Hej alla eleketriker!

Jag har renoverat mitt kök och innan fanns en gammal ugn/spis med kablar som är svart,vitt och röd med arean 4, och på säkringen står detta "C 20 , 230/400v".

Nu undrar jag vad är bästa alternativet att installera en separat ugn och häll istället för en ugn/spis?

Jag har ringt olika elföretag och de flesta har svarat olika på förslag men jag vill ändå vara på säkra sidan och anlita en elektriker som jag vet vad han ska göra, ena elektriker sa att han måste dra nya kablar och den andra sa att man kan dela på kablarna?

Vad är sant och bästa alternativet?
Kan man inte bara ta Rotuttaget och koppla till de tre kablar som redan finns?
bifogar ett par bilder

Med vänliga hälsningar
Leo
 
  • Eluttag och säkringsdosor med texten "C 20, 230/400v" som ska anpassas för köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller gamla elektriska kablar av svart, vitt och röd färg i en öppen installationsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar och gruppöversikt, varning för funktionstest av jordfelsbrytaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kevin Benamore
  • Laddar…
Den kombination med perilex- och schukouttag du har på bild kan inte användas då dessa uttag bara är klassade för 16 A. Enklast är att koppla in häll och ugn fast i den dosa du har i väggen. Men det bör göras av någon med erfarenhet då dessa gamla plintar kan fallera och du vill inte ha glapp där med de strömmar som är aktuella här.

Man kan också tänka sig Norwesco's enfasuttag (2 st) om de skulle erbjuda nån fördel.

 
  • Gilla
Leo2020
  • Laddar…
Dra nya kablar till ett 3-fas perilexuttag, första bilden, går inte eftersom det bara finns en fas i din elcentral.
 
  • Gilla
Leo2020
  • Laddar…
"Enklast är att koppla in häll och ugn fast i den dosa du har i väggen. "

Kan man verkligen koppla in häll och ugnen i den befintliga dosan ? jag är inte så insatt i elinstalation men måste man inte ha minst två separata faser, en till ugn och en (två faser) till hällen?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Dra nya kablar till ett 3-fas perilexuttag, första bilden, går inte eftersom det bara finns en fas i din elcentral.
Ja jag tänker faktisk detsamma , :)
 
L Leo2020 skrev:
Ja jag tänker faktisk detsamma , :)
Men du har ju en 1-fas lägenhet så perilex är ju bara att glömma. Dra en 3g2.5 till ugnen och koppla hällen till den gamla spisanslutningen
 
  • Gilla
Leo2020
  • Laddar…
Jag skulle inte rekommendera en separat grupp till ugnen då det bara ökar risken för att bränna mätarsäkringen i källaren, så det tillför ingenting då ugn och häll ändå inte kan köras för fullt samtidigt
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle inte rekommendera en separat grupp till ugnen då det bara ökar risken för att bränna mätarsäkringen i källaren, så det tillför ingenting då ugn och häll ändå inte kan köras för fullt samtidigt

Är ju dock ganska skönt med en stickpropp på ugnen än att man kopplar in den i en dosa.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle inte rekommendera en separat grupp till ugnen då det bara ökar risken för att bränna mätarsäkringen i källaren, så det tillför ingenting då ugn och häll ändå inte kan köras för fullt samtidigt
Har pratat med en elföretag som ska komma idag och enligt de så går det att ha båda i den gamla eftersom det är 20A och 4mm samt båda ugnen och hällen blir placerat på samma plats så det borde gå,
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L Leo2020 skrev:
Har pratat med en elföretag som ska komma idag och enligt de så går det att ha båda i den gamla eftersom det är 20A och 4mm samt båda ugnen och hällen blir placerat på samma plats så det borde gå,

Hur blev det? Bild?
 
G GoGetLost skrev:
Hur blev det? Bild?
Skickar imorgon, det blev bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.