Hej,
Det mesta i livet tycker jag blivit väldigt dyrt senaste 5 åren. Besiktiga bilen var visserligen billigt förut, men nu mer än det dubbla senaste 5 åren. Hyresrätter i sthlm förorter sköt i höjden över en natt för ca 5 år sedan. Mat är dyrare. Bensin. Skor. osv. osv. Tyvärr står våra löner mest still och utvecklas inte alls i samma takt. Att köpa lägenhet kan bli omöjligt snart då den procentuella ökningen är abnorm.

Att försäkra min 10 år gamla vw golf är väldigt dyrt, förstår inte riktigt varför. Kostar nästan exakt lika mkt som min 4 år gamla o ganska motorstarka bmw jag hade för 13 år sedan. Och jag bor på samma adress idag. Jag är 40+ och aldrig krockat. Kört bil från 18 år
 
Mats-S
Kan ju vara så att moderna bilar är mycket dyrare att reparera om det blir fel på dem, elfel på dagens bilar kan ju vara rena mardrömmen. Bristen på bilmeckar och bilplåtslagare har säkert även det drivit upp premierna.

... eländes elände ...

 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vad betalar du för försäkringen då? Tycker inte att det har gått upp så extremt mycket de senaste åren.
 
C
Det har väl "alltid" varit ett problem att bilens ålder (och därmed värde) inte avspeglas i försäkringspremien.
Ett av livets små mysterier. Verkar som att bolagen inte är så intresserade av äldre fordon, men har läst någonstans att det numera finns några mindre aktörer på marknaden som särskilt inriktar sig på det segmentet. Har dock inte fördjupat mig i det.

Annars är väl ett annat stort mysterium att premien på just fordonsförsäkringar ofta skiljer enormt mellan olika bolag, då de alla räknar på olika sätt. Helt klart är iallafall att ålder, skadefria år och sånt inte alls har lika stor betydelse som förr i tiden när man kunde få extrem rabatt när man kommit upp i högsta bonusklass.
 
Dracula Dracula skrev:
Hej,
Besiktiga bilen var visserligen billigt förut, men nu mer än det dubbla senaste 5 åren.
Nja, innan 2010 kostade en besiktning 300 kr. Jag betalade 445 kr förra veckan.

Allmänna prisnivån i Sverige har gått upp 29% sedan 2000 (11% sedan 2010).

Linjediagram som visar ökningen av allmän prisnivå i Sverige från år 2000 till 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Besiktning kostar 525kr för närvarande där jag bor, men höjs oavbrutet. Finns bara en att välja på. Inte särskilt långt från en fördubbling, utan något som helst mervärde.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Tja, du har drabbats av myntets baksida när Bilprovningen skulle ut på den "fria" marknaden och konkurrensutsättas.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Min känsla är nog inte att det har gått upp så mycket. Just nu betalar jag 3400kr för en 10 år gammal saab 9-3 och 3600 för en 7 år gammal Volvo V70. Båda helförsäkrade och med något tillägg. Jag har haft bil i drygt 20 år mest saab 9-3 och jag tror att försäkringen kanske har gått upp med en knapp tusenlapp. Sen är det ju svårt att jämföra priset, för premien sjunker ju när bilen blir äldre. Sen kan det ju vara så att risken ökar i området man bor och att det gör att premien ökar allt eftersom. Jag bor i Skåne just nu, i en mindre ort. Innan bodde jag i Lund, men det var ingen större skillnad.
 
Jämför du priser på bilförsäkringar? Det brukar skilja väldigt mycket. Dyrast blir det om man är lojal kund och sitter kvar år efter år med samma försäkringsbolag.

Man kan även fundera på vilken försäkringsnivå som är rimlig. På en tio år gammal bil skulle jag överväga att bara ha trafikförsäkringen.
 
MultiMan
MultiMan MultiMan skrev:
Besiktning kostar 525kr för närvarande där jag bor, men höjs oavbrutet. Finns bara en att välja på. Inte särskilt långt från en fördubbling, utan något som helst mervärde.
Tittat igenom exakt nu. Besiktigade 2020-11-30 och då kostade det 519kr, som även det var höjt från året innan.
Ska jag beställa tid nu, 3 månader senare, kostar det 539 respektive 559kr beroende på tid på dagen. Lördagar kostar 579kr.
 
