Jag skissar på en tillbyggnad på mitt hus, där måtten kommer bli ca 10 m långt och ca 5,20 brett. Går det räkna ut hur mycket full takhöjd jag får? Och, hur krångligt (alltså kostsamt) blir det att bygga ett sadeltak i vinkel? Är sådan konstruktion förknippat med typiska risker av något slag? Tar tacksamt emot alla era tankar/erfarenheter!
 
F femme68 skrev:
Jag skissar på en tillbyggnad på mitt hus, där måtten kommer bli ca 10 m långt och ca 5,20 brett. Går det räkna ut hur mycket full takhöjd jag får? Och, hur krångligt (alltså kostsamt) blir det att bygga ett sadeltak i vinkel? Är sådan konstruktion förknippat med typiska risker av något slag? Tar tacksamt emot alla era tankar/erfarenheter!
Utifrån takvinkel och huskroppens bredd går det att räkna ut hur mycket fullhöjd det blir.

Det är ingen riskkonstruktion rätt utfört.
 
  • Gilla
femme68
  • Laddar…
Tack för svar! Hm, vet ej takvinkel, behöver få tag i någon som kan rita. Arkitekter växer inte på träd tydligen . Men bra att det inte är någon riskkonstruktion!
larsbj larsbj skrev:
Utifrån takvinkel och huskroppens bredd går det att räkna ut hur mycket fullhöjd det blir.

Det är ingen riskkonstruktion rätt utfört.
k
 
F femme68 skrev:
Tack för svar! Hm, vet ej takvinkel, behöver få tag i någon som kan rita. Arkitekter växer inte på träd tydligen . Men bra att det inte är någon riskkonstruktion!

k
Har du ritningar / bilder på huset ? så går det ju att få någorlunda uppfattning iaf
 
larsbj larsbj skrev:
Har du ritningar / bilder på huset ? så går det ju att få någorlunda uppfattning iaf
Nej, jag har inte fått tag i nån arkitekt ännu, utan har bara skissat själv på en planlösning inne på undervåningen, för den vill jag ha på ett särskilt sätt, men så tänker jag att jag gärna vill ha en övervåning/sovloft på övervåningen vilket det är på huset idag, med den skillnaden att jag vill bryta taket åt andra hållet så huset byggs i vinkel. Alltså förlänga huset och dra det framåt i nybyggnaden. Har bara kikat på bilder hur mitt hus kan komma att se ut, men kan inte rita själv, och letar nu någon som kan ta sig att att rita. Pratat med snickare- men han vill ha ritningar. Så, det blir till att hitta en arkitekt, men då det kommer kosta massor tänkte jag att jag först själv vill förstå på ett hum hur huset blir på ovanvåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.