Hej,
Jag har idag en stor 2:a som jag känner är dåligt planerad gällande planlösningen. Köket är litet och saknar basic saker som diskmaskin då det inte finns plats. Jag har dessutom behov av ett till sovrum så jag planerar att flytta köket till ett annat rum men vill ha ett hum om hur mycket det kan kosta avseende vatten och avlopp utan att ta in någon just nu som tittar på det.

På bilden som jag bifogar så är RÖTT nuvarande kök, GRÖNT dit jag vill flytta det till och BLÅTT grannens kök. Tacksam för allmänna råd också om att flytta kök även om ni inte vet just hur mycket det kan tänkas kosta med VVS arbetet.
 
  • Planritning där nuvarande och planerat kök markerats med rött respektive grönt, och grannkök med blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Tyvärr är det lite som att svara på frågan om hur långt ett snöre är för det beror så väldigt mycket på förutsättningarna i just din bostad typ vilka krav som föreningen ställer, om det går att ansluta till några stammar för vatten och avlopp utan att påverka grannens kök och hur ventilationen fungerar i just den fastigheten.

Kostnaden beror även på hur mycket jobb man gör själv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Tyvärr är det lite som att svara på frågan om hur långt ett snöre är för det beror så väldigt mycket på förutsättningarna i just din bostad typ vilka krav som föreningen ställer, om det går att ansluta till några stammar för vatten och avlopp utan att påverka grannens kök och hur ventilationen fungerar i just den fastigheten.

Kostnaden beror även på hur mycket jobb man gör själv.
Tack!
Ventilationen fungerar med en fläkt på taket så man får bara koppla in fläkt på spjäll. Jag vill ha kolfilterfläkt men har förstått att jag behöver en frånluftskanal i det nya köket då? Jag förstår att det är väldigt svårt att svara på, vill ha som ett hum bara vad det kan tänkas gå på om det ens är ekonomiskt möjligt. Jag kommer inte göra något själv när det gäller vatten, avlopp och ventilation men efterarbetet och själva köket kan jag fixa själv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Tyvärr är det lite som att svara på frågan om hur långt ett snöre är för det beror så väldigt mycket på förutsättningarna i just din bostad typ vilka krav som föreningen ställer, om det går att ansluta till några stammar för vatten och avlopp utan att påverka grannens kök och hur ventilationen fungerar i just den fastigheten.

Kostnaden beror även på hur mycket jobb man gör själv.
jag har begärt in ritningar från stadsbyggnadskontoret för att se hur det ser ut med dragningarna, kan det hjälpa?
 
Det du kan göra själv som en förberedelse, är att försöka lokalisera var stammen går. Troligen i väggen mellan badrum och kök. Ofta finns det någon inspektionslucka i väggen.

och även försöka lista ut var ventilations kanalen går.
Sedan bör du nog låta en lämplig firma ge en grov prisuppskattning. Det finns risk att det vore billigare att köpa en annan lägenhet med ett eller två rum mer.
 
Det är ju en fördel att grannens kök ligger i väggen då finns det ju hopp om att stammar går där, annars är det som sagt lättare att flytta till annan lägenhet.
 
Innan du lägger ner för mycket jobb ska du nog kolla med bostadsrättföreningen/styrelsen hur de ställer sig till en sådan här ganska omfattande ombyggnad.
 
BirgitS
Fansii Fansii skrev:
Jag vill ha kolfilterfläkt men har förstått att jag behöver en frånluftskanal i det nya köket då?
Ja, normalt är det så och det blir lite besvärligt och inte så snyggt att dra det från nya köket bort till nuvarande frånluft i befintligt kök.

Men hur har du tänkt att lösa matplats och soffgrupp sen för att få två sovrum?
Jag funderade på om rummet längst ner med två fönster går att dela av till ett sovrum och en matplats i stället.
 
H hempularen skrev:
Det du kan göra själv som en förberedelse, är att försöka lokalisera var stammen går. Troligen i väggen mellan badrum och kök. Ofta finns det någon inspektionslucka i väggen.

och även försöka lista ut var ventilations kanalen går.
Sedan bör du nog låta en lämplig firma ge en grov prisuppskattning. Det finns risk att det vore billigare att köpa en annan lägenhet med ett eller två rum mer.
Jag har begärt in ritningar från stadsbyggnadskontoret för att se hur det är draget, firma kommer tas in om det är aktuellt såklart detta inlägget var mer för att få en fingervisning om vad det kan tänkas kosta om det ens är lönt att ta in någon
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är ju en fördel att grannens kök ligger i väggen då finns det ju hopp om att stammar går där, annars är det som sagt lättare att flytta till annan lägenhet.
ja jag tänkte också det, vet att grannar högre upp har utformat sitt kök i samma läge, min lgh är på första våningen. Blir denna lösning för dyr eller omöjlig så får jag planera om såklart.
 
K Kontoristen7 skrev:
Innan du lägger ner för mycket jobb ska du nog kolla med bostadsrättföreningen/styrelsen hur de ställer sig till en sådan här ganska omfattande ombyggnad.
de vill ha in ritningar på vad man tänkt göra och hur man ska dra grejerna för att kunna ta ställning till om de godkänner eller inte
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, normalt är det så och det blir lite besvärligt och inte så snyggt att dra det från nya köket bort till nuvarande frånluft i befintligt kök.

Men hur har du tänkt att lösa matplats och soffgrupp sen för att få två sovrum?
Jag funderade på om rummet längst ner med två fönster går att dela av till ett sovrum och en matplats i stället.
jag vill ju helst kunna dra frånluften på annat sätt, tror inte det är realistiskt att dra från nuvarande köket . Här är en ritning om man slår ihop sovrum+matrum då blir gamla vardagsrum och kök sovrum. Denna planlösning är ju optimal för mig men funkar det inte så får jag dela av på annat sätt för vill helst inte sälja.
 
  • Ritning som visar omgjord planlösning med vardagsrum och kök kombinerat till sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Fansii Fansii skrev:
ja jag tänkte också det, vet att grannar högre upp har utformat sitt kök i samma läge, min lgh är på första våningen. Blir denna lösning för dyr eller omöjlig så får jag planera om såklart.
Kan ju vara bra att försöka få kontakt med de grannarna med en lapp i brevlådan.

Fansii Fansii skrev:
Här är en ritning om man slår ihop sovrum+matrum då blir gamla vardagsrum och kök sovrum. Denna planlösning är ju optimal för mig men funkar det inte så får jag dela av på annat sätt för vill helst inte sälja.
Det är ju betydligt billigare i alla fall att inte flytta köket utan bara flytta väggen mellan nuvarande matplats och sovrum ett fönster neråt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju betydligt billigare i alla fall att inte flytta köket utan bara flytta väggen mellan nuvarande matplats och sovrum ett fönster neråt.
Ja absolut och i ”värsta” fall får det bli så men problemet är ju fortfarande att få till ett bra kök på nuvarande plats, känns som det inte blir bra hur jag än vänder och vrider på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.