O
Hej!

Jag ska börja spackla gipsskivor som jag fått hjälp med att sätta upp. Såg nu att en gipsskiva fasas/skarvas jämnt (se bild). Jag har föröskt se om den går att trycka in mer, eller skruvas in mer. Men det riskerar att spräcka skivan.

Ska jag helt enkelt "bara spackla och försöka få det jämnt?
 
  • Närbild på fasade kanter hos gipsskivor med ett litet mellanrum och skruvar mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser konstigt ut. Vad har du under? Är det ojämnt så bör det ju rättas till innan spackling.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
Man kommer helt klart se på väggen sen att det är en bula där, men allt beror självklart på hur noga man vill ha det.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
Det är en vanlig regel bakom. Kan den vara för bred? Eller vad tror ni? Den andra skivan sitter bra mot regeln.
 
Hade nog skruvat ner skivan och kollat vad som hänt, det är ju nåt som knasar.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
O
Stefan N Stefan N skrev:
Hade nog skruvat ner skivan och kollat vad som hänt, det är ju nåt som knasar.
behöver jag en ny skiva eller är det bara att skriva nya skruvar och sedan spackla igen hålen från de gamla skruvarna?
 
Du kan återanvända. Dra dock inte skruvarna så hårt att du spräcker pappen.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
Stefan N Stefan N skrev:
Du kan återanvända. Dra dock inte skruvarna så hårt att du spräcker pappen.
Tack, då ska jag prova detta.

jag antar att regeln är att fasningen i försänkningen mellan två gipsskivor ska vara exakt jämn. Eller får de diffa någon/några mm i nivå? Huset är 50 år gammalt, så att allt ska vara exakt jämnt på mm överallt är kanske svårt?
 
O
Jag tog bort skruvar så vi kunde komma åt och se varför den böjer sig utåt upptill. Och det verkar som att regeln den sitter på trycker ut gipsskivan.

Min tanke är att om man tar ner gipsskivan, öppnar upp byggfoliet (det är en yttervägg) och hyvlar/sandpapprar ner regeln något så att gipsskivan sedan ligger rakare tryckt mot väggen.

Sedan lappar jag plasten runt hålet jag gör med byggfolietejp. Eller vad tror ni?

har försökt trycka bäst jag kan. Men det är vänster övre hörn på gipsskivan som inte lägger sig jämnt med gipsskivan till vänster.
 
Redigerat:
O
Fast när jag tänker efter så tror jag att de gamla gipsskivorna satt platt mot den väggen.. jag minns ingen bula där..
 
Lite mer bilder, gärna när du håller en rätkäpp över skarven så man ser hur mycket det handlar om?
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
Stefan N Stefan N skrev:
Lite mer bilder, gärna när du håller en rätkäpp över skarven så man ser hur mycket det handlar om?
Det är bara övre vänstra sidan av skivan. Men som sagt, skivan till vänster om denna buktar inte ut.
Finns det någon möjlighet att skivan är för bred?
 
  • Måttband visar dimension på övre vänstra sidan av en byggskiva som buktar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du lägger på en regel på den högra skivan och knackar lite med en hammare på den så den går in?
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
Stefan N Stefan N skrev:
Om du lägger på en regel på den högra skivan och knackar lite med en hammare på den så den går in?
Nej den går inte in. Nu har jag tagit bort skivan och det känns som det är regeln som är vriden. Väldigt svårt att få på bild dock. Men när jag drar vattenpasset längs regeln flyttar sig bubblan.

Ska jag ta ner den skivan till vänster också? öppna upp byggfoliet och slipa ner regeln?
 
Redigerat:
O order66 skrev:
Nej den går inte in. Nu har jag tagit bort skivan och det känns som det är regeln som är vriden. Väldigt svårt att få på bild dock. Men när jag drar vattenpasset längs regeln flyttar sig bubblan.

Ska jag ta ner den skivan till vänster också? öppna upp byggfoliet och slipa ner regeln?
Alternativet som förmodligen kommer gå snabbare, skär upp plasten så att du kan tejpa den tät igen och byt ut regeln mot en som är rak så slipper du stå och slipa ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.