Jag lånade (hyrde) provtryckningspump av en forummedlem istället, det blev billigare och jag fick ha den i lugn och ro i några dagar. Jag vet dock inte om @Snabelhund är intresserad av att låna ut till alla och envar, men fråga går ju alltid.
 
För egen del tänker jag att det är skitsamma om jag trycker med 6 eller 8,6bar. Rörens täthet ser man när man sänker trycket och kopplingarna finns alla på ett ställe i mitt fall och i ett vattensäkert utrymme.

För tappvatten är det kanske lite mer noga.
 
Nu har jag ju bara själv provtryckt golvvärmesystem, och jag har aldrig sett att rörmokare som varit här provtryckt (annat än att släppa på det normala vattentrycket igen) i tappvattensystemet heller - är det vanligt, annat än kanske vid nybyggnad?

Säg att en rörmokare sätter in en vattenutkastare, byter en WC-stol eller en blandare - brukar de provtrycka med 10-15 bar då? Var gör de ens det - tappvattensystemet brukar väl inte ha någon koppling för att koppla in en provtryckningspump? (Möjligen om man har en fördelare då, men det har inte jag).
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag lånade (hyrde) provtryckningspump av en forummedlem istället, det blev billigare och jag fick ha den i lugn och ro i några dagar. Jag vet dock inte om @Snabelhund är intresserad av att låna ut till alla och envar, men fråga går ju alltid.
Bara att hojta om nån behöver låna en provtryckningspump i sthlms området. Är färdigtryckt för tillfället hos mig.
 
  • Gilla
jayal1972 och 3 till
  • Laddar…
I mitt badrumsbygge provtryckte jag med 4.2bar som jag fick ut från kranen. Byggde ihop en ”testanordning”. Använde avluftningsventil på ändsidan för att få ut luften.

Testar ett rör i taget och trycket var stabilt i ett par timmar, mest för att säkerställa att jag inte dragit in en skruv av misstag.

Ska provtrycka golvvärmen innan gjutning på samma sätt.

Testanordning med tryckmätare och blå slang för provtryckning av badrumsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Testanordning för provtryckning av rör med avluftningsventil och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KPL och 3 till
  • Laddar…
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...rothenberger-rp-30-provtryckningspump-tt10329

Överkomligt pris. Men hur gör man om man har ett tomt rörsystem som man vill prova innan man fyller det med vatten? Tex kolla om man hittat alla frostsprängningar...

I mitt fall är jag orolig för varmvattenberedaren, så jag har inget kranvatten att tillgå heller. Hur testar jag den smidigast (om det är avbrott dricksvatten/värme)
 
M -MH- skrev:
[länk]

Överkomligt pris. Men hur gör man om man har ett tomt rörsystem som man vill prova innan man fyller det med vatten? Tex kolla om man hittat alla frostsprängningar...

I mitt fall är jag orolig för varmvattenberedaren, så jag har inget kranvatten att tillgå heller. Hur testar jag den smidigast (om det är avbrott dricksvatten/värme)
Det är en luftpump förstår jag det som, så du provtrycker med luft innan systemet är fyllt.
 
Rothenbergerpumpen provtrycker med vatten, inte luft. Man häller vatten i den röda baljan och pumpar tills det är rätt tryck.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Man gör ju bäst i att provtrycka enligt anvisning, är det dessutom nybygge så ska det ju protokollföras till kommunen.
Vi tryckte värmen med både luft och vatten samtidigt.
Först fyllde vi upp med vatten (3,5Bar gav det kommunala) sen stängde vi ventilen och anslöt tryckluften, öppnade tryckluftventilen tills manometern visade 8,6bar.

Det är ju en fördel att köra i lite luft innan vatten, och lyssna efter läckor, så slipper man torka upp om/där det läcker.

Såhär såg kopplingen ut.

En samling rörkopplingar med ventiler och en manometer visande tryck, används för att trycktesta en värmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tappvattnet som ska tryckas med 14,3bar får man hyra pump till, för iaf vår tryckluft orkar inte upp så högt.
 
  • Gilla
KPL
  • Laddar…
Fick en rulle pexrör av en kompis många år sedan.
Tänkte nu använda den. Vore bra att se att den håller tätt först. Det funkar inte bara blåsa i den?
Är det en regelrätt tryckning som gäller?

Den är ca 20 m
 
B byggeskafram skrev:
Fick en rulle pexrör av en kompis många år sedan.
Tänkte nu använda den. Vore bra att se att den håller tätt först. Det funkar inte bara blåsa i den?
Är det en regelrätt tryckning som gäller?

Den är ca 20 m
Blåsa med munnen kommer du ingen vart med.
Tryckluft funkar, men det är inte optimalt om det skulle bli ett brott på slangen.
Vatten är bäst, eller en kombination.
 
anders07 anders07 skrev:
Jag kopplade in alla rör i fördelaren och provtryckte alla på en gång med en fotpump och en manometer. Lät trycket stabilisera under några timmar (rören sväller lite). Jag har för mig att jag hade 1,5bar.
Jag fixade kopplingen för fotpumpen med en bilventil, Gardena slang och rörklämma...
Har du ngn bild? Gardena slang över pex rör? Men hur löste du bilventil till Gardena slang?
 
S Snabelhund skrev:
Bara att hojta om nån behöver låna en provtryckningspump i sthlms området. Är färdigtryckt för tillfället hos mig.
Finns det möjlighet att låna den över påskhelgen så skulle det uppskattas otroligt mycket Mvh Mikael
 
  • Gilla
byggeskafram
  • Laddar…
Det går bra, när vill du komma och hämta den?
 
  • Gilla
byggeskafram
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.