Var nere i krypgrunden och gjorde en tråkig upptäckt igår. Det är så att avloppsröret från köket läcker lite. Det har iaf droppat lite rostigt vatten på plasten som ligger på marken. Ser dock inte ut att läcka något när man spolar vatten.
Så jag undrar lite. Hur akut är det att fixa detta? Det rinner ju som sagt inte ut vatten... Är det något jag kan fixa själv tro? Är ganska händig, men är helt grön när det gäller avlopp. Räcker det att byta bara röret som läcker sålänge?
Om jag anlitar en rörmokare, vad kan det tänkas gå på att fixa det då?

Bifogar en bild med.

http://web.telia.com/~u61119883/Bild 004.jpg
 
Ja, det räcker att byta den bit som läcker just nu, och det borde du kunna fixa själv om du är lite händig. Men man kan ju fråga sig i vilket skick stammarna är om de läcker. Kan du se var vattnet kommer ifrån, är det i en skarv eller läcker det mitt på röret..?
 
jon_h skrev:
Ja, det räcker att byta den bit som läcker just nu, och det borde du kunna fixa själv om du är lite händig. Men man kan ju fråga sig i vilket skick stammarna är om de läcker. Kan du se var vattnet kommer ifrån, är det i en skarv eller läcker det mitt på röret..?
Det läcker inte i nån skarv. svårt att se exakt var det läcker. Men det satt en liten liten droppe på ståltråden som röret hänger i, så det är väl kanske i upphängningen det läcker. Stammarna är sen huset byggdes -65. Hur länge brukar gjutjärn hålla ungefär?
 
Det är väldigt olika beroende på omständigheterna. Men 50 år ska man väl få ut i alla fall.

Om det läcker i upphängningen så är det väldigt skumt. Det brukar bli mest angripet i skorna och däromkring, och att det skulle rostat igenom precis där är konstigt. Kanske gavaniska strömmar eller någonting i den stilen..? Nåja, jag tycker att du ska ta dit en firma som får inspektera dina rör, för rostar det igenom mitt på ett rör är det nog fler rör som börjar sjunga på sista versen.
 
Det är inte så att det av någon anledning bildas kondens på röret som sedan droppar rostfärgat? Luktar det pyton om vattnet?

Är det läck där du säger är ju rören helt slut och måste bytas.
 
MathiasS skrev:
Det är inte så att det av någon anledning bildas kondens på röret som sedan droppar rostfärgat? Luktar det pyton om vattnet?

Är det läck där du säger är ju rören helt slut och måste bytas.
Jag har funderat på om det kan vara kondens. Jag kanske skulle prova att putsa rent och flytta lite på upphängningen. Finns inte något vatten att lukta på. Var bara en liten liten droppe på röret. Det som droppat på marken är intorkat så det går inte lukta på. Men kondens bör väl bara uppstå när röret är mycket kallare än luften i grunden eller?
 
Jo, kondens låter inte otroligt. Dels för att röret ser ut som att det har rostat en del utvändigt, och dels för att det vore så konstigt om det blev en läcka på det stället.

Du har ju rätt i att det bara kan bli kondens om röret är kallare än luften i grunden. Men det kan det nog ganska lätt bli om man spolar kallt vatten i röret en liten stund.
 
verkar konstigt med den där tvinnade tråden (galvad) som rören hänger i. Som nämns kan det ibland spöka till det med galvaniska strömmar, galvat-gjutjärn.
Gör en ny upphängning och lägg en bit kraftigt gummi (typ bildäck) mellan tråden/bandet och avloppsröret. Palla upp rören innan du släpper på upphängningen. Risken är annars att den galvade tråden som nu är upphängningen, rostar av.
 
Bra att du bifogade en bild. Det påminner väldigt mycket om hur det såg ut hos mina föräldrar.

Du bör fixa det här, men det är ju inte brinnande akut. Lägg ett fat under som fångar upp vattnet. Du har ju träbjälklag och vill inte få ökad fukthalt i grunden.

1. Försäkringen täcker kostnaden delvis (sanering om det behövs tex)

2. Det ser ut som bakfall på den horisontella sektionen. Förmodligen är det orsaken till genomrostning (stillastående vatten).

3. Det finns bra anslutningsdon mellan plast och gjutjärnsrör, så det är enkelt att fixa. Det tar inte många timmar för en rörkrökare med rörsax att klippa av den felande länken, montera plaströr och ordna ett vettigt fall.

4. Jag skulle inte gå lös på detta själv eftersom du förmodligen kommer använda vinkelslip. De glödande flisorna kommer bränna hål i ångspärren.
 
Consensus skrev:
4. Jag skulle inte gå lös på detta själv eftersom du förmodligen kommer använda vinkelslip. De glödande flisorna kommer bränna hål i ångspärren.
Det går väldigt lätt att bara slå sönder röret med hammare, och försiktigt knacka ut skorna med en huggmejsel. Och om man sen behöver köra med vinkelslipen ändå så sprutar inte gjutjärn gnistor alls lika brutalt som stål, så jag skulle tro att det går hyfsat enkelt att skydda plasten.
 
jon_h skrev:
Jo, kondens låter inte otroligt. Dels för att röret ser ut som att det har rostat en del utvändigt, och dels för att det vore så konstigt om det blev en läcka på det stället.

Jag tror inte riktigt heller på kondens men det är troligare än att röret rostat sönder så precis att det bara droppar lite. Om det är så borde det bara mjukt och gå sönder om man knackar på röret.

Angående reparationen.

Köp övergångar mellan järn och plast + lämpliga plastdelar för att gå från den vertikala delen längst bort till en anslutning mot y-röret i järn närmast i bild.

Kapa järnröret med tigersåg eller bågfil (så jäkla jobbigt är det inte att kapa ETT rör) på lämplig plats ovanför bortre 90graders knät.

Det borde gå att få till det med ett vinkelknä i plast + två 30graders böjar + lite rakt rör och någon muff Glöm inte att hänga upp allt i taket ordentligt.

Golvbjälken närmast i bild ser blöt ut - hoppas det är en synvilla?
 
Mikael_L
Och om man sen behöver köra med vinkelslipen ändå så sprutar inte gjutjärn gnistor alls lika brutalt som stål, så jag skulle tro att det går hyfsat enkelt att skydda plasten.
Kan tigersåg med rätt blad vara bättre ?
 
Jag har inte testat det, men det borde ju funka. Men om man bara ska ha av röret så är fem smällar med en hammare eller handslägga det snabbaste och mest gnistfria.
 
Kvaliten på olika årgångar av gjutjärnsrör kan tydligen variera mycket. Under några år körde de med sandgjutna rör, de var inte så bra. Det blev mycket porer i rören som efter ca 50 år börjar läcka. Man känner igen dessa rör på att det kommer små bruna bubblor när porerna rostat igenom. Dessa bubblor kan lätt skrapas bort, men där har du då en läcka. Om de sitter där det inte är katastrof om det blir någon droppe på golvet då och då så kan dessa lagas temporärt (upp till ett par år) med hjälp av en gummiduk som läggs runt röret och sätts fast med slangklämma. Man bör dock fundera på om man ev kan ha en liknande läcka på något ställe som sitter dolt och där det inte är lika skoj med läckage.

Tompa
 
Mikael_L skrev:
Kan tigersåg med rätt blad vara bättre ?
Att såga igenom ett gjutjärnsrör med en bra bågfil är inget jobb. Går fort, ger inga gnistor och ger en bra avslutning att skarva mot.

Tompa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.