Hej!

Tråden riktar sig till Er som disponerar handcirkelsåg och fräsmaskin.
Vi vet alla hur användbar en bänkcirkelsåg är, närmast för finlir, och varför inte bygga en själv, de färdiga är ju tyvärr dyra.

pic00181vo2.jpg

Jag började med att rita av sågen på ett lackerat hyllplan. De flesta fabrikaten kan säkert användas. Fräste sedan ner c:a 5 mm och såg till att sågen passade ganska exakt. God passform gör, att jag senare aldrig behöver tänka på sågens placering.

pic00182ki0.jpg

Sågen på plats. Montering med genomgående, försänkta skruvar, vållade inget större bekymmer.

pic00186vx7.jpg

På rätt köl med en måttanpassad bit hyllplan. Under planet en ram och 4 ben.

pic00184fj0.jpg

Kapanhåll tillverkat av plattstål, en bit plywood och ett par skruv.

Klyvanhåll utgörs av en ribba och två snabbtvingar.

Beakta att klingan kan sänkas för spårskärning.

Efter godkänd provkörning och ett belåtet leende gav jag sågen till min husrenoverande svärson.

per
 
Du har glömt "hajfenan" bakom klingan. Den är ett måste.

Schysst som fasen annars. :)
 
Det är upp till var och en att bygga vidare efter egna ideer. Åtkomlig strömbrytare, klyvkniv, skydd m.m.

per
 
Bra idé! Detta skulle jag nog kunna ha en hel del nytta av själv.

Fundering:
På min cirkelsåg finns (av säkerhetsskäl?) ingen låsknapp på strömbrytaren. Hur slår du av och på sågen? Tejpar du fast strömbrytaren och drar i och ur kontakten i väggen, eller får frugan såga när du sitter under bordet? :)


Hmm... såg att bordet var ganska litet så det kanske är svårt att sitta under det... så desto större anledning att fråga då.
 
Hej!

Förmodligen kan man inte låsa strömbrytaren i läge ON på någon såg.

Om den gula sågen får tillbringa resten av sitt liv under bordet kommer jag att koppla strömmen förbi sågens egen brytare i handtaget och komplettera med en välplacerad nödstopp/nollspänningsbrytare. Och låsa fast sågen.

Och, om den alternativt skall kunna användas som handsåg, får jag, då den är monterad i bordet, låsa strömbrytaren med exempelvis ett buntband. ON/OFF- koppling kan då ske med strömbrytare monterad på kort skarvkabel. Av säkerhetsskäl kan sågen inte avlägsnas förrän nämnda buntband klipps av, och lösningen på det problemet är att låta buntbandet gå igenom en liten kedjelänk hos fast monterad kedja på bordets undersida.

Kanske blir det något annat alternativ när jag tar mig an uppgiften.

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.