Hej! vi skall tilläggsisolera vinden då slutningarna på taket helt saknar isolering. Det platta mitt på har spån som isolering medan sidorna har ingenting.
Gaveln på huset har små fönster på bägge sidor som är öppna med nät ist för glas. Det är för ventilationen har man sagt mig. Det kommer en byggarvän och hjälper mig att isolera vinden, eldar med pellets idag och all värme kliver rakt upp till kråkorna. Är det något jag behöver tänka på eller veta om när det gäller just sådan tak med öppna fönster så?
 
  • Suddig bild av ett husgavel med små fönster och balkong, i skymningen, relaterat till isoleringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska du isolera taket? Man brukar isolera mellan översta våningen och vinden, ”det platta”, som du säger. men där är det ju isolerat.

helt meningslöst, det du ska göra. Du har ju dessutom öppet ut genom nätet. Risken är att du täpper till takfotsventilationen.
 
Låter bra att du skall konvertera till varmvind. Nu har du ju inte mkt till isolering och om du skulle panga på med isolering i mellanbjälklaget i ett gammalt hus som en gång haft varm murstock ,men antagligen inte längre, riskerar du att få en kallare vind med hög risk för ökad fukt och mögel som resultat.
Om du sätter luftspalt och isolerar mot taket så bör du också stoppa in mätning av ngt slag på vinden. Då skulle jag jag sätta tillbaka de gamla fönstren. Hittar du dem inte kan du låta nytillverka dessa eller på annat sätt sätta igen. Sen mäterneu och ser hur fukten och temp ser ut över året, kommer sannolikt bli bättre.
 
Redigerat:
Hur tjockt med spån ligger där idag? Möjligen kan det vara en ide att lägga på mer spån och minska ventilationen genom gluggarna för att få en bra balans och inte iskallt på vinden.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hej.
Jag har tänkt på det där med... värmen som nu värmer upp vinden försvinner. Men inte helt.
jag eldar ändå med pellets och det går upp för samma murstock som den öppna spisen. Den öppna spisen är i bruk. Det är på det varma halvåret varken pellets eller öppna spisen använda lika frekvent.

Om jag stänger igen med fönster då behöver jag skapa en ny ventilation eller hur?
i första hand är det bara den oisolerade delen jag hade tänkt isolera nu. Där spånet ligger hade jag inte tänkt göra så mycket åt just nu. Tänker att det kan vara klokt att täppa igen läckan och låta det stå en säsong och se hur det håller. Kan vara att spånet ger tillräcklig värmeläckage och isolering för vindens hälsa... kanske är helt tokigt tänkt.
G guggen skrev:
Låter bra att du skall konvertera till varmvind. Nu har du ju inte mkt till isolering och om du skulle panga på med isolering i mellanbjälklaget i ett gammalt hus som en gång haft varm murstock ,men antagligen inte längre, riskerar du att få en kallare vind med hög risk för ökad fukt och mögel som resultat.
Om du sätter luftspalt och isolerar mot taket så bör du också stoppa in mätning av ngt slag på vinden. Då skulle jag jag sätta tillbaka de gamla fönstren. Hittar du dem inte kan du låta nytillverka dessa eller på annat sätt sätta igen. Sen mäterneu och ser hur fukten och temp ser ut över året, kommer sannolikt bli bättre.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hej!
Vet faktiskt inte hur tjockt med spån det ligger, det får jag allt mäta. Skall upp idag och ”spåna” lite.
Ja det kan ju vara ett sätt...

Kalldraget här är enormt. Det visade på 19 grader men fingrarna frös sig kalla och sängen var mycket kall mot väggen. Så luften drar sig helt klart från väggarna någonstans. Man vill ju inte stoppa upp det helt för så blir huset sjukt på andra vis.
Tack, jag skall tänka på saken.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur tjockt med spån ligger där idag? Möjligen kan det vara en ide att lägga på mer spån och minska ventilationen genom gluggarna för att få en bra balans och inte iskallt på vinden.
 
Ventilerna är inget problem, för du ska inte isolera mot taket utan på vindsgolvet. Det svåra är att du egentligen skulle behöva isolera i snedtaken men samtidigt ha kvar en luftspalt. Det är mycket troligt att spånet där sjunkit ihop med åren. Om det finns en fungerande luftspalt kan det eventuellt gå att fylla på med lösull.