MultiMan
hlph hlph skrev:
Min känsla är nog inte att det har gått upp så mycket. Just nu betalar jag 3400kr för en 10 år gammal saab 9-3 och 3600 för en 7 år gammal Volvo V70. Båda helförsäkrade och med något tillägg. Jag har haft bil i drygt 20 år mest saab 9-3 och jag tror att försäkringen kanske har gått upp med en knapp tusenlapp. Sen är det ju svårt att jämföra priset, för premien sjunker ju när bilen blir äldre. Sen kan det ju vara så att risken ökar i området man bor och att det gör att premien ökar allt eftersom. Jag bor i Skåne just nu, i en mindre ort. Innan bodde jag i Lund, men det var ingen större skillnad.
Premien sjunker när bilen blir äldre? Aldrig varit med om om jag inte bytt bolag.

För 5 år sedan när Folksam ville fortsätta höja min halvförsäkring på en då 15 år gammal SAAB 9-5 till över 4000kr per år, så sade jag stopp och bytte till Svedea som direkt halverade mina kostnader för i princip exakt samma försäkring. Enda som skiljde var 1000kr högre självrisk på ett av momenten, annars samma. På de dryga 4 åren jag haft Svedea har de bara höjt mycket sparsamt en gång, så jag ligger fortfarande under 150kr per månad.

Är aldrig med i olyckor och bor ute i ödemarken, på egen fastighet.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Besiktning kostar 525kr för närvarande där jag bor, men höjs oavbrutet. Finns bara en att välja på. Inte särskilt långt från en fördubbling, utan något som helst mervärde.
Lite mervärde är det allt. Nu kan man ju oftast få en tid nästa dag. Förr var det mera "ja det finns ju en tid om fem veckor, men du kan ju ringa varje morgon och kolla om vi fått någon avbokning". Dessutom känns dom oftast mer serviceinriktade, inte som förr när man ibland åkte på "sura gubben".

Fast om du bara har en station i närheten så kanske dom är lite mer som förr i brist på konkurrens förstås.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
MultiMan
Ja, det är samma folk och samma station som när jag flyttade hit för 22 år sedan. Aldrig varit problem med tider och de är lika trevliga och hjälpsamma som de alltid varit. Priset säger alltså mycket lite om servicen.
 
G gbgustaf skrev:
Man kan även fundera på vilken försäkringsnivå som är rimlig. På en tio år gammal bil skulle jag överväga att bara ha trafikförsäkringen.
Jag skulle säga halvförsäkring. Det brukar ju av någon anledning skilja väldigt lite mellan trafik och halv så om man byter en skadad ruta med 5-10 års intervall så går det nog ungefär jämt upp och då har man brand och stöld "på köpet".
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Jämför du priser på bilförsäkringar? Det brukar skilja väldigt mycket. Dyrast blir det om man är lojal kund och sitter kvar år efter år med samma försäkringsbolag.

Man kan även fundera på vilken försäkringsnivå som är rimlig. På en tio år gammal bil skulle jag överväga att bara ha trafikförsäkringen.
Att bara jämföra priset och inte innehållet i försäkringen, kan bli dyrt den dagen man behöver använda den. Har själv haft en lite billigare försäkringar på bilen tidigare, men när det blev dax för rutbyte så blev det ca 3000kr dyrare än om jag valt den lite dyrare (ca 500 kr/år extra) försäkring som jag har nu. Men behöver man inte utnyttja försäkringen, spelar det ju ingen roll hur lite den ersätter elker hur hög självrisken är.
Sen enbart trafikförsäkring på en 10 år gammal bil?? Det beror ju på vad det är gör bil och hur den personliga ekonomin ser ut. Som för tex oss, som har en bil som är 10-11 år, som fortfarande är värd ca 40-50 tusen, skulle vi tex krocka med djur, eller köra av vägen, så får vi iaf tillbaka en del av bilens värde, så man kan köpa något annat. Utan helförsäkring så skulle man ju bara ha kastat bort pengarna. Men absolut, åker man omkring i tex en 10,000kr bil så blir det ju inte samma förlust
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.