Vi har hemma ett faktum kök från Ikea som är från 2011.
Vi gillar verkligen luckorna men skulle vilja byta bänkskiva, samt sätta in en induktionshäll samt en ''inbyggd'' ugn istället för som vi nu har en fristående.
Problemet är ju att Faktum inte görs längre. Så när vi var på Ikea var deras alternativ att vi skulle byta ut alla underskåp och stommar för att få det att funka vilket inte är ett alternativ.
Så för att återgå till min fråga:
Kan man på något sätt ta deras nuvarande stommar och såga till själv så att det passar? Eller Hur kan man göra för att få det att funka?
Alltså lösa något med denna? https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-...aell-ugn-med-lada-vit-saevedal-vit-s99063866/

Supertacksam för svar om någon har några idéer.
 
BirgitS
Några har kompletterat sina Faktum-kök med stommar från Epoq (Elgiganten) eftersom de lär ha samma mått.
 
Jag ser inte problemet? Behöver du fler skåp, eller vill du bara montera det i befintligt? Båda borde vara enkelt att bara snickra lite. Annars borde det krylla av faktum på blocket.... själva vitvarorna och bänkarna är ju standard. Du behöver ju inte ha Ikeas grejer, utan bara få ugnen till rätt höjd och montera lite täckbitar under ugnen...
 
Jag har inget befintligt skåp. Jag vill montera en spishäll och en ugn i ett skåp.
Som på bild 1. Alltså integrerat i bänkskivan
Bild 2 är som vi har nu
Hur gör man då?
På Ikea sa dom att då behövde vi byta ut alla nedre stommar för att kunna sätta i häll och ugn och ny bänkskiva
 
  • Modernt kök med integrerad spishäll i bänkskivan och ugn i underliggande skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spis med integrerad ugn och spishäll placerad i ett vitt köksskåp under en grå arbetsbänk, omgiven av kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Cazzzzzzandra Cazzzzzzandra skrev:
Hur gör man då?
På Ikea sa dom att då behövde vi byta ut alla nedre stommar för att kunna sätta i häll och ugn och ny bänkskiva
Då köper man en stomme från någon annan.

Urbanfront tillverkar stommar i samma mått etc. som Faktum: https://urbanfront.se/information/köksluckor-ikea-faktum/
 
Jag gjorde en liknande rust i mitt faktum kök. Satte in epoq stomme och sen ny bänkskiva och häll, inbyggnadsugn istället för extern spis.
 
Häll nerfälld i en bänkskiva sådär nära vägg är inte att rekommendera. Om det görs ändå så förstärk med ordentliga vinkeljärn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.