Samma sak i väggarna, kan vara ihopsjunket spån där också.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
hej.
Därför att den där sneda biten som är utan isolering är inte utanför boytan. Det är taket till rummen längsmed husets långsidor. Alltså mitten där spånet ligger är det ju bra. Det är ytterväggar och det taket som är kallt. Finns ingen isolering i rummen heller.
det är eternitplattor, trä, några glesa strån av något slag. Lite lera och lite nät... sedan kommer innerväggen som ofta är masonitskivor. Det är allt som är husets yttervägg. På det är det vinden med bara en luftficka... gick 3 pallar pellets på 10 minusgrader.
Därför skall någonting göras åt saken. :)
M Masthugg skrev:
Varför ska du isolera taket? Man brukar isolera mellan översta våningen och vinden, ”det platta”, som du säger. men där är det ju isolerat.

helt meningslöst, det du ska göra. Du har ju dessutom öppet ut genom nätet. Risken är att du täpper till takfotsventilationen.
 
ja men precis... vindsgolvet och inte taket. Så blir det begripligt vad jag pratar om, tack Anna! :)

Har det funnits spån är det puts väck sedan mycket länge. Ja en luftficka behövs ju och det är bra med utrymme så jag måste inte fylla på tjockt. Dessutom är det jag bra att kunna kika där och se efter läckor etc.

kan vara att allt spån ligger på nedervåningen. ^_^ men där var det kallt som f
Anna_H Anna_H skrev:
Ventilerna är inget problem, för du ska inte isolera mot taket utan på vindsgolvet. Det svåra är att du egentligen skulle behöva isolera i snedtaken men samtidigt ha kvar en luftspalt. Det är mycket troligt att spånet där sjunkit ihop med åren. Om det finns en fungerande luftspalt kan det eventuellt gå att fylla på med lösull.

Samma sak i väggarna, kan vara ihopsjunket spån där också.
 
Jag tänker att en bra framtidsplan är att plocka bort eterniten och se hur det ser ut under. Om det är dålig eller ingen gammal fasad därunder är det läge att ta bort allt och fylla på med rejält med ny isolering och ny fasad. Man kan ta en vägg i taget och börja med den där sovrummet är.
 
Ja det är helt klart en bra framtidsplan. Det här huset är eftersatt på alla möjliga sätt. Det har dessutom läckt från en takpanna under lång tid så den framtidsplanen är inte så långt borta. Rummet med fuktskadan har fått takpannan pålagd och torkat upp men rummet måste rivas upp och totalt renoveras från insidan ut. Det blir hela den sektionen som får ses över.

det enda som är bra här är att det är en gammal butik med stålbalkar i butikens del.
 
Snetaken brukar vara spånfyllda med möjlighet att fylla på uppifrån vinden. Ingen luftspalt men tunn isolering.

Att väggarna bara är plankväggar är så det ofta var. Leran isolerar nog lite också.

Att ha en bra uppvärmning i form av värmepump (pellets är väl iofs hyfsat billigt) tror jag gör mer för kostnaden än att försöka isolera bort det, men ska ni isolera är det nog just taket som är ekonomiskt att sikta på.

Fönster brukar också komma upp. Är tätningslister hela så är det nog lika där, det lönar sig nästan aldrig att byta fönster (förutom att det ofta förtar kulturvärdet och etetiken).

- fixa så att inte isolering saknas på vinden, använd tex cellulosa - inte glas/stenull
- se över alla tätningslister i dörrar och fönster
- skaffa en luft-luft värmepump

Ibland är ju fasaden under eterniten jättefin, då känns det synd att riva och isolera. Är den slut så kan det ju vara en väg framåt, men det ändrar utseendet ganska mycket. Om ni bara bygger på max 45mm så kan det nog ändå se rätt ok ut. Många säger att det viktigaste är att huset är vindtätt. När det är -15 blir det förstås kallt utan isolering, men största delen av säsongen är det luftläckage och vind som kyler ned mest... Och att värmen strömmar uppåt (genom vinden). Inte väggarna.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Ahh, jag trodde du ville göra en varmvindskonvertering. Men jag skulle som @JohanLun påpekar kolla ordentligt efter lösa brädor, de kan också sitta fast ngt, där man kan fylla på spån eller annat hygroskopiskt isolerings material. Jag har sådana på de flesta ställen på vindar både på hus och uthus.
Så länge du eldar och håller murstocken varm så kommer sannolikt inte förhållanden ändra på vinden, men skaffar du ll pump och slutar elda bör du nog ändå fundera på varmvind. Men, skaffa en temp och hygrometer och mät förhållandena uppe på vinden. Finns en uppsjö som är billiga och bra.
Lycka till med spån-lucke-sökandet!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.