E El-Löken66 skrev:
Fast knappast automatiskt, detta är ju säkerligen något du ställt in. Och kostnaden för allt detta samt fördelarna gentemot andra alternativa lösningar?
Menar du att Plejd inte behöver ställas in, allt bara funkar automatiskt som man vill?
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Fast knappast automatiskt, detta är ju säkerligen något du ställt in. Och kostnaden för allt detta samt fördelarna gentemot andra alternativa lösningar?
Det tar mig ca en minut per brytare att ställa in detta. Ytterligare en minut om jag gör något mer avancerat.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Ett sätt att komma tillbaka till rätt topic vore att posta länken till det omtalade testet där Plejd tydligen korades som vinnare. Är man bäst i test tål man att granskas. Vi väntar med spänning.
Jag provar att inleda med att ”bäst i test” blir nog inte ett test, eftersom det finns olika aspekter något kan vara bäst på - som många här redan varit inne på. Plejd är tex inte bäst om man vill ha något som pratar med andra system och det är inte bäst om man tänker funktioner inom hemautomation bortom belysning som någon illustrerade tidigare med markiser etc.

Elektriker verkar i alla fall gilla driftsäkerheten (och såga nu inte hans övriga kommentarer eller konstatera att man kan göra det Plejd kan med andra prylar, frågan var just vad Plejd kan vara bäst på och han anser driftsäkerhet med under 1 promille fel enligt honom):
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/januari/vad-ar-sa-magiskt-med-plejd/
 
R
B bingoberra skrev:
Jag provar att inleda med att ”bäst i test” blir nog inte ett test, eftersom det finns olika aspekter något kan vara bäst på - som många här redan varit inne på. Plejd är tex inte bäst om man vill ha något som pratar med andra system och det är inte bäst om man tänker funktioner inom hemautomation bortom belysning som någon illustrerade tidigare med markiser etc.

Elektriker verkar i alla fall gilla driftsäkerheten (och såga nu inte hans övriga kommentarer eller konstatera att man kan göra det Plejd kan med andra prylar, frågan var just vad Plejd kan vara bäst på och han anser driftsäkerhet med under 1 promille fel enligt honom):
[länk]
Nu var det inte jag som drog upp det här med "bäst i test" så det borde inte vara jag som ska behöva försvara mig mot det. Det var alltså kommentaren "Plejd är bäst i test, sådeså!" som jag fick slängt mot mig flera gånger när jag kom med sakliga argument. Då kan jag tycka att det är rimligt att man får se detta test. Jag väntar fortfarande.

Du säger "driftsäkerhet med under 1 promille fel". Det är inte alls det han säger. Han säger att de installerade produkterna har en felfrekvens på under 1 promille. Knappast några märkvärdiga siffror, jag skulle tro att det är ungefär i klass med vad Lidls Zigbee-gateway eller andra produkter har. Vad hans kunder har för driftsäkerhet lär han inte veta, jag tror inte han får in siffror på varje gång någon misslyckas med att stänga av en lampa. I vilket fall som helst spelar det ingen roll vad en enskild person tycker men det är som sagt talande att det alltid är elektriker som uttalar sig i branschtidningar.

Ska man använda "bäst i test" som argument så ska det vara ett oberoende test där man kontrollerar alla möjliga aspekter och även tar hänsyn till att alla har olika behov. Vi väntar fortfarande på att få se detta test.
 
  • Gilla
  • Wow
karlmb och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Undrar varför i hela friden de väljer att man inte ska kunna integrera med något annat? Är ju en ganska begränsad produktflora minst sagt. Tänk om man kunna kombinera med annat eller styra med en annan controller. DÅ hade det kunnat vara intressant men någon puck men som det är nu kan man ju inte ensstyra med en rörelsesensor eller ljussensor. Än mindre sånt skit som att vald belysning tänds när man (mobilen) kommer hem. Är lite ironisk men vore intressant att veta varför man väljer att låsa in sig och kunderna?

Åtta Plejds smarta hem-produkter inklusive dimmers, kontroller, reläer och givare, med beskrivande texter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R bossebyggarn skrev:
I vilket fall som helst spelar det ingen roll vad en enskild person tycker men det är som sagt talande att det alltid är elektriker som uttalar sig i branschtidningar.
Det är väl personer i branschen som oftast uttalar sig i branschtidningar? Om jag var elektriker skulle jag vilja läsa om vad mina kollegor tycker - känns lite som poängen med branschtidningar, att det är insatta i branschen som uttrycker sig? :cool:
 
R bossebyggarn skrev:
Sen sitter de på olika forum och skryter om vilka enorma pengar de tjänar.
Nu blev jag nyfiken! Var hittar jag detta?
 
