Hej!
Jag har köpt ett hus med solvärmeceller på taket och har med stort intresse följt hur värmen ökat.
Nu har jag över 100 grader på taket MEN 0 bars tryck. returröret från taket är kall och pumpen går för fullt vilket skulle indikera att det borde komma tillbaka varmvatten via returen men ikke. det får mig att tro att jag kanske har luft fångat i systemet..

Bifogar bilder på hur paketet ser ut.
ingen aning om tillverkare eller årsmodell men skulle uppskatta ca 2006
 
  • Otydlig bild på en expansionskärls anslutningar, eventuellt kopplad till solvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solvärmesystem med cirkulationspump, temperaturkontroll på 106°C och tryckmätare med 0 bar tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer visar 0 bars tryck ovanpå en vit expansionskärl i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, skall inte man lägga ett tryck i den lilla expansionskärlet, finns det ingen bilventil i botten så man kan pumpa upp den till nån bar eller så. Är solvärmepanelerna högt upp ibyggnaden så bör du ha ett tryck i systemet motsvarande höjden upp, dvs 0.5bar = 5m, 1 bar=10m etc
 
På med minst 2 bar när det kallt med soppa, ingen luft ska in. Nu kokar soppan i fångaren och då vid lågt tryck så för ångas den och blir en ångpropp på topp som pumpen inte orkar att pumpa ner. Vid högre tryck så ökar förångningstempen och soppan förblir i vätskeform Även full fart på pumpen ska det vara nu så du får cirkulation. på kvällen återgår soppan till vätska och pumpen börjar cirkulera den Du kan få om du har otur
140 C. i fångaren och då får du aldrig en cirkulation. Så se till att pumpen startar vid ca 60 C , då blir det cirk även vid högre temp. Pumpen och ev. strypning ställs in så när det riktigt soligt ska tempen aldrig gå över 90 C
annars får du problem.
 
Om det kokar på toppen så borde väl trycket stiga markant?
Vad är det för vätska i systemet?
 
Intressant, skall installera motsvarande själv innan sommar, hur höjer man trycket i systemet? Via nån påfyllning men inte att pumpa hydropress då
 
Det är helt klart glykol. luktar ganska markant när jag prova om övertrycksventilen funkar.

det är garanterat en luftpropp någonstans för pumpen klara av att pumpa glykolen ca 3 meter bortom pumpen.


vem kontaktar man för att få justeringar gjorda, förslag ?
 
Det du kan gör är att prata md en röris och tala om var det gäller, hen grejar att fylla på, du måste då ha s.k. solvätska i dunk så det räcker, skaffa en 5 litersdunk så räcker det länge och blir inte förstört., Sen ska du vara med när det görs så du vet hur det går till och göra det själv nästa gång det behövs. Det är ett slutet system, så normalt fyller man på, luftar av och inte bryr sig mer.
 
useless useless skrev:
Om det kokar på toppen så borde väl trycket stiga markant
Jepp trycket stiger bra, men inte där problemet ligger, det är ångbubblan som ställer sig på topp som är.det och dom små pumpar som är, klarar inte att få med sig bubblan ner och fylla på med kallare vätska på topp. Det bästa är att ha en kraftig pump som går att ställa farten på steglöst. Blir det kok så gasa på och bubblan följer med ner, kyld vätska åker upp och tempen + kok går ner. Det cirkulera bara några centiliter per minut och det ska vara ca 5 C delta på upp och ner i skillnad. Klart flödet är i förhållande till hur många kvadrat fångare man har, men ändock dom 5 C i delta.
 
Till TS en varning bara, vad för sorts solfångare är det, det finns två typer. Heatpip där väskan inte går i glaset och en där vätskan cirkulerar inom glaset, den sistnämnda klarar inte högt tryck, utan kan explodera. Vad står det på säkerhetsventilen i bar. Hetapip klarar 10 bar och den andra ca 2,5 bar, stor skillnad

Edit På vänster sida sitter det en ballofix och det är nog för påfyllningen
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jadu.. ingen dokumentation finns. frågan är om man kan uppgradera systemet för övervakning. jag är nyfiken på hur mycket det ger mig under en sommardag...

men finns d någon video eller dylikt med glykolbyte ni kan rekomendera ?
 
Först och främst kolla vad för sort du har , finns möjlighet till foto på lite närmare håll, på glas och den överdel som är där. Sen vad står det på säken för bar
 
J jonaserik skrev:
Först och främst kolla vad för sort du har , finns möjlighet till foto på lite närmare håll, på glas och den överdel som är där. Sen vad står det på säken för bar
är det på själva solvärmen eller på pumpenheten ?
 
Du sa själv att du lyfte på övertrycksventilen ( säkerhetsventil ) och det luktade glykol. det bör vara en 6 bars där. står på hattens topp . Det med solfångarna menar jag foto på. nu är det mörkt så kom tillbaka i morgon med fotona om du kan, annars går det inte at säga något, sen står det säkert ett fabrikat på fångarna. Hej och hå till himlen vi klättra :)
 
Jag fyller på och drar upp trycket till 1.5-2 bar när tanken är runt 30c. Kör ca 30% glyckol i mina heatpipes. Detta gör jag mha av en billig tillsatts (70 spänn eller liknande på Biltema) för borrmaskinen som då blir en pump. Tillsammans med en dunk glykolblandning och ett par teädgårsslangar så är det ett vanligt förfarande för att ta ut luft, fylla på och trycksätta systemet. Har du två ventiler med skruv eller slang koppling?
Det är vettigt att också ha en automatisk avluftare på kretsen.
 
G guggen skrev:
et är vettigt att också ha en automatisk avluftare på kretsen
Absolut ingen automatluftare på solfångare, vid en ev. kok så får man ett ånglok på taket, då en sådan ska sitta på högsta punkten. Ska det var en avluftare så ska det finnas en ventil att stänga av den med.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.