.

tacksam för svar
Shirack skrev:
Hej håller planera mitt altanbygge, min jordlagerföljd är enkel.

1.Gräsmatta
2.matjord (30cm)
3.Sand ner till grundvattnet (5meter)

Varför gräva djupa hål? Det räcker väl att skrapa undan mat

Då marken är lättarbetad kommer jag borra hål, lägga markduk, packa med lite makadam, i med plint, fylla igen sidorna av hålet med sanden.

NU har jag ritat upp en bild:
-Grönt=gräs
-Svart=matjord
-brun=sand
-blått=makadam
-rött=markduk.

ska jag göra som bild 1 eller 2 med markduken(röda)

räcker det lägga markduk precis i botten bara eller ska jag dra upp den hela vägen upp till resterande markduk som kommer ligga över gräset?

Hoppas jag var tydlig nog.

tacksam för svar
Shirack skrev:
Hej håller planera mitt altanbygge, min jordlagerföljd är enkel.

1.Gräsmatta
2.matjord (30cm)
3.Sand ner till grundvattnet (5meter)


Varför gräva djupa hål och lägga 70cm plintar?

Då marken är lättarbetad kommer jag borra hål, lägga markduk, packa med lite makadam, i med plint, fylla igen sidorna av hålet med sanden.

NU har jag ritat upp en bild:
-Grönt=gräs
-Svart=matjord
-brun=sand
-blått=makadam
-rött=markduk.

ska jag göra som bild 1 eller 2 med markduken(röda)

räcker det lägga markduk precis i botten bara eller ska jag dra upp den hela vägen upp till resterande markduk som kommer ligga över gräset?

Hoppas jag var tydlig nog.

tacksam för svar
 
A
mexitegel mexitegel skrev:
Det är ingen nackdel med makadamen, men heller ingen fördel i ditt fall. Markdukens funktion är för att separera olika material, för att makadamen inte ska blanda sig med underliggande sand och därmed ”försvinna”.

Det viktigaste är att ta bort tjälskjutande material. Du har ju sand en bit ner som inte binder vatten och därmed är säker.

Med 700-plintar kommer det där bli hur bra som helst, se bara till att du inte gräver djupare än vad som faktiskt behövs. En slatt betong under plinten är som sagt bra för att fördela trycket och minska risken för sättningar. I princip hade det antagligen räckt att du grävt bort matjorden och lagt trädgårdsplattor direkt på sanden.


Stort tack för bra svar, ja 700 plintar kanske va överkurs och säkert hade plattor dugit, men nu är det redan försent...

tanken va att det är så himla lätt att borra med mitt handborr så går väldigt fort med plinthålen,. Sen va tanken att OM det skulle sjunka någonstans så är det bra att jag har justerbara stolpskor.

Förstår inte riktigt varför så många rekomenderat markduk med makadam för att minimera risken att det sjunker?
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Är det lera eller annat tjälfarligt är det klokt med lite andra metoder.
 
A
mexitegel mexitegel skrev:
Är det lera eller annat tjälfarligt är det klokt med lite andra metoder.

Ok så enligt din mening är markduk helt onödigt? Men kan skydda att plinten sjunker om man har lite makadam i efter markduk? Men du rekomenderar betong i botten hellre? Men samtidigt inget som kan ställa till problem heller? Om jag väljer göra så?
 
Kör med betong i botten så du fördelar trycket från plinten på en större yta så blir det bra.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
A
mexitegel mexitegel skrev:
Kör med betong i botten så du fördelar trycket från plinten på en större yta så blir det bra.
har väldigt lite erfarenhet att jobba med gjutning och betong. Är det vara bara att köpa säckar med grovbetong? Fylla 10-15cm högt? Men om det knte blir i våg är det ju svårare att ändra väl?
 
10 cm räcker mer än väl, ställ dit plinten och knacka ner den i rätt höjd. Skulle den hamna lite för djupt så lyft bara upp och häll ner lite mer betong. Du har ju dessutom skruvplintar att finjustera med.
 
A
mexitegel mexitegel skrev:
10 cm räcker mer än väl, ställ dit plinten och knacka ner den i rätt höjd. Skulle den hamna lite för djupt så lyft bara upp och häll ner lite mer betong. Du har ju dessutom skruvplintar att finjustera med.
Okej :) ska prova, men ska man ställa ner plinten något dygn efter betongen stelnat eller plinten ska ner direkt efter man hällt i betongen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.