R
nikasp nikasp skrev:
Undrar varför i hela friden de väljer att man inte ska kunna integrera med något annat? Är ju en ganska begränsad produktflora minst sagt. Tänk om man kunna kombinera med annat eller styra med en annan controller. DÅ hade det kunnat vara intressant men någon puck men som det är nu kan man ju inte ensstyra med en rörelsesensor eller ljussensor. Än mindre sånt skit som att vald belysning tänds när man (mobilen) kommer hem. Är lite ironisk men vore intressant att veta varför man väljer att låsa in sig och kunderna?

[bild]
Det ligger i deras grundfilosofi som de själva skriver om: "vi gör allt själva".
Det är tydligt att deras ambition under många år har varit att ta fram ett stort produktutbud och integrera med andra lösningar. Efter 11 år och inga fler möjligheter än att tända och släcka lampor kan man väl säga att det gått "sådär", precis som för alla andra bolag som också "kan själv" och numera inte finns kvar.

För elektrikern ger ett sådant här simpelt system maximal avkastning med minsta möjliga insats. Man rider på trenden med hemautomationssystem och har lätt att sälja in systemet till höger och vänster till folk som tror att de investerar i ett modernt system. Det är faktiskt inte alls svårt att förstå hur detta system blivit så populärt hos elektriker.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R
B bingoberra skrev:
Det är väl personer i branschen som oftast uttalar sig i branschtidningar? Om jag var elektriker skulle jag vilja läsa om vad mina kollegor tycker - känns lite som poängen med branschtidningar, att det är insatta i branschen som uttrycker sig? :cool:
Det är precis så det uppstår en klubb för inbördes beundran, när man inte tar intryck utifrån.
Poängen var inte att en elektriker berättade om elektronik i en branschtidning, poängen är att det är en enorm skillnad mellan vad elektriker säger om systemet jämfört med vad andra människor säger om systemet.
 
R
B bingoberra skrev:
Nu blev jag nyfiken! Var hittar jag detta?
Läs på olika börsrelaterde forum så ser du att det är hyllningskörer som alla ropar köp köp köp.
Läs på olika teknikforum så ser du att det mest är negativt.

Jag tycker det är intressant.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
poängen är att det är en enorm skillnad mellan vad elektriker säger om systemet jämfört med vad andra människor säger om systemet.
Jag läser mest positivt om Plejd precis som jag gör om Hue, Trådfri etc. Men jag kanske läser på fel ställen? Appstore betyget är skyhögt, högre än Trådfri och Homey till exempel. Vad ska jag jämföra med ni som kan Zwave etc?
 
  • Skärmdump visar Plejd-appens betyg och gränssnitt i en smartphone med en översikt av smart belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Läs på olika börsrelaterde forum så ser du att det är hyllningskörer som alla ropar köp köp köp.
Läs på olika teknikforum så ser du att det mest är negativt.

Jag tycker det är intressant.
Har du en länk? Jag vet inte var jag ska leta eftersom jag inte hänger på dessa forum tyvärr!
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
R
B bingoberra skrev:
Har du en länk? Jag vet inte var jag ska leta eftersom jag inte hänger på dessa forum tyvärr!
Då får du helt enkelt tro på mig eftersom jag är en väldigt trovärdig källa.
 
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Otroligt konstigt diskussion. Jag har själv ett snart ganska långt liv inom mjukvara och elektronik med mycket produktutveckling i ryggen och är lite överintresserad av teknik. Men ser också när en produkt är riktigt användbar, det är den här lilla skitplejden. Hade en situation för kanske 2 år sedan, var tvungen att få till ngn vettig tidsstyrning till en frånfläkt i min vinkällare. Jaha skall man pilla in ngt tidsrelä nu, köpa ngt skräp på Classe eller vad. Tänkte får testa den där nya plejden, köpte en sådan med ett litet backup batt, kopplade in, kastade in i en dosa laddade ner appen i confade den. Så löjligt snabbt, användarvänligt och enkelt. Har inte behövt bekymmra mig sen dess.
Är det en Ferrari, nej, men en otroligt bra och träffsäker produkt.
Grattis till alla som investerat tidigt!
 
  • Gilla
foppa och 3 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Otroligt konstigt diskussion. Jag har själv ett snart ganska långt liv inom mjukvara och elektronik med mycket produktutveckling i ryggen och är lite överintresserad av teknik. Men ser också när en produkt är riktigt användbar, det är den här lilla skitplejden. Hade en situation för kanske 2 år sedan, var tvungen att få till ngn vettig tidsstyrning till en frånfläkt i min vinkällare. Jaha skall man pilla in ngt tidsrelä nu, köpa ngt skräp på Classe eller vad. Tänkte får testa den där nya plejden, köpte en sådan med ett litet backup batt, kopplade in, kastade in i en dosa laddade ner appen i confade den. Så löjligt snabbt, användarvänligt och enkelt. Har inte behövt bekymmra mig sen dess.
Är det en Ferrari, nej, men en otroligt bra och träffsäker produkt.
Grattis till alla som investerat tidigt!
Det hade ju inte varit svårare att gå till Lidl och köpa en brytare och en Zigbee-gateway
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.