Hej!
Jag är HELT ny på detta och står i valet o kvalet om jag ska göra detta själv eller anlita någon för det. Behöver lite guidning i hur svårt det kan vara och om det är värt att prova själv :)

vi vill bygga trall längst med hela vår entré. Där jag har markerat med gult.

Hur komplicerat arbete är detta?
Kan byggvaruhusen hjälpa mig eller kan man köpa en guide någonstans?
går det bygga på stenplattorna?

jag är rätt händig o tänker att det inte borde vara så svårt, men vet inte riktigt vart jag ska börja.

om det går att bygga rakt på stenplattorna, kan vi göra detta nu snart? Även om det är någon minusgrad ute på natten...

Alla tips och råd är välkomna!
 
  • Entré med stenplattor där användaren markerat med gult för att bygga trall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Entré med stenplattor markerade med gult där användaren vill bygga trall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
S Sofie_parhus_2020 skrev:
Hej!
Jag är HELT ny på detta och står i valet o kvalet om jag ska göra detta själv eller anlita någon för det. Behöver lite guidning i hur svårt det kan vara och om det är värt att prova själv :)

vi vill bygga trall längst med hela vår entré. Där jag har markerat med gult.

Hur komplicerat arbete är detta?
Kan byggvaruhusen hjälpa mig eller kan man köpa en guide någonstans?
går det bygga på stenplattorna?

jag är rätt händig o tänker att det inte borde vara så svårt, men vet inte riktigt vart jag ska börja.

om det går att bygga rakt på stenplattorna, kan vi göra detta nu snart? Även om det är någon minusgrad ute på natten...

Alla tips och råd är välkomna!
Hej!

Detta grejar du själv på en helg om du är lite händig.
Visst går det att bygga på stenplattor, använd ev lite syllpapp mellan sten och trä för att undvika röta/fukttransport.

Gällande nivåskillnad på stenplattorna så kan du enkelt kompensera detta genom olika längd på reglarna ner i plattorna.

Kika lite på denna länk, den kan hjälpa dig att förstå ungefär vad du behöver tänka på.

https://www.beijerbygg.se/privat/trallvaljaren
 
  • Gilla
Sofie_parhus_2020
  • Laddar…
Ja det där fixar du själv!

Lägg ut reglar vinkelrätt ut från huset, 45x90 eller den dimensionen som du får in på höjden.
Lägg under syllpapp eller distanser av plast för att få reglarna i våg.
Skruva trallen, klart!
 
  • Gilla
Sofie_parhus_2020
  • Laddar…
Det där fixar du nog lätt själv. Jag byggde min första altan utan erfarenhet för c:a 10 år sen, den funkar fint fortfarande! Tänk på att inte bygga för högt bara så att dörren inte går att öppna :)
 
  • Gilla
  • Haha
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Tack för era tips :D Syllpapp hade jag inte koll på, så det ska jag ta med mig.

Med dessa svar (och andra privata svar) känner jag att jag absolut ska testa att göra detta själv :)
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Trall kan bli djävulskt halt på vintern, så försök håll den under tak.

Lycka till.

/W
 
  • Gilla
Sofie_parhus_2020
  • Laddar…
Något som kommit upp. Jag vill ju gärna ha trallen över dagvattenbrunnen, där nivåskillnaden går i plattorna. Tips på smidig lösning vid brunnen?
 
  • Ingångsparti med röd dörr, dagvattenbrunn och trall vid nivåskillnad i stenläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Trall kan bli djävulskt halt på vintern, så försök håll den under tak.

Lycka till.

/W

Tack för tips ☺️ Vi har balkong över entrén och har tänkt sätta upp ett skydd/plasttak där (Grannen har en bra lösning vi tänkte kopiera)
 
useless useless skrev:
Svårt att se i bilden hur mycket plats det finns att bygga på, men går det att lägga bjälklaget på såna här så är det avvägt och klart på nolltid:
[länk]


[bild]
Dessa har jag inte sett tidigare :) Tack för tips!
 
Nyfiken på hur det blev. Några bilder? :)
 
  • Gilla
Sofie_parhus_2020
  • Laddar…
Omonterad trädäck med lösa trallbrädor vid husvägg och brunnslock, med en oskruvad bräda och skruvpaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omonterad trätrall framför en röd dörr, med en synlig brunnslock nära en planerad lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

NU så trallen är ej fastskruvad än och behöver åka o köpa en till bräda trall, men hoppas vara helt klar innan veckan är slut.
ovanför brunnen blir det en lucka så man kan öppna o komma åt.
 
  • Gilla
JFree
  • Laddar…
Nu blev det klart! Tog en halv dag för två pers (2 tjejer som sällan men gärna bygger saker) + 2-3 timmar för en av oss att göra klart det sista.

Lägligt nog trampade mannen igenom en bräda på baksidans altan så nu har jag äntligen fått med honom att vi behöver byta trallbrädorna där. Får bli en ny tråd om det :)

Nybyggd träaltan utanför hus med bänk, gröna växter och ett par solglasögon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trappa av träplankor vid en röd dörr, projektslut efter en halv dags arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt trätrall på en altan, komplett med skruvar och i anslutning till en vit husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd trätrall på altan med svart bänk längs väggen, visar avslutat DIY-byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders_Tranås och 7 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.