Har en köksbelysning som jag ska över diskbänken i köket med IP klass IP21, är den ok att ha där?
 
Jodå IP 21 duger bra går med IP 20 också över köksbänken tänk även på att det skall vara petskyddade uttag.......
 
igentligen rätt konstigt att det inte finns några regler om hur det skall vara runt köksbänken......
 
Antar att efterssom man med en vanlig blandare har svårt att lyckas spola uppåt mot en bänkarmatur (lite stänk är ju inget problem) så finns det inga speciella regler. Har man däremot en blandare med löstagbar dusch så tycker jag att man av egen själbervarelsrdrift borde ställa lite högre krav på uttag i närheten av vasken. Även om inte reglerna kräver något. (Eller finns det andra regler då?).
 
Om jag inte missminner mig så är reglerna anpassade efter "rummets normala användning" och spolar man "normalt" kors och tvärs räcker det inte med IP 20 utan får nog gå upp på IP 44 "plasko"nivå
 
elmont skrev:
Om jag inte missminner mig så är reglerna anpassade efter "rummets normala användning" och spolar man "normalt" kors och tvärs räcker det inte med IP 20 utan får nog gå upp på IP 44 "plasko"nivå

Hejsan
Du bör nog ha IP 44
 
Hejsan Elmont

Hur diskar du ???

och spolar man "normalt" kors och tvärs
 
Tanken som de som skriver föreskirfterna har är normal användning av ett rum har du ett badrum så kan du med lätthet spruta vatten utt i område 2 där du har ett vägguttag men hemma hos mig så blir iaf frugan sur om man sprutar vatten så i huset........
 
Jag har diskmaskin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.