Skall dra nätverkskabel och montera infällda uttag i ett 60-talshus. Väggarna består av 1/2 tum träfiberskiva + 3/4 tum råspont på båda sidor om 1 1/2 tums reglar, dvs totalt drygt 30mm tjockt "skivlager".
Har sett ROT dosor avsedda för skivväggar, som sägs klara dubbelgips, dvs 26mm.
Någon som vet om det finns ROT dosor som passar till mina väggar?
Jag vill ha en enkel lösning utan att behöva riva väggar, tapetsera etc. Kabeldragning fixar jag bakom lister, i garderober etc.
 
Gör det någonting om dosan slutar fyra-fem millimeter innanför kanten?
 
Vet ej om det spelar någon roll om dosan slutar innanför kanten - har aldrig monterat dosor förut... men om dosan går att fästa i väggen, och uttagen går att skruva fast i dosan så skall det väl vara ok? Ett problem kan vara att träfiberskivan som ligger ytterst är mycket mjuk.
 
Förresten, det finns ju dosor med en gängad (justerbar) infästningsring, som klarar upp till trippelgips, eller dubbelgips plus kakel.
 
ROT dosor (de jag sett) fungerar ju så att man gör en hålsåg av lämplig diameter (68mm) har jag för mig. På dosan finns det 2 "vingar " som fälls ut när man börjar skruva på fästskruvarna. Vingarna sittter på ca 30mm djup från framsidan. När man sedan spänner fästskruvaran så dras vingarna framåt och klämmer fast dosan mo baksidan av skivan.

I ditt fall så kommer det ju inte att finnas någon fri luft för vingaran att fällas ut i de kommer ju någonstans mitt i råsponten (för jag antar att träfiberskivan sitter ytterst?).

Det du borde kunna göra är att efter att ha hålsågat försöka fräsa urtag inne i hålet på ca 30mm djup. jag vet inte riktigt hur det verktyget skulle behöva vara beskaffat.

Alternativt är ju att du helt sonika kör några skruv snett in genom sidan på dosan innifrån dosan. Det skulle inte vara tillåtet om det vore 230V installation, men du skall ju bara köra nätverk, då behöver du inte bry dig om sådana regler. Jag kan tänka mig att det kan vara lite småknepigt att hitta en hålsåg som kan såga så djupt. jag har själv satt in en antenndosa i ett rum med massiva träväggar. Då körde jag hålsågen så djupt det gick, och tog resten först med stämjärn, därefter med stora träborrar och stämjärn. Jag tog till skruv innifrån dosan, det var som sagt bara för TV antennen.
 
Den ROT dosa jag håller i en Ed-Wa EDM (SELGA) där sågar man med en vanlig 74 mm hålsåg och "vingarna" klarar drygt 40 mm tjock vägg. Apparatdosor är tänkta att vara 70 mm invändigt och då blir hålsågen lite större.

Har man massiv vägg (tmmer) så brukar det räcka att köra hålsågen i botten och stämma ur biten, en vanlig dosa har samma djup som hålsågen. Skär bort alla fästöron och röranslutningar så passar dosan i hålet. Anslutningar görs snett genom väggen in i dosan eller genom botten ut på andra sidan. Spika i botten med pappnubb.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Den ROT dosa jag håller i en Ed-Wa EDM (SELGA) där sågar man med en vanlig 74 mm hålsåg och "vingarna" klarar drygt 40 mm tjock vägg. Apparatdosor är tänkta att vara 70 mm invändigt och då blir hålsågen lite större.

Har man massiv vägg (tmmer) så brukar det räcka att köra hålsågen i botten och stämma ur biten, en vanlig dosa har samma djup som hålsågen. Skär bort alla fästöron och röranslutningar så passar dosan i hålet. Anslutningar görs snett genom väggen in i dosan eller genom botten ut på andra sidan. Spika i botten med pappnubb.

Prototypen

Fast denna typ av fastsättning är inte godkänd om man har starkström i dosan... Men svagström så fungerar det utmärkt...
 
el_richard skrev:
Fast denna typ av fastsättning är inte godkänd om man har starkström i dosan... Men svagström så fungerar det utmärkt...
Men klipp till en skiva av isolermaterial (plast) och tryck fast i botten av dosan så är spiken isolerad.

Prototypen
 
Sådana egna uppfinningar bör man inte hålla på med som hempulare (alltså att förbättra isolationen med egna plastbitar inne i dosorna).

Men nu var det ju inget problem efterssom detta handlar om nätverk.

Skulle det handlat om 230V så får man nog ta till metoden som jag beskrev högre upp, att fräsa urtag för "vingarna" en bit in i hålet, eller möjligen lite PL400.
 
Tror också mer på pl400 metoden då den typgodkända dosan då bevaras
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.