I mitt hus (byggt 1946) finns det ett garage som är en del av huset. Idag är detta klätt med panel och jag tänkte göra om det till ett kontor. Således ställde jag mig och rev ner takpanelen och fann detta (se bilder).

Jag undrar då om 1) det kan vara asbest eller eternitplattor? Samt 2) om nedplockning av dess är något man kan göra själv (givetvis med dräkt/mask om det behövs)?

Tacksam för svar :)
 
  • Avlägsnad takpanel i garage visar troliga eternitplattor, grå med synliga skruvhål och fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå fiberplatta med små hål och skruvar, eventuellt asbest eller eternit, från ett äldre garage som ska renoveras till kontor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en misstänkt eternit- eller asbestplatta i ett garage från 1946, med en synlig skruv och slitagespår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Ja. Det är eternit. Vanligt som brandisolering i garage och pannrum.
2. Du kan plocka ner det själv. Men att göra det utan att det dammar är nog inte möjligt.
En (seriös) saneringsfirma tar bra betalt men plastar in och skapar undertryck så dammet inte sprids i huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det ska inte vara några problem att plocka ner det där utan att det dammar. Lite pilljobb en kväll med att lirka ut alla spikar bara... Vill du bättra på oddsen så kan du måla skiten först med billigast möjliga färg.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
1. Ja. Det är eternit. Vanligt som brandisolering i garage och pannrum.
.
Det är lite att man undrar hur bra eterniten egentligen skyddar. Som flamskydd fungerar det men när det väl börjat brinna så exploderar ju eterniten.
 
Det är väl mest utomhus där den dragit åt sig fukt som kokar?
 
Okej tack för svaren. Men om jag skulle försöka ta bort det är stegen ungefär dessa?
1) Blöt skivorna
2) Ta bort spikarna
3) Ta bort skivorna och packa väl
4) Skrubba hela rummet med vatten 2-3 gånger
 
H
Skulle väl vara bra att plasta mot resten av huset samt skapa ett undertryck genom att blåsa ut luft från garaget med en fläkt. Vet inte om det duger med en paxfläkt eller om det behövs mer dock?

Egna skyddskläder, mask och engångsoverall är väl underförstått
 
H halj skrev:
Skulle väl vara bra att plasta mot resten av huset samt skapa ett undertryck genom att blåsa ut luft från garaget med en fläkt. Vet inte om det duger med en paxfläkt eller om det behövs mer dock?

Egna skyddskläder, mask och engångsoverall är väl underförstått
Okej tack! När vi pratar undertryck. Kan det göras med två bordsfläktar som är riktade mot den öppna dörren?
 
Att blöta skivorna har ingen större verkan. Min erfarenhet är att det är svårt att få eterniten att suga åt sig vatten om man inte blötlägger en längre tid. Vill du binda eventuellt löst damm så är det bättre att måla.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag har plockat ner den typen av skivor från taket. ca 1x1meter stora. Det är inga större problem att ta ner dem utan att de spricker. Drar du ut spikar försiktigt först med en hovtång så borde det går bra. Skivorna är rätt tunga så akta så att du inte tappar dem i golvet.

Kolla innan du börjar var du kan göra av avfallet och hur det ska packas. I Stockholm är det bara en ÅVC som tar emot asbest.
 
H
mattssok mattssok skrev:
Okej tack! När vi pratar undertryck. Kan det göras med två bordsfläktar som är riktade mot den öppna dörren?
För att skapa ett bra undertryck bör det vara tätt runt om fläkten annars utjämnas trycket och det cirkulerar främst vid dörren.

Enklast möjliga är väl att använda typ en boxfläkt i en dörröppning/fönster och plasta/tejpa runt.
Denna metod är väldigt behjälplig vid andra dammande jobb (bilning, slipning osv) också där man vill undvika att dammet åker in i resten av huset.
 
Tack för alla svaren! Är det någon som vet ifall man kan lämna den och sätta ett gipstak på dem?

Kom på att den frågan kan vara bra att ställa innan jag börjar plasta och reka med fläktar :)
 
Det är bara dumt att bygga in farliga material. Förmodligen frigörs det mer asbestfibrer om du skruvar upp gips genom skivorna än om du plockar bort dom.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Sen bör man ställa allt i relation till allting också.........Ja det är eternitplattor med asbest men nej, de dammar inte särskilt mycket och plockar man ner dom på normalt sätt utan att förstöra de allt för mycket så frigörs det inte mer asbest än vad det kanske finns i luften ändå sett över en längre period. Man oroar sig bara i onödan om man målar upp scenarior där små fibrer sprider sig och kontaminerar allt i sin väg. Det blir bara nojjigt.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Okej tack då har jag mer på benen. Men då blir det att skaffa mask, dräkt och en hovtång och börja imorgon.

Men borde man svabba hela rummet efter man är klar eller är det overkill?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.