Någon som har tips på vad man kan göra
har några funderingar
1 Byta ut innerrutan mot isolerglas
2 Montera extra ruta på insidan
3 Ska finnas något man sätter mellan rutorna har jag hört
men vet inte vad
kanske någon som har tips på kostnader o bra länkar till företag där man kan handla från är även intrresserad av formler för beräkning av energibesparing
 
Att byta innerrutan till isolerglas eller energiglas brukar funka för det mesta. Det är ju dock viktigt att fönstren i övrigt inte är i dåligt skick eller för klena.

Det går utmärkt att göra jobbet själv. Det är bara att fräsa en djupare fals med överhandsfräs.
 
Jag tror det är svårt att sätta in en extra ruta själv, eftersom det är en viss bredd på luftspaleten som ger bra isolering.
Däremot har jag hört många som taigt bort inre rutan, fräst ut ur karmen och beställt sånt dubbelglas (som man har innerst i 3glasfönster). Det ska gå att måttbeställa hos fönstertillverkare. Vi har tänkt göra så.
 
Om det är ett äldre hus kan man montera dit ytterligare ett två eller 1 glas fönster på insidan. Jag vet ju inte vad ni har för förutsättningar men denna typ av lösning ger minst lika bra totalisolering som moderna 3 glas fönster om fönstrena är täta.

Jag har ett garagefönster som är halvmåne format. Fönstret är 1-glas och tänkt enbart som dekoration. Jag ska nu isolera garaget och behöver åtgärda isolervärdet på detta fönstret. Jag hade då tänkt montera dit en extra glasruta som fästs utanpå ramen och sen skruva dit en extraram för att få så mycket luft emellan som möjligt. Det blir då också lätt att byta glaset om det skulle gå sönder framöver.
/CC
 
Är det gammaldags modell på fönstren så är ett bra alternativ att byta ut inre glasen mot selektiv-/energiglas. Alltså glas med osynlig metallfilm på ena sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.